handdator

Visa fullständig version : vita prick igen...

Annaica
2006-03-12, 21:37
Jaha, här har man spenderat en helg hemma hos sina föräldrar. När man lämnade akvariet så hade man precis blivit av med vita prick sjukan och alla fiskarna verkade friska och krya. Så kommer man hem, vad är det första man ser? De 2 fiskarna som nyss hade vita pricka sjukan har fått det -igen-. Skit. Medicinen har precis tagit slut också.

Det är bara till att åka och köpa medicin imorgon.

Ska börja ha salt i karet också, har inte det nu men tydligen så är det något fel i mitt kar som gör att fiskarna blir sjuka så tätt inpå och det enda jag kan hitta som kan vara fel är bristen på salt till fiskar som gillar lite bräckt vatten men som ska funka i sötvatten också.

Krax
2006-03-13, 17:28
Kan de vara stressade på något sätt? För mycket mat? För stora vattenbyten? Flyttar mellan olika akvarier? Olika temperaturer? Gammal mat som ligger och ruttnar (det var mitt problem - brysselkål är ett skit).

Jag har just blivit av med vita prickar på mina yngel. Medicin och sparsam matning och hög temperatur (28 grader) och små ganska täta vattenbyten (var tredje dag) hjälpte mig. Men först dog hälften. :(

Annaica
2006-03-13, 17:34
matar sparsamt. Klart att en del som fiskarna inte hinner ta hamnar på bottnen men då går dom ju där nere sedan och letar mat. Det enda som skulle kunna vara fel är att det ligger lite mat på bottnen. Men efter denna medicinering ska jag införskaffa mig räkor som kan ta hand om matresterna.

Krax
2006-03-13, 17:41
Jag har vattengråsuggor som sköter om renhållningen.

http://images.google.se/images?sourceid=navclient&ie=UTF-8&rls=GGLD,GGLD:2005-01,GGLD:en&q=asellus%20aquaticus&sa=N&tab=wi

När de blir för många äter fiskarna upp dom. Jättebra mat.