handdator

Visa fullständig version : Ny viktoria ciklid

MantaC0re
2006-03-31, 21:00
Hej köpte mej en "ny" sort av Haplochromissp 44 sa handlarn han visste inte om det fanns något speciellt namn på dom. Så jag undrar om det är sant eller om det var en lögn?? För den är jävligt lik vanliga viktoria zebran typ annan färg bara.

Mvh Mattias

Danne_K
2006-03-31, 22:32
du har inte någon bild på dom?

MantaC0re
2006-03-31, 23:12
Hitta vad den kallas för Haplochromis sp 44 (Red Tail) eller Thickskin.

Min är inte fullt utfärgad så han är orange ist för röd.
Honorna är gul,grå med röda(orange) fenor.
Jävligt snygga fiskar börjar bli mer och mer fast i viktoria ciklider.

Mvh Mattias

decimus
2006-04-01, 09:28
Thickskin, eller sp44 och ch44 är väldigtsnarlika fiskar som förmodligen råkat ut för lite korsodling i många fall, så din "nya" sort kan vara en korsning,
vart köpte du den och har du ett fotopå den.?

Grattis till en rolig ciklid, vackrast i mina ögon iaf,viktoria cikliden,!

mvh
decimus

MantaC0re
2006-04-01, 14:27
Köpta på Djurmagazinet i Falun, vet ej var dom tar sina fiskar ifrån. Det är nog troligen en thickskin, den har inte samma kroppsform som Red tail och har fel färger.
Helt klart en av dom snyggaste jag har iaf.

decimus
2006-04-02, 13:46
Köpta på Djurmagazinet i Falun, vet ej var dom tar sina fiskar ifrån. Det är nog troligen en thickskin, den har inte samma kroppsform som Red tail och har fel färger.
Helt klart en av dom snyggaste jag har iaf.

vad har du mer för spännade fiskar?

MantaC0re
2006-04-02, 19:16
Har en grupp med "vanliga" vikoria zebran, plus malawi och lite tanganyika.
Håller på att leta fler fina viktorior men dom är inte så lätt att få tag i som andra fiskar från afrika, inte iaf här omkring.
Vad har du för fiskar decimus??? någon snygg viktoria ciklid kanske?:D

Mvh Mattias

decimus
2006-04-05, 07:23
jag har Hapl Red Hed Nyereri 1+2, Hapl sp Fire 2+1 Lipochromis Matumbi Rockhunter 2+2.

den sistnämnda är ny köpt men de e rikigt grymma, som små min D. compreciseps.. ser grymma ut, och har redan klippt alla mindre yngel som råkat överleva.. =)

sen har jag Auloncara röd rubin och Ahli 1+1.

så det är livligt med färg.

red head nyereri är ju grön på bak kroppen och rött huvid, en rikigt fin viktoria min fire är från usa, så den e inte röd som den bör va utan svart randig med ornag röd grönt på kroppen.

Matumbin skall bli grön men är nu fint silvrig men rikigt aggro! härligt!
sen har jag två 3 större malar som skiter mer än dom gör nytta iofs så det e ett helvete... man rengör på kvällen så morgonen där på ser det ut som man inte rengjort på en månad!
men men

så jag e på jakt efter en till viktoria, får se vad det blir för spännande!

mvh
decimus

MantaC0re
2006-04-05, 11:38
Fan är ute efter just Nyereri men det hör väl till släktet Pundamilia?? rätt mej om jag har fel. Huntern såg riktigt snygg ut och inte det minsta lik andra viktoria ciklider jag sett iaf. Så får du yngel av Nyereri och vill bli av med ett par stycken så hör av dig!!:D
Mina viktorior går just nu i en malawi kar pga av att min burundi par har tagit över hela 170l så dom får vara där tills jag måste tömma akvariet sen blir det fina fiskar i det igen.

