handdator

Visa fullständig version : Min mal hoppade ur! Lite frågor ang det..

rilnilsson
2006-03-21, 07:30
Vet inte om det är rätt forum. (precis ny här)
Men precis nyss när jag kom hem från jobbet så hittade jag min mal på golvet livlös. Den var lite halv torr så den har nog legat en stund. Men den ryckte till lite i den när jag plockade upp den så jag stoppade ner den fort i akvariet o försökte få igång andningen på den. Genom att föra den fram o tillbaka, den kvicknade till o simmade runt lite. Nu ligger den bakom en gren o hyperventilerar ser det ut som. Har lagt över en handuk över akvariet så det blir mörkt o lugnt för honom.
Art:? (Bild) http://ninjaz.kicks-ass.net/rillezx7nilsson/img441f9cfede301.jpg
Ålder: 5år
15cm

Lite frågor:
Vad kan den ha dragit på sig för skador?
Kan den ha blivit blind av uttorkningen?
Kan jag göra nåt mer för honom?
Ska jag vänta o se om den klarar sig eller ska jag avsluta det hela?

/Rille

mmm
2006-03-21, 09:05
Jag tycker du ska vänta och se ifall han återhämtar sig och ifall han fått några skador. Har läst om andra som råkat ut för det här där malarna har klarat sig utan skador. :)

lenis3
2006-03-21, 09:33
vänta och se tycker jag, om den klarar sig några dygn är den säkert okej, men jag läste om en mal som dog fast den såg okej ut (efter att den varit på golvet..) och täck över alla hål!

rilnilsson
2006-03-21, 15:07
Den verkar ha återhämtat sig från sitt äventyr på vardagsrums golvet, simmar runt upp o ner vid ytan som vanligt nu och äter upp dom andras mat. Dock har ögonen blivit lite suddiga på honom o han har tappat lite av sin färg på kroppen. Antar att han förlorade lite av sin slemhinna på kroppen när jag tog i honom. Men han reagerar i alla fall när man kommer nära akvariet så helt blind blev han nog inte. Får hålla ett öga på honom o hålla tummarna.
Tack för svaren!

mayday
2006-03-21, 15:14
du kanske borde investera i ett täckglas också

batski
2006-03-21, 17:29
Den verkar ha återhämtat sig från sitt äventyr på vardagsrums golvet, simmar runt upp o ner vid ytan som vanligt nu och äter upp dom andras mat. Dock har ögonen blivit lite suddiga på honom o han har tappat lite av sin färg på kroppen. Antar att han förlorade lite av sin slemhinna på kroppen när jag tog i honom. Men han reagerar i alla fall när man kommer nära akvariet så helt blind blev han nog inte. Får hålla ett öga på honom o hålla tummarna.
Tack för svaren!

Vad skönt att han verkar ha klarat sig!

Vad gäller art så tillhör han nån Synodontis-art:

http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=925
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=780

rilnilsson
2006-03-21, 18:47
du kanske borde investera i ett täckglas också

Glömde visst skriva det men jag har täckglas på, så han måste hoppat upp i ena hörnet. Fattar inte hur han lyckades med det för det är nog precis att han kommit igenom. Lycko träff helt enkelt.;)

-batski. Surfat runt idag o kollat efter vilken art den kan tillhöra. Tror det är en "Mystus Leucophasis" (Asian Upside-Down Catfish)

batski
2006-03-21, 20:06
-batski. Surfat runt idag o kollat efter vilken art den kan tillhöra. Tror det är en "Mystus Leucophasis" (Asian Upside-Down Catfish)

Jaha. Väldigt lik afrikanska synodontis iaf [:o]