handdator

Visa fullständig version : Är dessa bra lysrör?

solbacka
2006-05-20, 12:47
Fabrikat sylvania standard
F30w/129-t8 warm white tycker detta är gulaktigt
F30w/ 154-t8 daylight tycker detta är blåaktigt
Jag har två av varje i mitt hörnakvarium, vet ej hur gamla de är. Vilka är bäst, skulle vilja ha mycket växter och akvariet är 65cm högt

solbacka
2006-05-20, 19:22
Är det ingen som vet? Jag funderar lite på att byta ut de gulaktiga, gillar inte den färgen...

gigardt
2006-05-20, 20:19
Köp akvarierör i stället då när du byter så trivs växterna bättre.
Philips aquarelle ger ett fint sken och är bra för växterna.
MvH Richard

solbacka
2006-05-20, 20:44
De jag har är akvarierör......eller????

DaTrucka
2006-05-20, 23:13
Skulle tro att det är akvarierör du har...

Om du inte är säker på åldern på rören bör du nog inhandla nya, eftersom effekten på rören minskar med tiden.

Jag kör med Aquarelle och MarineGlo(ger ett blått ljus).

mrkjellman
2006-05-20, 23:32
jag har sun glo rör.....tror ja dom heter

solbacka
2006-05-21, 08:26
Jag tittade vilket rör jag har i 375l som jag köpt för ett tag sedan och det är sylviana aquastar 174! Det betyder nog att det inte är akvarierör jag har i hörnakvariet eftersom det står standard på de och inte aquastar!
Nu har jag letat runt bland lysrörstrådar och hittat en som köpt nytt rio-kar och han fick med samma lysrör som jag har i mitt så jag tror att mina rör har hängt med från starten, något rör flimmrar också lite. Jag tänkte börja med att byta ut warmwite mot aquastar blir det bra tror ni? Mina discusar är blåaktiga så det blir kanske fint om den färgen blir förstärkt?

Lenmar
2006-05-21, 09:47
De rören du pratar om Sylvania, är standardrör i Juwels akvarium. Vet inte om det är ett Juwelkar du köpt? I vilket fall så är det akvarierör men inte med det snyggaste ljuset direkt. Vi har bytt ut våra till Aquarelle som ger ett blå-rosa ljus och som enligt expertisen skall vara det som är bäst för växterna. Även fiskarna ser snyggare ut.

solbacka
2006-05-21, 11:58
Jo det är ett juwel hörnakvarie jag köpt. Det som jag trodde var blåaktigt är grönaktigt när vi bara hade det "daylight" igång. Inte alls fint med gul-grönt ljus....

Azur
2006-05-21, 22:37
Fabrikat sylvania standard
F30w/129-t8 warm white tycker detta är gulaktigtSkräp. Varmvita och kallvita rör ger enligt mitt tycke riktigt fult ljus & dålig färgåtergivning. Tyvärr de enda typ av rör som säljs av t.ex. Clas Ohlsson, och de funkar för växter.

F30w/ 154-t8 daylight tycker detta är blåaktigtBara jämfört med de varmvita. Daylight innebär att det har vitt ljus. Sannolikt betydligt bättre rör än de varmvita.

Om rören är mer än ett år gamla kan det vara läge att byta ut dem i alla fall.

EDIT: såg att du säger att daylighten är gröna. Antagligen nåt billigt skit det också då.