handdator

Visa fullständig version : Min lösning på filter/pump (konstruktiva förslag behövs)

[xstream]
2006-03-06, 23:53
Tjo!

Jag har försökt titta på de olika guider som finns om att montera 3d-bakgrunder för att se hur de olika löst filter/pump. Utifrån min research har jag ett par idéer på hur jag ska lösa det hela.

Lite bakgrundinfo först. Akvariumet är på 560L, 200x55x55cm. Jag ska ha en 3d-bakgrund, antagligen en aqua rock över hela baksidan och förmodligen även en eller två på sidorna för att få en trevlig helhet.
Utrustningsmässigt har jag en Eheim-pump på 1200L, en Fluval på 1000L och två stycken Hydor Crystal R05 som jag tror dra runt kanske 400L. Jag tänkte jag skulle klara mig på de två förstnämnda.

De två modeller jag lyckats hitta i guider bygger båda två på att småbitar av filtermatta läggs innanför ett insug tillsammans med värmaren och sedan sugs upp till ett utblås av en pump. Vissa guider rekommenderar att ha insuget i ena sidan av akvariet och sedan helt fyllt med filtermatta hela baksidan och en pump som blåser ut allting i andra ändan medans de andra guiderna oftast behandlar ytterfilter och därmed rekommenderar en liten, liten mängd precis innanför insuget.

För att bäst avgöra vilket alternativ som är bäst tror jag det är viktigt att påpeka att jag kommer köra ett helt vanligt akvarium med mest amazonas-växter och fiskar men även sydostasiatiska och kanske någon enstaka afrikansk.

Jag har försökt rita en bild för att illustrera de olika alternativen och jag ska strax komma till en utförlig beskrivning av varje.
I bilden symboliserar A möjliga platser att placera pump/utblås, B är insug och det gröna symboliserar slang.
http://www.jonatan.nu/akv.gif

Scenario A
I bortre ändan av akvariet placeras en pump med utblås i en modulsten. Slang går ned till runt 50cm från insuget och mellan insuget och slangen placeras filtret. Insuget kan placeras antingen på mitten eller i andra ändan från pumpen.
Det jag funderar över i den här modellen är om pumpen på 1200L kommer klara dra vattnet uppåt en 2 m i slang och upp 40cm, jag vet inte heller om jag skulle välja insug på mitten eller långt bort, båda har fördelar.

Scenario B
För att öka effekten i Scenario A sätter jag en pump precis efter filtret som trycker in vatten i slangen och sedan en utblåspump uppe på sidan som skjuter ut det i akvariet. Ännu en variation på detta är att hoppa över utblåspumpen för att få ett mycket lugnare vatten.

Scenario B
Ungefär samma sak som Scenario A fast en pump på varje sida av akvariet och extra stort insug på mitten med ett rejält filter åt varje håll. Denna modellen borde ge bra filtrering men skapa en väldig oro i akvariet känner jag.

Vad tror ni andra?

Cheers