handdator

Visa fullständig version : Seilfinnemollyene dør...

desiredillusion
2006-03-15, 02:05
Det begynte med at jeg kjøpte to seilfinnemolly (hann+hunn) forrige uke. Hunnen var død allerede før jeg var kommet hjem (av stress, tror jeg), så jeg dro tilbake til dyrebutikken og fikk byttet den i en annen. Denne døde dagen etter. Det var da forsent å levere den inn på butikken...
Idag kjøpte jeg en ny hunn, og hannen var i hundre :) ! De svømte rundt sammen, og alt så bra ut. Utover kvelden så jeg at den ene dvergguramien var litt stygg med hannmollyen. Denne gjemte seg da under en av røttene i akvariet. Én time etter lå hannmollyen oppned i en plante, og var død :(
Nå er problemet det at jeg ikke aner hvorfor? Jeg målte vannverdiene, og alt (ph, kh, gh (var som det skal være for at seilfinnemollyer skal ha det bra), no2 og no3) + temp var som det skal være.
Hvorfor døde han? Jeg vet de er veldig vár for stress, kan den ha blitt stresset til døde av dvergguramien? Jeg har ikke sett at den har litt plaget før, men det kan jo selvfølgelig ha skjedd likevel...
Det er kanksje også verdt å nevne at hannmollyen bare brukte den ene gjellen når han pustet. Jeg trodde det kanskje kunne være noe som var en følge av fremavlingen av disse fiskene, og da det så ut som han hadde det bra, ville jeg jo ikke avlive han av den grunn. Kan dette ha vært en grunn til at han var så lite mottakelig for stress? Var det nye selskapet i form av hunnmollyen det som skulle til for at han stresset seg ihjel? Ingen av de andre mollyene har denne "defekten"...
Noen som vet? Håper på svar