Visa fullständig version : Hur övertygar man sambon?
Jag har ett akvarium (160 liter) med guppys och black mollys. Inte så många vuxna fiskar för dom ynglar ju av sig så hysteriskt.
Jag vill köpa ett mindre akvarium på ca 40-54 liter som jag kan ha ynglena i så att det stora karet bli "vuxenkaret". Men min sambo säger nej.
Hur ska jag övertala honom till att låta mig köpa ett akvarium till?
desiredillusion
2006-04-19, 20:16
Jag har ett akvarium (160 liter) med guppys och black mollys. Inte så många vuxna fiskar för dom ynglar ju av sig så hysteriskt.
Jag vill köpa ett mindre akvarium på ca 40-54 liter som jag kan ha ynglena i så att det stora karet bli "vuxenkaret". Men min sambo säger nej.
Hur ska jag övertala honom till att låta mig köpa ett akvarium till?
Tror egentlig det beste for å holde fred i hjemmet er å respektere samboeren, hør på argumentene hans, og om de er reelle, så må du nok bare respektere det. Men om du selv har gode grunner, må du jo sørge for at han hører dem.
Vet ikke om dette hjalp deg noe, men da jeg ikke kjenner dere er det litt vanskelig å komme med andre råd enn det... :)
Morellen
2006-04-19, 20:44
ta hjälp av sökfunktionen, det finns en gammal tråd på OT med titeln "att fostra en akvarienörd" Den är ljuvlig men innehåller en hel del intressanta knep att pröva *S*
hur får man sambon att tänka "nja.. kanske det inte rums ett akvarie till på den där kvadratmetern" ;)
Daniel Blom
2006-04-19, 22:06
Skaffa akvariet, bara. Det är lättare att få förlåtelse än tillåtelse.
rent vatten
2006-04-19, 22:13
Eller för du göra som jag ,för jag har samma problem med min fru.Jag har helt enkelt tagit förådet till akvarierum.Då behöver ingen bli störd av hobbyn.Men det kanske är lite tråkigt att stoppa ett 40l kar i förådet. Så du kanske kan ställa den inne i din lägenhet eller i ditt hus fast i garderoben istället.
Hur du än gör lycka till.
anledningen till att min sambo säger nej är att vi bor i en 3:a, vi flyttade nyligen ihop så det är saker och trångt överallt. Så egentligen får det helt enkelt inte plats. Men nån gång ska vi väl flytta till något större (både han och jag vill det) och då har han till och med nämnt själv att jag kan ha ett eget rum till mina akvarier ^^
Mitt tips till dig är att lura in honom i akvaristikens underbara värld. Hos oss var det min sambo som var intresserad från början och jag som var motsträvig. Nu har jag tagit över nästan alldeles... Å leder honom på rätt spår (hoppas han inte läser detta nu :rolleyes: ). Vad gäller ytan så kan jag inte se problemet... Vi bor två vuxna, två barn, en katt, två fåglar på tre rum och kök. Vi har nio akvarier och nästa vecka kommer vårt nya 240 så då har vi tio. Såååå omöblerat har vi det inte. Du får väl helt enkelt förklara för honom om att det bara handlar om ETT akvarium till och att det finns de som har fler :p, visa honom vår zoon och berätta vilka tokstollar det finns . Ett litet yngelakvarium är du verkligen värd!! :D
Morellen
2006-04-19, 23:25
Eller visa honom inte Lenmars zoon - chocken kan få honom att blåneka. Vissa fattar verkligen inte charmen med att ha akvarier i varje hörn - sambon tycker att det är lite mkt med tre akvarier i vardagsrummet *S*
Eller visa honom inte Lenmars zoon - chocken kan få honom att blåneka. Vissa fattar verkligen inte charmen med att ha akvarier i varje hörn - sambon tycker att det är lite mkt med tre akvarier i vardagsrummet *S*
Å hur tänker du nu?? Tycker du vi har för många avkvarier hemma?? :p Här ser ju faktiskt ut som ett hem och alla akvarier ser faktiskt otroligt välskötta ut, eller har jag fel? Nä Annica, var det inte sambon som stavade fel på ditt namn när du blev medlem på zoopet?? Då har han väl förverkat rätten att ha synpunkter på ett litet yngelakvarium!! ;)
Morellen
2006-04-20, 08:02
Å hur tänker du nu?? Tycker du vi har för många avkvarier hemma?? :p Här ser ju faktiskt ut som ett hem och alla akvarier ser faktiskt otroligt välskötta ut, eller har jag fel? Nä Annica, var det inte sambon som stavade fel på ditt namn när du blev medlem på zoopet?? Då har han väl förverkat rätten att ha synpunkter på ett litet yngelakvarium!! ;)
Jag älskar era akvarier - det vet du vännen! Tror bara att vissa svaga stackare kan bli lite chockade av mängden vatten (utom vi som helt sunt blir avundsjuka)
Annaica, du kan ju nämna alla hälsosamma aspekter av akvarier ;)
det är lugnande avstressande bra för hjärtat och minsakr hjärtattacker och bra för ögonen och lungorna då dom tillför fukt till luften
vBulletin® v3.7.4, Copyright ©2000-2009, Jelsoft Enterprises Ltd.