Visa fullständig version : Ny inneboende, gecko
Nils Holmström
2006-03-14, 11:16
Eftersom flickvännen är minst sagt måttligt intresserad av akvarierna, har vi nu skaffat ett husdjur lite mer i hennes smak, nämligen en Hjälmgecko, Geckonia Chazliae
http://hem.bredband.net/geckos/bilder/maya/maya-2.jpg
(inte vår på bilden)
Hon fått namnet Esmeralda och är jäkligt duktig på att se skitsur ut och att sitt jäkligt stilla.
Tastyfish
2006-03-14, 16:52
... Hahaha :D
ni skulle skaffat rhacodactylus eller uroplatus phantasticus (tror jag dom hette).
uroplatusen är så trevlig att den på engelska heter satanic gecko
Nils Holmström
2006-03-14, 18:20
tyvärr hittade vi esmeralda död idag när vi kom hem, hon måste ha varit sjuk när vi fick henne. nu när vi tittade på de andra djuren såg vi att hon i jämförelse varit både blekare och smalare. den nya, Helmut, är en mycket piggare och fetare krabat, om än något mindre.
Uroplatys phantasticus har nog fått sitt namn pga sitt utseende, phramphörallt sina ögon...
http://www.petpet.ne.jp/zukan/reptile/330.jpg
http://www.jornada.unam.mx/2005/04/04/Images/eco-c3.jpg
Finns den att få tag på i Sverige, alltså?
Det riktiga monstret bland geckos är tokayen:
http://hoglezoo.org/animals/view.php?id=204
Vi hade en sån i huset där vi bodde i Thailand - den smög runt och åt upp de små husgeckona som sprang överallt.
(vi hade också en 1.5 meters varan som raidade våra soptunnor! :D )
Nils Holmström
2006-03-14, 19:05
Hjälmgeckon skiljer sig från övriga geckos på det sätt att den itne lagrar fettet i svansen, utan längs sidorna, som agamer, och dessutom kand e inte blinka, utan stirrar alltid lika stint. dessutom blir den väldigt behändigt stor (högst 10 cm) och är inte lika känslig för infektioner som den populärare leopardgeckon. den äter inte heller av bottensubstratet, vilket verkar vara ett stort problem bland andra reptiler.
Hur pass dagaktiv är den? (Jag vet ingenting om hjälmgeckos)
Nils Holmström
2006-03-14, 21:01
Den är främst nattaktiv, men de vi såg i affären satt framme i ljuset på dagen.
neon_kimpan
2006-03-14, 21:50
jag ska ochså skaffa nån ödla snart, tror det blir en leopardgecko :D
föresten, har du nån bild på din och terariet ??
//kim
MantaC0re
2006-03-16, 10:37
Snor en bit av tråden av dej Nils.
Vet någon vart man kan få tag i Paroedura pictus?
Har inte hittat någon svensk odlare?
Någon som vet vart det finns att få tag i??
Ursäkta att jag snodde en bit av tråden[:o]
Mvh Mattias
Nils Holmström
2006-03-16, 11:42
jag ska ochså skaffa nån ödla snart, tror det blir en leopardgecko :D
föresten, har du nån bild på din och terariet ??
//kim
JAg rekomenderar hjälmgockon varmt, den är rät mycket mindre, men definitivt mer lättskött.
JAg ska fixa bilder, även om det inte är mycket att hurra för, det är en liten låda på 30x30x30 med sand och sten och plastväxt, i prinrincip.
Tastyfish
2006-03-16, 21:39
azur man kan nog få tag på phantisticus i sverige om man kollar på mässor, finns många på repti som har/haft sådanna :).
själv håller ja på o leta terrarie för sådanna :)
rhaco's kan också vara riktigt aggresiva azur, dom på tillexempel akvarielagret i sthlm attackerar låset :) och försökte på min hand :D
Hur är det med avföring?? Är det mycket jobb?
Tänkter kanske skaffa en själj^_^
VAd äter en gecko,dricker den bara vatten?
/
Alexander
Nils Holmström
2006-03-21, 11:21
Nej, den skiter inte särkslit mycket, eftersom den är rätt liten, och den dricker i princip aldrig från vattenskål, utan man måste spraya terrariet med vatten på morgonen så slickar den eventuellt i sig drocppar frå stenar, annars få den den vätska den behöver från maten.
