Visa fullständig version : Odjur på rutorna?
Detta har jag hittat i ett litet kar där jag haft ner boklöv. Vad är det, är det farligt och hur blir man av med dom?
Jag kollade på hydror men det ser inte ut som såna. Kanske iglar?
Dom är ca 5-6 mm långa och de andra väldigt små vita "maskarna" är micromask.
erikthur
2006-03-23, 14:05
Jag håller med att de ser ut som iglar i alla fall.
Hur bli av med dom vet jag inte - kanske på samma sätt som med hydror.
Flubenol - det skall ju ta död på annat som sniglar, guglea och sånt
Nejmen vad tuffa. Först tänkte jag att det var catenulida plattmaskar:
http://protist.i.hosei.ac.jp/PDB/Images/Multicell/Platyhelminthes/Stenostomum_1.html , de är ganska vanliga i akvarier, men det ser ut som om de har genomgående tarm och en tydlig hjärna, så... Jag vet inte säkert vad det är. Kanske bdelloida hjuldjur?
http://plpnemweb.ucdavis.edu/nemaplex/Kingdoms/metazoa.htm#Rotifera
Hjuldjur ur Bdelloidea rör sig litegrann som iglar, de glider inte mjukt fram.
Skulle också kunna vara gastrotricher. Det finns ett stort antal arter, de flesta obeskrivna, och vissa ser ut litegrann som djuren på bilden.
http://www.awi-bremerhaven.de/Benthic/CoastalEco/population_ecology/Pics/meiofauna07.jpg
Kort sagt kan jag inte avgöra vad det där är. De är garanterat inte farliga för din fisk eller dina växter, men bortom det kan jag inte ens gissa. Det är i alla händelser inte iglar.
Tack så mycket. Jo lite tuffa är dom och om dom är ofarliga så gör jag ingen speciell utrotningskampanj. Dom borde inte ha kommit ner i karet på annat sätt än med hjälp av boklöven, fast det är ju lite underligt. Dom lever ju under vattnet och löven plockade jag helt torra, har dessutom haft dom ute i en kasse i ett ouppvärmt förråd. Jag har inte matat med vildfångat levandefoder så den vägen har de inte heller hittat till mitt lilla akvarium.
Jag läste lite och försökte hitta något innan jag skrev inlägget. Hittade det där med hydror, och Eriks foto på dom. Funderade också lite på det där maskmedlet, men jag har rätt mycket posthornssnäckor i karet som jag är rätt rädd om. Så det blir en sista utväg om jag måste testa. Får i så fall plocka ur så många posthorn som möjligt först bara.
Om nån tvingade mig att gissa skulle jag säga "bdelloida hjuldjur". Det är en av de djurgrupper som leve i mossa & bland löv, tillsammans med de mer berömda björndjuren, och precis som björndjur har de förmåga till kryptobios, dvs de kan torka ihop och deras livsprocesser avstannar tills de får vatten på sig igen.
Bdelloida hjuldjur livnär sig på bakterier och andra små encelliga organismer, som de filtrerar ur vattnet.
Jag kan alltså inte säkert säga vad det är, men jag kan 100% säkert säga att det definitivt inte är vare sig hydror eller iglar.
Hur rör de sig? Bdelloida hjuldjur rör sig genom att sträcka ut sig och dra ihop sig hela tiden, medan gastrotricher och plattmaskar glider mjukt fram utan att ändra form särskilt mycket.
Dom glider över rutan, men när man petar på dom så drar dom ihop sig. Om man försöker suga bort dom med en liten luftslangsbit så funkar det rätt lätt men de fäster i glaset med "sugmunnen"? ett ögonblick innan de släpper.
Thomas&Anna
2006-03-23, 16:29
Dom var tuffa skulle vara skoj och se om dom utvecklas till något roligt.En fråga från två som är nya på detta med akvarium,varför stoppar man ner boklöv i karet?
Dels så finns det en del garvsyra i dom så vattnet kan möjligen bli lite, lite surare men jag har boklöv i karen för det är så himla snyggt. Dom har en underbar brunröd färg och dom håller rätt bra också. Sen så äter en del snäckor och sugmalar av dom lite.
I just det här karet har jag lite räkor, förutom posthornssnäckor, och räkorna gillar verkligen att kila omkring bland löven.
Dehär e off topic men jag måste bara fråga.. Sonja? vad har du för kamera? för det där var sjuhelsikes tuff bild :)
Jag lånade min snubbe, Jannes, kamera. Det är en Nikon D2X och externa blixtar. I vanliga fall fotar jag med en Nikon D70s, men den är på verkstad :(
vBulletin® v3.7.4, Copyright ©2000-2009, Jelsoft Enterprises Ltd.