Visa fullständig version : Den flygande statssekreteraren
erikthur
2006-05-13, 09:08
Aftonbladet har tydligen bestämt sej för att studera hans till synes slöseri i detalj och visst hittar de en del häpnadsväckande detaljer ibland:
http://www.aftonbladet.se/vss/val2006/story/0,2789,824988,00.html
Och vilka är det som betalar tro - jo skattebetalarna som vanligt...
:p
Det här känns inte som något nytt under solen....Känns tråkigt att våra "folkvalda" utnyttjar sin position för att komma dit dom vill, i det här fallet till andra länder :-)
janne dansk
2006-05-13, 20:32
Aftonbladet har tydligen bestämt sej för att studera hans till synes slöseri i detalj och visst hittar de en del häpnadsväckande detaljer ibland:
http://www.aftonbladet.se/vss/val2006/story/0,2789,824988,00.html
Och vilka är det som betalar tro - jo skattebetalarna som vanligt...
:p
själv får jag inte rösta....men är det inte dags att rösta blankt för att visa vilka "skitstövlar" som finns att rösta på:( :mad: :p
mvh janne
själv får jag inte rösta....
med andra ord lever du inte i en demokrati då utan en diktatur.
men är det inte dags att rösta blankt för att visa vilka "skitstövlar" som finns att rösta på:( :mad: :p
de sviniga är att dom som väljer att protestera genom att rösta blankt automatiskt räknas in till dom som inte röstar alls vilket är helt fel.
själv kommer jag göra som sist, ligga hemma på soffan.
har inte sett och hört nån denna gången heller som låter bra vettig och trovärdig.
en del av dom där ytterlighetspartierna typ sverigedemokraterna tjänar ju röster på grund av det då folk väljer att proteströsta på dom istället.
med andra ord lever du inte i en demokrati då utan en diktatur.
de sviniga är att dom som väljer att protestera genom att rösta blankt automatiskt räknas in till dom som inte röstar alls vilket är helt fel.
själv kommer jag göra som sist, ligga hemma på soffan.
har inte sett och hört nån denna gången heller som låter bra vettig och trovärdig.
en del av dom där ytterlighetspartierna typ sverigedemokraterna tjänar ju röster på grund av det då folk väljer att proteströsta på dom istället.
Jag tillhör också skaran med tämligen stort politikerförakt. Trots detta röstar jag. Ett av skälen till det är just att även om jag inte gillar "proffspolitiker" så gillar jag extrempartierna ännu mindre. Att ligga på soffan gynnar dessa partier och det vill jag inte bidra med.
Att inte rösta gynnar dom som vill ha regeringsbyte eftersom dom som vill ha förändring går och röstar för det.
Att proteströsta är ogenomtänk, man måste ju ha nån sorts grund i sitt tänkande typ rött eller blått och att svänga däremellan för enskilda frågor typ flygresor är då för mig otänkbart, jag tror nog att maktmissbrukarna finns i alla läger.
Se istället till att rösta på dom personer du tror på inom din grundideologi för att påverka.
Jag tillhör också skaran med tämligen stort politikerförakt. Trots detta röstar jag. Ett av skälen till det är just att även om jag inte gillar "proffspolitiker" så gillar jag extrempartierna ännu mindre. Att ligga på soffan gynnar dessa partier och det vill jag inte bidra med.
Jag tycker som du;) ...Röstar man inte eller röstar blank har man ingen egen åsikt och ska inte heller gnälla på våra folkvalda:p
För att återgå till topic:
Så har det väl varit lite väl mycket sosse-skandaler på sista tiden!
Det som är mer intresanta än att LD flög är väl vad han gjorde Annandag Jul
som man vill mörklägga och hemligstämpla, om dessa rykten som går på div "underground"-forums har någon som helst gnutta sanning, är det skrämande och ett hot mot vår demokrati att man försöker från sossarna sida dölja var och hos vem han befann sig:mad:! Dessa rykten har även nämt i radio och dagspress...:confused:
Men vi kanske ska hålla oss ifrån politik och på det här mycket trevliga forumet:) ,Det kan ju diskuteras på andra mera för ömnet lämpande forums...;)
Att proteströsta är ogenomtänk, man måste ju ha nån sorts grund i sitt tänkande typ rött eller blått och att svänga däremellan för enskilda frågor typ flygresor är då för mig otänkbart, jag tror nog att maktmissbrukarna finns i alla läger.
för mej är det otänkbart att rösta på nån/nåt jag inte har förtroende för.
år efter år intervju efter intervju hör man om allt bra dom ska göra men det enda som händer är mer departement mer svindleri och annat som bara kostar en massa pengar som hade kunnat göras mycket mer effektivt.
och sen alla dom här kommitteer och liknande som sitter år efter år efter år utan att åstadkomma mycke, skulle kommit nya mopedregler 2005/2006 men nejdå dom behövde göra mer undersökningar trots att dom hade suttit över ett år så nu KANSKE de kommer 2008 istället.
och sen allt de här svindleriet och bedrägerierna en del politiker sysslar sänker ju direkt förtroendet för dom, till exempel schymans konstanta taxiåkande för ibland sträckor en annan skulle gå på ett par minuter till exempel.
