handdator

Visa fullständig version : Guppy med simproblem!

Lottissen
2006-03-22, 14:19
Hej allihopa.

Jag är ny på detta forum och har en fråga jag behöver svar på.
För ca 2 veckor sen startade vi ett akvarium till min dotter, på 63 L.
Det stog en vecka med endast inredning. I söndags köpte vi fiskarna. 10 guppy och några neontetror. En av honorna har sedan start legat mycket på botten. Inte hela tiden men ofta. I Måndags morse såg vi två yngel som vi la ner i yngelkar.

I går morse, efter att dom fått mat, börjar samma hona simma konstigt. Hon liksom står lodrätt i vattnet stundvis. Hon ligger också mycket precis vid ytan, nere på botten eller på någon växt. De andra fiskarna var på henne lite så jag flyttade henne ur akvariet till en stor hink med lätt saltat vatten. Där har hon varit sen dess.

Hon ser inte sjuk ut på något vis. Inga fläckar, resta fjäll osv.... Hon bara ligger mycket, samt simmar märkligt. Hon kan simma, men när hon är stilla i vattnet flyter hon gärna över på sidan. El står som sagt lodrätt, gärna vid en växt. Hon äter sparsamt.
Vad kan det vara för fel på henne? Jag vill helst slippa avliva henne, så...är det något vi kan göra något åt?

Tilläggas ska att vi mätt vattnet och det var inget fel på det. Alla andra fiskar + yngel mår bra.

[:-3] Charlotte [:-3]

PlatyYngel
2006-03-23, 08:54
Eftersom det är nystartat kanske det är nitrit? Det bildas från fiskarnas övföring, ruttnande växtdelar och kvarliggande mat. Alltid i början med ett akvarium ska du släppa i lite fisk åt gången så att bakteriekulturen hinner finna sej till rätta. Den veckan innan hade dom "bra" bakterierna ingen mat eftersom det inte fanns fiskar i och då sätter den igång att växa först när fiskarna kommer.

Det du kan göra är att inte mata på några dagar (3-4) och sen när du börjar mata igen MÅSTE du mata sparsamt så det inte blir så mkt avföring. Du kan också köpa bakteriekultur, som du tillsätter i akvariet, ifrån din akvariehandel. Jag har ingen aning om vad den kostar så det får nån annan svara på. Och du måste byta ca 30% av vattnet varje eller varannan dag för att spä ut nitriten.

Nu kom jag på att det kanske inte alls handlar om nitrit... [:o] Men för att vara på den säkra sidan så kanske du skulle köpa ett nitrit test. Jag vet inte vad det kostar heller men det kanske det är värt så du vet vad det är? [;)]

Lottissen
2006-03-23, 12:27
Vi hade mätt vattnet och det var inget fel på det. Honan avlivades i dag, hon fick bara svårare och svårare att simma. Kanske hade hon fel på simblåsan..... :confused:

En annan fråga då...OM hon hade någon sjukdom, måste jag tokrengöra håvar och andra saker då?