Mvh Mattias

Danne_K
2006-04-05, 11:39
var bara lite försiktiga när ni väljer ut vilka viktoria ni tar är lätt att det blir korsningar

decimus
2006-04-05, 11:48
Fan är ute efter just Nyereri men det hör väl till släktet Pundamilia?? rätt mej om jag har fel. Huntern såg riktigt snygg ut och inte det minsta lik andra viktoria ciklider jag sett iaf. Så får du yngel av Nyereri och vill bli av med ett par stycken så hör av dig!!:D
Mina viktorior går just nu i en malawi kar pga av att min burundi par har tagit över hela 170l så dom får vara där tills jag måste tömma akvariet sen blir det fina fiskar i det igen.

Mvh Mattias

yes helt rätt pundamila, min hpl sp fire som de heter kommer från en odlare i usa som sagt och de blir inte rikigt som europa odlad viktoria utan mer svarta ränder med orang rött gult gröön i sig ich självklart röda fenor, min dominanta hane är kalas finer, faktiskts så har jag en litten hjor av yngel från just han på tillväxt nu! men dom är knappt en halv cm som jag tänkte sälja av när de är ca 5-6 cm du kan definitivt köpa loss ett par stycken =)
då blir nämligen du medlem i en lycklig liten skara på ca 3 st som har dessa små juveler ! =)

//decimus:D

decimus
2006-04-05, 11:49
var bara lite försiktiga när ni väljer ut vilka viktoria ni tar är lätt att det blir korsningar

helt rätt, honorna är skrämmande lika ibland.. men det gäller att hålla reda på färgerna på fenorna så löser det sig.. och ser vi skillnad på honor så gör fiskarna det med *=)

MantaC0re
2006-04-05, 12:42
yes helt rätt pundamila, min hpl sp fire som de heter kommer från en odlare i usa som sagt och de blir inte rikigt som europa odlad viktoria utan mer svarta ränder med orang rött gult gröön i sig ich självklart röda fenor, min dominanta hane är kalas finer, faktiskts så har jag en litten hjor av yngel från just han på tillväxt nu! men dom är knappt en halv cm som jag tänkte sälja av när de är ca 5-6 cm du kan definitivt köpa loss ett par stycken =)
då blir nämligen du medlem i en lycklig liten skara på ca 3 st som har dessa små juveler ! =)

//decimus:D

Japp bokar ett grupp direkt:D :D :D snygga fiskar är det. Synd att dessa är så ovanliga.
Ja jag såg på en engelsk sida, dessa såg lite bleka i färgen men det kan ju vara dåligt foto.

helt rätt, honorna är skrämmande lika ibland.. men det gäller att hålla reda på färgerna på fenorna så löser det sig.. och ser vi skillnad på honor så gör fiskarna det med *=)

Ja det är svårt ibland. Med det borde inte bli det mellan mina för den vanliga är hona ju vit och svart randig medan Thickskin är hel gula med röd stjärtfena. Jävligt snyggt när honan är nästan lika snygga som hanarna.

Mvh Mattias

decimus
2006-04-05, 13:37
yes.! du kan väll kontakta mig här eller mejla mig på spaceman_666@hotmail.com om typ kanske 3-4 månader ngt sådant ?

så fixar vi det hela där, bor du nära kungälv /gbg? så kan du få komma nängång å kolla på ynglens far. *ler*

//decimus

MantaC0re
2006-04-05, 15:48
Bor ganska långt från gbg, annars hade jag hittat in. men vet aldrig vad man ska ut på till sommarn. Japp sak jag göra, har lagt till din mail nu iaf.

Mvh Mattias

decimus
2006-04-05, 16:57
Bor ganska långt från gbg, annars hade jag hittat in. men vet aldrig vad man ska ut på till sommarn. Japp sak jag göra, har lagt till din mail nu iaf.

Mvh Mattias

jaha ok, men hör av dig när du har vägarna förbi så kan vi säkert ordna ngt!

mvh
decimus