Se istället till att rösta på dom personer du tror på inom din grundideologi för att påverka.
och om det inte finns nån person då med den "grundideolegin jag söker att rösta på ?
idag finns ingen politiker som vill skära riksdagen i hälften minska på alla kommiter som finns i driver och öka ansvaret på politiker och bl.a deras färdkostnader.
så då återstår 2 alternativ.
antingen rösta på ytterlighetsparti typ sverigedemokraterna men de e inte min grej eller rösta blankt.
nä dom enda politiker ja hört dom senaste åren som varit värda namnen är lokala politiker och dom skulle jag kunna tänka mej å rösta på.
ärlighet och hederlighet är nåt jag värdesätter högt hos en politiker.
Raven: Du kanske skulle börja med politik själv eller så röstar du efter din grundideologi för en sådan har nog dom flesta av oss eller så röstar du blankt eller så skiter du i det, valet är fritt, men att rösta på något extremparti i protest är ju snudd på idioti.
Problemet med politiker är väl att dom är som vi alla andra dom ser till sitt först och främst och makten förblindar och förändrar människor med tiden så det är onekligen ett problem men problemet är nog detsamma oavsett partitillhörighet.
Men det är bra att maktmissbruk kommer fram så att politikerna vet att dom har ögonen på sig.
men att rösta på något extremparti i protest är ju snudd på idioti.
de håller jag med om och som ja skrivit tidigare, det är inte min grej, gör jag det stödjer jag ju ett parti vars ideologi jag defenitivt inte vill stödja.
tänker då på typ sverigedemokraterna men finns ju andra småpartier man kan vända sej till.
pensionärspartiet till exempel
Jag tillhör skaran "hobbypolitiker ute i periferin" (dvs. förhållandevis unga människor med mycket "driv" som vägrar "slicka uppåt") och jag skulle önska att fler tog vara på rättigheten att rösta på person. (Inte Persson!! ;) ) Jag tror att demokratin skulle bli bättre av att politiker fick mer krav av sina väljare och personröstandet kan ge en mer personlig kontakt med den man har mest förtroende för. Politiker skulle känna mer tryck på sig att verkligen stå för de ideér och visioner de propagerade för under valrörelsen om de var medvetna om att de kunde få kicken av väljarna om de misskötte sig.
Jag anser att alla självfallet har rätt att rösta blankt eller helt enkelt skita i att rösta alls men samtidigt bör vi komma ihåg att rätten till att rösta är ett privilegium som långt ifrån alla avnjuter. Det är lättare att säga "dumma dom" och sitta och pilla sig i naveln under hela den 17'e september än att tillsammans arbeta mot något som ligger närmare den vision av samhälle man vill leva i.
Vad gäller politikerförakt så kan jag inte annat än att hålla med och jag tycker många politiker har gjort sig förtjänta av att föraktas. Ett förtroende är inget att ta lätt på och vissa förvaltar detta förtroendet f-n så illa. Jag valde (m) för jag anser att de är minst dåliga och för att de driver linjen "mer makt till individen istället för politikern". I min idealvärld så vill jag slippa ha med politiker att göra. Ingen bra politiker mao... ;)
/J
Så har det väl varit lite väl mycket sosse-skandaler på sista tiden!
Vad menar du med "på sista tiden". De senaste 25 åren eller? Jag minns inte någon gång då det inte varit mygel från antingen dom eller fackpamparna.
Kramfors
2006-05-14, 21:28
Sluta gnäll, bli politiker själva om ni är bättre.
"mer makt till individen istället för politikern".
Joacim du menar "mer makt till kapitalet istället för folket" kan jag förstå.
bli politiker själva om ni är bättre.
jadu om de ändå hade varit så enkelt....
Hur ska vi kunna få politiker som är lika klanderfria som Moder Teresa när man samtidigt vill flytta ned makten närmare folket? Vi är alla lika myglande som politikerna, bara på olika nivåer.
Media är briljanta på att skapa politikerförakt, då man endast fokuserar på politikers tillkortakommanden och aldrig intresserar sig för saklighet. Så om ens värderingar och politiska åskådning främst är baserad på vad som står att läsa i medier, javisst, då skapas ett föraktfullt förhållningsätt till politiker.
Självklart skall man rösta! Det är ju enklare än nånsin att ta ställning.
Mvh Jari
Hmm... Var i meningen "Mer makt till individen..." finner du kapitalet? Har jag skrivit med någon form av snillrik kod som inte ens jag förstår? Nej min bäste herr Kramfors, hade jag menat kapitalet så är det kapitalet jag hade skrivit. Mer komplicerad än så är jag inte.
/J
erikthur
2006-05-15, 07:00
Men gissa vem som fortsätter...
http://www.aftonbladet.se/vss/val2006/story/0,2789,825554,00.html
janne dansk
2006-05-15, 18:27
man kan ju undra vem som sanktionerar,
mvh janne
janne dansk
2006-05-24, 19:56
läste någonstans att idrottsministern inte kunna närvara till guldfirende av hockeyhjälterna , då han var upptaget med ett möte på gotland.....
var regeringsflyget upptaget med annat eller ???????
mvh janne
vBulletin® v3.7.4, Copyright ©2000-2009, Jelsoft Enterprises Ltd.