Visa fullständig version : Afrikanska ciklider, kombinera?
Hejsan jag har ett 105L akvarium med ett par Malawi golden och ett par röda ciklider. Har massa grottor och fiskarna trivs bra nu. Men nu vill jag ha ett par till, funderar på zebra ciklider, kan det vara en bra kombination?
:confused:
Berserken
2006-03-28, 21:13
är det röd zebra du har ?
Akvariet är för litet för att ha i någon art till. Egentligen för litet överlag.
Går väl an med golden med om det är rödzebra du har i så behöver dom större akvarium.
som sagt,du har för litet akvarium för malawisar...
är det röd zebra du har ?
Jag har "hemichromis bimaculatus" vet inte vad de heter mer än på latin. Samt Golden fiskar. Såg att det är många som sagt att det är för litet akvarium vilket jag egentligen är medveten om men fiskarna mår bra och verkar inte slåss om revir särskilt mkt. Det är yngre ciklider jag har så de är absolut inte fullvuxna, ca 4-5 cm långa.
En annan ide kanske är att köpa två honor till av golden. Men ett par små zebraciklider vore inte fel.
/Björn
Det jag kunnat läsa om hemichromis bimaculatus så blir dom upp mot 17 cm, vilke gör att akvariet du har är alldeles för litet för dem.
Att sedan slänga i ytterligare en art skulle göra att du förmodligen skulle få en fisksoppa där arterna inte ges en chans att växa. Arterna går även såpass nära så de stressar varandra om revir.
Det jag kunnat läsa om hemichromis bimaculatus så blir dom upp mot 17 cm, vilke gör att akvariet du har är alldeles för litet för dem.
Att sedan slänga i ytterligare en art skulle göra att du förmodligen skulle få en fisksoppa där arterna inte ges en chans att växa. Arterna går även såpass nära så de stressar varandra om revir.
Jo nu när du sa det sökte jag och fann detta med, då går det med andra ord inte lite på de i min akvarieaffär. Jaja, nu är samtliga av cikliderna än så länge små så jag får vänta till de börjar bli lite större, och då köpa mig ett större kar typ 300L, eller skulle du rekommendera större redan då? För när de fortfarande är små dvs, ca 5 cm går det la ha i mitt nuvarande akvarie eller?
Vh
Bjugge
JAg skulle nog rekomendera ett större redan nu. Alternativt ha kvar endast golden i det lilla. Men ett större kar skulle ge dina fiskar något att växa i, och du får lättare att hålla ordning på vattenvärden.
Mvh Peter
JAg skulle nog rekomendera ett större redan nu. Alternativt ha kvar endast golden i det lilla. Men ett större kar skulle ge dina fiskar något att växa i, och du får lättare att hålla ordning på vattenvärden.
Mvh Peter
Okej får börja kika efter ett större kar, inga roliga pengar att lägga ut dessvärre. Ser nästan ut som rödcikliderna leker eller har lekt, vet inte hur det ser ut, läste att de grävde gropar till äggen, har inte sett några ägg men de kan ju vara i grottorna iof. Den ena fisken vaktar och den andra står med huvudet uppåt mot en sten ganska ofta. Nåt du vet är normalt eller? :confused:
vBulletin® v3.7.4, Copyright ©2000-2009, Jelsoft Enterprises Ltd.