handdator

Visa fullständig version : Hållbarhet

[xstream]
2006-03-12, 15:21
Tjo!

Jag sitter och går igenom alla de småsaker jag fick med mitt nya begagnade akvarium. Till min sorg var ingen av håvarna i brukbart skick men jag hittade en del mediciner som inte ser ut att vara från 1971. Jag hittar varken tillverkningsdatum eller bäst föredatum på någon av förpackningarna. Hur länge räknar man med att sånt här är brukbart?

De tre preparaten det gäller är Brustmann Ektozon, Sera Costapur och Tetra GeneralTonic Plus.

Cheers

Kramfors
2006-03-12, 16:39
Kasta alla medel även om förbrukningsdatum inte gått ut, du vet inte hur och var de förvarats.
Öppnad medicin är färskvara.

[xstream]
2006-03-12, 16:56
Mm. trodde nästan det. har aldrig haft sjukdomar i mina akvarier. man kan ju alltid hålla tummarna för framtiden.

Närvi ändå är på ämnet, ph- och nitrittester och sånt. Är det kort hållbarhet på de också?

Raven
2006-03-13, 01:36
ph- vet ja int men nitrit har begränsad hållbarhet och med tanke på vad ett test kostar är det bättre att va på den säkra sidan :)

MagicFingers
2006-03-13, 05:18
']Tjo!

De tre preparaten det gäller är Brustmann Ektozon, Sera Costapur och Tetra GeneralTonic Plus.

Cheers

ektozon är bara ett MKT dyrt salt (okay inte människosalt men...) och salt har inge bäst före... (jag har burkar med salt från mina föräldrars tid som akvarister)
dom andra 2.., snäckmedel och generalmedicin, ja.. dom blir ju inte mer toxiska när dom har legat utan försvagas och bryts ned så verksamheten minskar bara..