handdator

Visa fullständig version : mina fiskar dööööööööör!!!!

alexmal
2006-03-18, 10:03
mina fiskar bara dör min ena pallet ciclid och min ena lyr molly:(

Twisted
2006-03-18, 10:22
Om någon här på forumet ska kunna hjälpa dig så behöver du skriva mycket mer information än bara vilka fiskar det är som dör.
Vad du har för vattenvärden, fiskarnas beteende. Hur/när/var dom dör, nytt/inkört kar, filter, synliga skadar/sjukdomar, etc.

Du kan även läsa igenom: Sjukdomar på Zoopet (http://www.zoopet.com/index.php?option=com_content&task=category&sectionid=18&id=124&Itemid=123)

Lycka till!

Robot
2006-03-18, 10:32
Din första kontroll bör bli om du har nitrit i vattnet eller inte!

Raven
2006-03-19, 02:36
och göra en okulär besiktning av fiskarna eller för att prata svenska, titta på fiskarna och se hur fenorna ser ut har dom prickar vilken färg har gälarna hur uppför sej fiskarna

ciklidtok
2006-03-19, 10:33
har du kollat vattnet,Är fiskarna uppsvällda vilken avföring har de.Du måste beskriva fiskarna hur dom beter sej, simmar de konstigt, har de sår eller parasiter på fjällen?? Det finns en uppsjö att välja på??
Vad beträffar Paletten, har han/hon slagits med någon nannan och dött av skadorna???

Mvh.Ida

alexmal
2006-03-19, 20:24
vatten värdena är normala och dom har inga prickar andas normalt och palleten har inte bråckat inte vad som syns i allafall men den andra lyr mollyn simmade uponer den dagen den dog akvariet har jag haft i 1-2 veckor akvariet är på 112L och jag 10 kardinaltetrer 2 platy två lyr molly två pallet ciclider och två mosaik gurami och två skalarer och två svärd bärrare två silver hajar och en L mal

andreassofus
2006-03-19, 20:28
du har grymt mycke fisk till de lilla karet alltså.. inte helt omöjligt att dom dör av stress.

om du sen kollar på artbeskrivningen finns det flera av dom fiskarna du har som du absolut inte ska eller bör ha i ditt akvarium.

vilka vattenvärden mätte du??

laerni
2006-03-19, 20:47
1-2 veckor sedan du startade upp? Och så många fiskar? Säkert att du mätt Nitrit-värdena? Dessa borde vara helt kass med den besättningen!

batski
2006-03-19, 20:48
du har grymt mycke fisk till de lilla karet alltså.. inte helt omöjligt att dom dör av stress.

Och det är definitivt sjukt många fiskar i ett nystartat akvarium. Jag är nästan säker på att de dör av ammoniak eller nitritförgiftning. Man ska inte börja med fler än ett par-tre fiskar under de första veckorna.

Har du använt bakteriekultur?

Det du kan göra mot nitriten nu är att göra ett stooort vattenbyte så snart som du bara kan. Mata sedan väldigt sparsamt under några veckor (lite var tredje dag) och tillsätt bakteriekultur. Kan du få tag på Denitrol (JBL) så kan jag rekommendera den.

En produkt som tar bort nitrit är Toxivec (Sera), men jag antar att du inte har den hemma...

andreassofus
2006-03-19, 21:08
Och det är definitivt sjukt många fiskar i ett nystartat akvarium. Jag är nästan säker på att de dör av ammoniak eller nitritförgiftning. Man ska inte börja med fler än ett par-tre fiskar under de första veckorna.

Har du använt bakteriekultur?

Det du kan göra mot nitriten nu är att göra ett stooort vattenbyte så snart som du bara kan. Mata sedan väldigt sparsamt under några veckor (lite var tredje dag) och tillsätt bakteriekultur. Kan du få tag på Denitrol (JBL) så kan jag rekommendera den.

En produkt som tar bort nitrit är Toxivec (Sera), men jag antar att du inte har den hemma...

missa att akvariet va nystartat.. ännu värre då ju.. då är det nog som ni säger att nitritevärdet är så högt det går.