Visa fullständig version : Grönt vatten av algtabletter?
Birgitta W
2006-05-17, 13:46
Jag skulle vilja veta om algtabletter kan ge grönt vatten, alger (svävalger/cyano)??? [:O]
Om man överdoserar kanske...???
Birgitta W
2006-05-20, 11:23
Är det ingen som vet något om detta???
vet att vissa kan få alger precis där algtabletten har legat.
kommer dock inte ihåg va de va för nåt men kan varit cyano.
Algtabletter...
Algerna dör och växter slutar växa, växterna borde då helt sluta ta upp ammonium vilket kan leda till svävisar.
Inte helt otänkbart alltså !
Har du inte redan gjort det så skippa algtabletter och sök istället efter den riktiga orsaken till problemen !
Alltså du menar algtabletter till dina malar va ???
Tror knappast att dom skulle leda till alginvasion då dom inte består av så hemskt många alger igentligen.
Tror det kan bero på nånting annat istället.
Det enda som händer om såna algtabletter inte blir uppätna är att dom möglar/ruttnar.
Hehe, den sorten lär inte ge problem !!
Birgitta W
2006-05-20, 12:11
Lite olika uppgifter alltså...
Vattnet blir grönt, vet inte vad det är för alger.
Kan vattnet ha blivit grönt eftersom de (inte jag alltså!) som fått grönt vatten har varit väldigt slarviga med att släcka på kvällen. Haft ljuset på 14-16 timmar?
De mörklade hela karet men fick avbryta eftersom kondens droppade ner i kontakten och kortslöt allt!!! Som tur var hade de jordfelsbrytare!
sunkan aspidoras
2006-05-20, 12:47
näringmättat (övergödning) vatten och för mycket ljus kan leda till grönt vatten! Inget specifikt för algtabletter...
DaTrucka
2006-05-21, 10:39
Låter som det är svävalger.
Tveksamt att det skulle ha med algtabletterna i sig att göra, snarare övergödning, för mycket mat eller för mycket ljus kanske? En kombination av båda?
Kan oxå ha med dålig biologisk filtrering att göra, gör inte rent filtret för ofta.
Sök på svävalger i forumet så borde du hitta myket info om detta.
Birgitta W
2006-05-21, 11:44
Tack för alla svar!
Ja, jag tror nog det har varit ljust för länge, det har varit tänt till långt in på nätterna, från morgonen.
Och att de gör rent filtret för ofta, vilket jag har sagt till dem!!! ;)
Och ev. för mycket mat, fast det verkar inte som det. Maten blir uppäten snabbt, ligger inte kvar.
Hade svårt att tänka mig algtabletterna (som en av dem föreslog). De har många bottenlevande fiskar som kastar sig över tabletterna.
Glajdarn
2006-05-25, 05:05
Tror knappast att dom skulle leda till alginvasion då dom inte består av så hemskt många alger igentligen.
Inte det? Vad innehåller de då? Vad är det jag matar mina små skäggiga typer med egentligen?
F.ö borde de alger som trots allt finns i tabletterna vara ganska så rejält oskadliggjorda genom upphettning el. dyl, så inga levande alger eller sporer kan föröka sig i burken...
Glajdarn
2006-05-25, 05:10
Tack för alla svar!
Ja, jag tror nog det har varit ljust för länge, det har varit tänt till långt in på nätterna, från morgonen.
Och att de gör rent filtret för ofta, vilket jag har sagt till dem!!! ;)
Och ev. för mycket mat, fast det verkar inte som det. Maten blir uppäten snabbt, ligger inte kvar.
Vad ljuset anbelangar kan jag rekomendera en timer, om ni inte redan har en sådan. Kostar inte många pix... Låter som om ni släcker och tänder manuellt.
Sedan kan man nog mata för mycket ändå - även om det blir uppkäkat snabbt. De små liven skall ju bajsa ut det också, vilket innebär mycket mums för alger.
Sedan kan man nog mata för mycket ändå - även om det blir uppkäkat snabbt. De små liven skall ju bajsa ut det också, vilket innebär mycket mums för alger.
hos iallafall en del fiskar så passerar en del av maten osmält om dom äter för mycket.
