handdator

Visa fullständig version : Säkring som går när lyset släcks el. tänds ?

drd
2006-04-06, 15:52
Tja ! :)

Har sista dagarna haft problem med att säkringen i elskåpet till ena delen i lägenheten gått vid tänd/släckning på ena akvariet.
Detta tänds och släcks via timer.

Kan det vara så att där är fel på timern och om den kan göra att säkringern går ? :confused:
Nån som varit med om nåt liknande ? :confused:

Thomas&Anna
2006-04-06, 16:17
Känns som du får kortis i timern just som den slår på/av. Det är nog så att faserna kommer i kontakt just vid brytning.Jag(Thomas) har bara haft problem att dom slutat funka dom är så billiga nu för tiden så kvaliten är väl inte den bästa.

Krax
2006-04-06, 16:53
Går säkringen om du stoppar och tar ur kontakten ur väggkontakten också? Utan timer alltså? Går säkringen då är det ju inte timern.

drd
2006-04-06, 22:04
Säkringen går inte när jag släcker och tänder manuellt på lysrampen.
Kan annars gamla glimtändare göra nåt så det blir kortis i rampen om det släcks eller tänds tro ?
Rören startar direkt när man trycker på knapparna på rampen.
Har iofs en sån 20 spänns timer som är några år gammal.
Kanske dags att slänga den ?

Karon
2006-04-06, 22:26
Har du provat Krax idé, att plocka bort timern och trycka i och dra ur kontakten direkt i uttaget (alltså inta bara bryta strömmen med rampens strömbrytare) för att se om felet sitter i timern eller inte ?
Svårt att tro att det skulle vara glimtändarna som orsakar säkringsstrulet.

Raven
2006-04-07, 07:14
om nu glimtändarna spökar då ska ju dom påverka säkringen även vid strömbrytaren vilket det inte gör.

dags för ny timer låter det som

drd
2006-04-07, 07:54
Jo ska testa med en ny timer idag.
Nu har jag haft igång karet och tänt och släckt manuellt några gånger ju utan att säkringarna går så man får ju förmoda att det hade med timern att göra :)