handdator

Visa fullständig version : Tips på hemmabygd möbel till 222L aluram kar!

mrkjellman
2006-05-16, 03:11
Hejsan!
Är det nån som har tips på vad man kan ha ett 222L akvarium i aluram på för möbel som klarar vikten, om man nu inte vill köpa en färdig aluställning till det? Vad har ni era 222L akvarium på? Skulle vilja veta om ni har några förslag på matrial som är hållbart o som klarar ett 222L....Hur funkar det här med leca block som endel har sina akvarium på? Är det stabilt lr?:confused:

Raven
2006-05-16, 03:31
kan ju alltid bygga en ställning i trä.
ska jag göra till mitt 375liters och riktigt billigt blir de också,
billigare än lekablock.

mayday
2006-05-16, 03:50
Måste propsa lite för Frigolit .. som du klär eller täcker med något
Väger inte lika mycka som leka block men kanbli otroligt snygt med lite spackel o färg om man är kreativ

mrkjellman
2006-05-16, 04:28
Ok frigolit, hur hade du tänkt dig då? värsta klumpen o ställa det på lr?
Och det tål vikten o så?

Jimmy.VBG
2006-05-16, 08:29
Det finns olika hårdhet/täthet på frigolit eller cellplast. Man använder bla. det till husbygge under plattan. Utfyllnad på vägbyggen på ställen där grus och sten blir för tungt. Så det kan bära 1000kg/m2 utan problem. Vill du vara säker på rätt hårdhet/täthet så köp på byggvaruhus men du behöver inte köpa den hårdaste. Det duger bra med den man har på väggar innan man putsar hus.

mrkjellman
2006-05-16, 14:08
Okey...Det skulle ju va smidigt o använda frigolit....ska höra mig lite för...

Leonard
2006-05-16, 14:16
Jag ska köpa en aluminium ställning till mitt 160l helglaskar och klä in ställningen med plywood på alla sidorna som jag målar vita och sedan stavlimmad ek på ovansidan där akvariumet sen ska stå. Och så har jag ett liggunderlag mellan akvariebottnen och den stavlimmade eken =)
Det blir nog bra!