F.ö borde de alger som trots allt finns i tabletterna vara ganska så rejält oskadliggjorda genom upphettning el. dyl, så inga levande alger eller sporer kan föröka sig i burken...
tror inte det hettas upp direkt då det förstör en massa näring.
svävalger kommer gärna när man har dålig biologisk filtrering och speciellt om man gräver runt i botten och river upp ammonium.
Birgitta W
2006-05-25, 12:16
Vad ljuset anbelangar kan jag rekomendera en timer, om ni inte redan har en sådan. Kostar inte många pix... Låter som om ni släcker och tänder manuellt.
De har en timer men kan inte använda den eftersom kontakten till ljusrampen är ojordad och timern jordad...
De får kanske försöka fixa någon sorts skarvsladd med ojordad i ena änden och jordad i den andra.
De har en timer men kan inte använda den eftersom kontakten till ljusrampen är ojordad och timern jordad...
funktionsmässigt spelar det ingen roll om det är jordat eller inte.
De får kanske försöka fixa någon sorts skarvsladd med ojordad i ena änden och jordad i den andra.
ja vill minnas från ellektionerna i skolan att så får man inte göra.
antingen ska allt va jordat eller inget va jordat på en sladd.
är det kontakten i sej som inte passar så är det bara att byta, en ny kostar 10-15kr typ.
Birgitta W
2006-05-25, 12:33
är det kontakten i sej som inte passar så är det bara att byta, en ny kostar 10-15kr typ.
Så man kan sätta en jordad kontakt på den ojordade sladden så den passar i timerns jordade uttag?
man får inte sätta jordade kontakter hursomhelst på grund av risken att nån efterföljande person/ägare tror att det är jordat när det i själva verket är ojordat.
men är det en sån här kontakt är det bara att trycka i den.
http://www.biltema.se/Archive%5CProduct_images%5C35%5CLarge%5C35-170_l.jpg
Birgitta W
2006-05-25, 12:48
man får inte sätta jordade kontakter hursomhelst på grund av risken att nån efterföljande person/ägare tror att det är jordat när det i själva verket är ojordat.
men är det en sån här kontakt är det bara att trycka i den.
http://www.biltema.se/Archive%5CProduct_images%5C35%5CLarge%5C35-170_l.jpg
Näää, det är ett gammalt akvarium med en vanlig rund gammaldags ojordad kontakt... I hålet till timern är det ju såna där metallgrejor som hindrar att man kan trycka dit en ojordad... Kan man fila upp spår i den ojordade kontakten så den passar i timern?
Hoppas ingen fackman läser detta... [:o]
Birgitta W
2006-05-25, 12:50
Kom på... kan man ta en sladd med en sån platt kontakt du visade och sätta dit ett skarvuttag på den? Då blir det väl inte jordad/ojordad???
Kan man fila upp spår i den ojordade kontakten så den passar i timern?
beror lite på hur kontakten ser ut men är det såkallad "helgjuten" går det.
kan man ta en sladd med en sån platt kontakt du visade och sätta dit ett skarvuttag på den?
om du menar sån här så ja.
http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=1042&iItemId=89831
Kramfors
2006-05-25, 17:07
Det finns ojordade Timer för inomhusbruk för omkring 50 lappen.
Birgitta W
2006-05-25, 17:14
om du menar sån här så ja.
http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=1042&iItemId=89831
Nja, inte riktigt. När jag kasserar en bordslampa t.ex, brukar jag klippa av sladden och t.ex sätta dit en, ja vad det nu heter [:o] , så det blir en skarvsladd.
Dom kontakterna man klipper av är ofta platta och passar både till jordade och ojordade uttag. Så tänkte jag, om nu någon fattar det, fattar det knappt själv... :rolleyes:
Annars får de göra som Kramfors säger, leta efter en timer som är ojordad!
calle-hallabro
2006-05-26, 01:22
Fixa en Ojordad timer, det är enklast och då gör man inget hemma patent såsom slipa ner kontakter som jag har sett att vissa gör -vilket kan vara direkt livsfarligt å det kan bli strömförande metalldelar synliga.
En jordfelsbrytare är ett självklart val om man vill vara mer säker på att överleva och ha ett hus att bo i.
Denna länken kan kanske ge en fingervisning om vad som kan hända...
http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,822908,00.html
//Calle
vBulletin® v3.7.4, Copyright ©2000-2009, Jelsoft Enterprises Ltd.