Visa fullständig version : Rödciklid har lagt ägg, hur göra nu?
Hejsan jag har två st rödaciklider (hemichromis bimaculatus) som har lagt ägg på en av mina stenar. Hur ska man göra för att driva upp dem? Jag har ett litet kar (105l) med ett par rödciklider och ett par malawi golden. Risken att golden kommer i närheten är minimal, rödcikliderna jagar bort dem.
Ska jag försöka bygga mer grottor?
Ha samma temp som nu? (har 25-26grader)
Ja vad behöver man tänka på?
Vore kul med svar [:D]
ja äggen kommer ju kläckas så småningom....men för att få kvar så många ybngel som möjligt senare så skulle det vara bra ifall man hade ett yngel akvarium där man låter dem få växa upp i...för i ditt akvarium tillsmans med de andra fiskarna så kommer de troligtvis bli uppätna,ifall du inte har många gömställen och springor för ynglen så att de kan gömma sig för de större fiskarna =)
ja äggen kommer ju kläckas så småningom....men för att få kvar så många ybngel som möjligt senare så skulle det vara bra ifall man hade ett yngel akvarium där man låter dem få växa upp i...för i ditt akvarium tillsmans med de andra fiskarna så kommer de troligtvis bli uppätna,ifall du inte har många gömställen och springor för ynglen så att de kan gömma sig för de större fiskarna =)
Nu när jag kikade till mina kära små ägg så verkar en av rödcikliderna äta äggen, de är väl inga munruvare eller?
nej det är dom inte,men dom kan dock flytta på äggen till andra ställen,så som gropar etc...
okej då är jag med.. tänkte om de åt upp dem eller nåt sånt.. (beginner)
Ja då får man se hur det går. Tack för hjälpen.
//Bjugge
Nu har man film på när min rödciklid lägger ägg!! Nice det, men hur lång tid tar det för dem att kläckas? Säg till om ni vill ha filmen, har iof filmat med mobilen!
vBulletin® v3.7.4, Copyright ©2000-2009, Jelsoft Enterprises Ltd.