Visa fullständig version : Platy hona föder aldrig!!!
Joachim.S
2006-03-15, 15:04
Jag har haft en platy hona sen i lördags och hon är verkligen tjock. Jag köpte två stycken och den ena född med en gång jag kom hem (men tyvärr dog ynglen, vet inte varför). Men den andre har inte fött än. Hon ser ut att sprängas vilken sekund som helst. Kan hon ha fått förstoppning när jag tog med henne hem, p.g.a. stree? Vad kan det vara?
Jag har haft en platy hona sen i lördags och hon är verkligen tjock. Jag köpte två stycken och den ena född med en gång jag kom hem (men tyvärr dog ynglen, vet inte varför). Men den andre har inte fött än. Hon ser ut att sprängas vilken sekund som helst. Kan hon ha fått förstoppning när jag tog med henne hem, p.g.a. stree? Vad kan det vara?
hon kan hålla sig om hon känenr sig stressad eller om hon har blivit flyttad
PlatyYngel
2006-03-15, 15:42
Fixa bra med gömställen och låt sen akvariet vara så ska du se att hon snart kommer till rätta och föder.
Joachim.S
2006-03-15, 16:06
men har henne i en yngelbox...paletterna kommer bara ta yngeln tror jag...men ska jag ta ut henne?
Thomas&Anna
2006-03-15, 16:15
Dom kommer.Vi köpte 6st platy på trop det tog ca 5 dagar innan dom första kom.Jag köpte vattenpest och satte hela krukan i hörnet så ynglen kunde gömma sig.Jag har bara platy i karet men vad jag förstår så äter dom sina egna yngel.Har just nu ca 10 st som jag kan se.Problemet är väl att man har så mycket platy snart så det får bli föda till dom andra fiskarna.
PlatyYngel
2006-03-15, 16:29
Du behöver inte ta ut henne Joachim men du kanske ska lägga lite växter hos henne så hon kan gömma sej lite?
Joachim.S
2006-03-15, 19:43
Ska lägga ner lite växter;)
PlatyYngel
2006-03-16, 18:52
Hur går det?
Joachim.S
2006-03-16, 21:06
det är trögt...tog ut henne ur boxen...hon trivde inte...så hon får föda i akvariumet så kanske 12-13 överlever. Men har palettyngel att ta hand om så vi får se hur det blir:D
erikthur
2006-03-16, 21:33
Platyhonor föder sina kullar med 24-30 dagars mellanrum.
Så vet man bara när honan väl fött en kull så är det bara att räkna på
Och isolera honan i tid och invänta nästa födsel.
Obs ynglen måste ha en chans att ta sej undan mamman för hon är hungrig...
Här en tråd från tidigare om mina erfarenheter:
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=60705
vBulletin® v3.7.4, Copyright ©2000-2009, Jelsoft Enterprises Ltd.