Visa fullständig version : Scalar med utväxt
Min moster har en scalarhona och det ser ut som att äggläggningsröret åkt ut. Grejen är den att det ser ut som att det sitter små röda utväxter på det, tydligen väldigt läskigt. Någon som har en aning?
Som en flaskborste tydligen, å nu har hon slutat äta...
CalleAkvarist
2006-03-08, 20:44
Jag har aldrig hört om något sådant. Har hon slutat att äta skulle jag avvakta. Äter hon fortfarande inte efter ett tag och om röret inte åkt in kanske du är tvungen att ta bort henne:( ... Du kan ju pröva med lite salt utan jod så länge du inte har några fiskar som är känsliga för salt... Men det får du fråga någon annan om, jag har aldrig behandlat med salt så jag vet inte.
Lycka till![:D]
Ok, det såg inte alls ut som en flaskborste utan mer som en rosaröd sjöborre som stack ut! Jättetaggig var den. Jag var på akvariecenter och fick en medicintablett som hon skulle testa med så vi får väl se vad som händer... risken är ju att hon får ta bort fisken...
Frågan kvarstår! Finns det ingen som har en aning om vad det kan vara??? Jag har inte hittat någon sjukdom eller parasit som verkar likna det här!??
CalleAkvarist
2006-03-18, 13:03
Kan hon ha blivit anfallen och äggläggningsröret har åkt ut? Vilka fiskar går hon med??
CalleAkvarist
2006-03-18, 13:05
Hon kan också ha skadat sig på annat sätt. Det kan vara så att det som förmodligen är ett äggläggningsrör har åkt ut och blivit skadat. Har hon något som hon kan skära sig på??
La upp frågan i en annan tråd med bättre beskrivning och fick bra svar där... men tack för svaren!
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=86389
vBulletin® v3.7.4, Copyright ©2000-2009, Jelsoft Enterprises Ltd.