HJälmgeckon äter uteslutande levande djur, mindre än avståndet mellan dens ögon, ungefär. Små syrsor och larver, skakade i kalk och vitaminer.
Ok..
men hur mycket kostar en ny?
Och vi vilken ålder bör man helst köpa den??
Vilken sorts gecko rekomenderar du då?
Skulle gärna vilja ha en som är fin å aktiv..,+ en som är lätt att sköta om
Nils Holmström
2006-03-21, 15:01
Jag är på intet sätt någon geckoexpert, skaffade just min första. Jag skulle rekkomendera att du går till en affär som har reptiler, tittar runt på de du gillar oh sedan går hem eller til bibliteket och eltar fakta om dem. Visar det sig att någon blir för stor/för svår, får du helt ekelt välja en annan. det var så vi kom fram till att köpa hjälmgecko. den är liten, fulsnygg och hyffsat lättskött (främst pga sin ringa storlek). Vill man ha en större ödla är ju leopardgecko ett vanligt nybörjaralternativ vad jag har förstått.
Ok..
men hur ofta behöver man mata dom då??
å måste dom ha en sån där värme dyna/lampa??Men om man glömmer bort att pruta vatten en dag då,men dricker dom inte ur en skål då?
MantaC0re
2006-03-22, 13:50
Den ödlan jag hade den skulle bara ha mat 1 till 2 gånger i veckan.
Mina hade jag uv ljus till, med det paja då hörde jag med folk om det och dessa sa att man inte behövde något uv ljus till den arten. Men så fick ödlan iaf fel på tarmarna och svalt ihjäl i princip, för att den saknade uvljus (som den inte behövde).
Den tar upp vätska i födan, jag hade vitamin spray och sprutade på ögonen på ödlan då slickar den upp det så jag hade aldrig några problem med den för övrigt.
Min art var Gekko ulikovskii som ska vara skygga men det var inte mina iaf.
Läs mycket om dom innan man köper någon art. Paroedura pictus sägs var lika lätt sköt som en leopardgecko + att den är mindre.
Mvh Mattias
Ok..
Jag ringde till en zoobutik nyss å frågade lite om leopard geckon..,då sa dom att uv inte va så bra för att det kunde bli för varmt för geckon.
Dom föreslog geramik lampa ist,den ger visst bara värme å lyser inget..
Hur många watt va det på din uv lampa då?
Är det ett rör eller en lampa?
MantaC0re
2006-03-23, 02:49
Det var ett lysrör kom inte ihåg riktigt med det var ett reptiglo iaf.
Men du kan ju ha timer på den så den går bara någon timme och ha en skuggad zon i terrariet, men tror att leopard geckon inte behöver uv för den är nattaktiv har min aning att jag läst det någonstans.
Här finns det lite att läsa om ödlan http://www.repti.net/repti2/index.php?MODULE=Fact&PAGE=2&ID=183
Mvh Mattias
är syrsorna levande eller död när man matar den?
MantaC0re
2006-03-23, 12:56
levande, matade mina med daggmask, maggot, spindlar, flugor utan vingar. ja allt som fanns på sommaren typ gräshoppor.
dom äter det mesta som rör sig, tro att vissa arter äter små musungar oxå.
Nils Holmström
2006-03-23, 12:59
Leopardgecko har jag läst att man kan mata med "pinkies" dvs nyfödda musungar. Inget jag själv skulle klara att göra, men förmodligen en bra naturlig källa till kalk...
Vår lila helmut ömsade skin idag, vilket var väldigt skönt eftersom vi har undrat varför han varit lite tillakadragen och inte ätit på sistone.. Ömsning är alltid ett bra tecken!
Jo jag har också hört att man ska mata med"pinkies"..hehe lite rått kanske..
Men hur ska man bevara syrsorna då?jamena så att dom inte dör..
Räcker det men en stark spot-light tillsvidare att man har hittat en riktig värme lampa?
Men hur ska man hålla dom levande då?ska dom ha mat eller?
Nils Holmström
2006-03-23, 17:23
Själv har jag dem i en plastburk med lite äggkartong som dom kan gömma sig bland, sprayar lite vatten på och slänger ner lite musli och grönsakresetr ibland.
låter dom inte mkt då?
kan man ha dom i rumstemperatur,å hur många kan man ha i en låda?
Vad hadde du som värmer,en lampa eller va det uv?eller funka det bara med en vanlig spot-light?
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.