Visa fullständig version : Bråkande mosaikguramis
Birgitta W
2006-05-12, 00:06
Om man har två mosaikguramis och dom ständigt slåss, har man fått två hannar då?
Någon som har en bild på en hona resp. hanne? Expediten som sålde dom verkade inte så kunnig...
Frågar för en väns räkning.
Idanajad
2006-05-12, 00:25
Här är en (tyvärr inte helt skarp) bild på mosaikguramier. http://aquafish.iespana.es/peces/dulce_tropical/anabantidos/gurami_perla.htm Honan (underst) har silvrigare färger, hanen (ovan) är rödare, särskilt i lekdräkt. Hanens fenor är fransiga, särskilt bukfenan (heter det så? Den under magen på bakre hälften av kroppen). Det är ganska svårt att se skillnad på unga exemplar (och ofta är mosaikerna i akvarieaffärerna ganska små), så det är mycket möjligt att din vän fått två hanar, eller två honor. Men mosaikerna kan vara rätt bråkiga mot varann även om man har en hona och en hane, särskilt om det är lek på gång. Hos mig har det blivit mycket lugnare i akvariet sedan jag fick ett litet gäng mosaiker istället för bara ett par. Det är nog mitt bästa tips, om det finns plats i akvariet villsäga.
Idanajad
2006-05-12, 00:47
Måste bara tillägga att mina mosaiker aldrig har varit jättebråkiga med varann, inte heller när de bara var två, utan mest lite gnabbiga. Att ha fler lugnade ned mitt akvarium, men jag kan ju inte garantera att din vän får samma resultat...
vBulletin® v3.7.4, Copyright ©2000-2009, Jelsoft Enterprises Ltd.