handdator

Visa fullständig version : Gärna tips på inredningen

batski
2006-03-05, 19:16
Så här ser mitt akvarium ut nu (förutom att cabomban har växt lite till uder de senaste dagarna). Jag är väldigt nöjd med högersidan, men inte med vänstersidan.

Jag vill inte ha för många olika växtarter, men nån/några svärdsplanta/or och/eller lite mer cabomba kan jag tänka mig. Jag vill även undvika symetri.

Jag tycker inte att det är snyggt att tekniken syns och vill gärna gömma den på något sätt. Problemet är att det är just den sidan som syns från soffan, så jag vill inte ha nånting för klumpigt där, om ni förstår vad jag menar, utan vill ha det relativt öppet, så man kan se in i akvariet.

Kom gärna med synpunkter och tips!

laerni
2006-03-05, 19:21
batsli! ditt akvarium är kanonfint!:) Om du vill att insuget samt doppvärmaren inte skall synas så flytta över det till andra sidan! Men du kan vara stolt över hur det ser ut nu!:)

batski
2006-03-05, 19:26
batsli! ditt akvarium är kanonfint!:) Om du vill att insuget samt doppvärmaren inte skall synas så flytta över det till andra sidan! Men du kan vara stolt över hur det ser ut nu!:)

Tack så mycket :p

Tyvärr går de inte att flytta eftersom akvariemöbeln är gjord så att det bara är ett hål på den sidan. Jag borde ha tänkt på det innan jag satte igång akvariet, men nu kan jag inte flytta på möbeln så jag kan såga ett hål på högersidan. Så nån växt eller nån rot får det bli istället.

mayday
2006-03-05, 20:36
eller så borrar du ett nytt hål ;P

Lenmar
2006-03-05, 22:08
Tycker det ser jättefint ut! Kanske saknas det nåt lite mer grönt till vänster. Nån bacopa? De har ju kraftiga stammar som inte blåser omkull så lätt? Lite rotala rotundifolia som blir lite röd när den närmar sig ljuset? Eller en rot som sträcker sig uppåt med anubias eller javaormbunke på? Ett stenröse med lite gömslen i? Ser som sagt jättefint ut men jag vet ju hur det är när man tycker det saknas nånting [:o] !

batski
2006-03-05, 22:11
Tycker det ser jättefint ut! Kanske saknas det nåt lite mer grönt till vänster. Nån bacopa? De har ju kraftiga stammar som inte blåser omkull så lätt? Lite rotala rotundifolia som blir lite röd när den närmar sig ljuset? Eller en rot som sträcker sig uppåt med anubias eller javaormbunke på? Ett stenröse med lite gömslen i? Ser som sagt jättefint ut men jag vet ju hur det är när man tycker det saknas nånting [:o] !

Tack så mycket! Jo en rot som som går ända upp till ytan hade varit fint :p

sunkan aspidoras
2006-03-06, 01:33
precis täck bara insuget så är det perfekt... höll handen för det och kollade på resten av karet:D

sunkan aspidoras
2006-03-06, 12:20
Så här ser mitt akvarium ut nu (förutom att cabomban har växt lite till uder de senaste dagarna). Jag är väldigt nöjd med högersidan, men inte med vänstersidan.

Jag vill inte ha för många olika växtarter, men nån/några svärdsplanta/or och/eller lite mer cabomba kan jag tänka mig. Jag vill även undvika symetri.

Jag tycker inte att det är snyggt att tekniken syns och vill gärna gömma den på något sätt. Problemet är att det är just den sidan som syns från soffan, så jag vill inte ha nånting för klumpigt där, om ni förstår vad jag menar, utan vill ha det relativt öppet, så man kan se in i akvariet.

Kom gärna med synpunkter och tips!satt och kollade på en tråd från februari... då hade du fullt med svärdplantor i karet (som du pratar om att du ev. vill ha nu) vad hände med dem...?

batski
2006-03-06, 13:11
precis täck bara insuget så är det perfekt... höll handen för det och kollade på resten av karet:D

Jag får börja leta efter en rot då :D

satt och kollade på en tråd från februari... då hade du fullt med svärdplantor i karet (som du pratar om att du ev. vill ha nu) vad hände med dem...?

Det var innan jag började med PMDD. Gissa vad som hände då.

sunkan aspidoras
2006-03-06, 13:26
oooh... i c! vill dock tillägga att pmdd kanske inte är tillräckligt för svärdplantor då dem tar upp mesta näringen med rötterna och kan därför kräva tabletter!

batski
2006-03-06, 13:31
oooh... i c! vill dock tillägga att pmdd kanske inte är tillräckligt för svärdplantor då dem tar upp mesta näringen med rötterna och kan därför kräva tabletter!

Jodå, jag testade med tabletter, men jag tyckte inte att det hjälpte (borde ju haft jordbotten). Vad jag förstår så tar de även upp näring genom bladen, plus att det är vatten även nere i sanden, så PMDD lär nå deras rötter också.

elaaa
2006-03-06, 13:33
det är kanonfint!

batski
2006-03-06, 13:37
det är kanonfint!

Tack :D Vad tror du om en hög rot som går ända upp till ytan för att dölja tekniken? Eller det kanske skulle funka med en stor echinodorus?

smurfmats
2006-03-06, 13:57
batski, riktigt snyggt!

som du redan säger, försök hitta en rot som täcker tekniken, alternativt nån växt!

undervattensväxter tar upp näring med bladen oxå

batski
2006-03-06, 15:04
batski, riktigt snyggt!

som du redan säger, försök hitta en rot som täcker tekniken, alternativt nån växt!

undervattensväxter tar upp näring med bladen oxå

Tack alla för alla komplimanger :D

Får se vad det blir, men nånting blir det :)