handdator

Visa fullständig version : Ancistrus med svamp

svea
2006-03-04, 17:16
Min Ancistrushane har fått svamp vid bröstfenans fäste ungefär.
Det ser inte roligt ut.
Jag har inte sett nån skada innan, ifs är han ofta under stocken o trycker så det är svårt att observera så noga.

Alltnog, jag har honom nu (sen i går) i karantän med salt och EsHa2000 och lite extra värme.
Hur länge ska han vara där? Bör jag försöka kolla på honom hur det ser ut? Vill helst inte oroa honom för mycket.

Är det nån som har erfarenhet av hur länge det kan ta, mellan tummen och pekfingret ungefär?
Och gärna om det finns nåt mer jag kan göra för honom.
Jag hoppas det finns nån vänlig själ som har lust att hjälpa mej med lite tips.

svea
2006-03-04, 20:51
Jag skulle vara glad om någon kan tipsa mej om hur jag ska göra med malen som fått svamp.
Hur länge bör/ska han vara i karantänen, ungefär bara? Där finns salt och medicin. Och så har han sin egen rot att häcka under, då känner han sej trygg. Han vill inte äta.

Är det nån som haft samma problem och kan hjälpa mej?

sunkan aspidoras
2006-03-04, 20:59
är det svamp så behandlar man mycopur.. finns i zoohandeln

sunkan aspidoras
2006-03-04, 21:01
svamp är inte så smittsamt, kan uppkommer vid skada eller nedsatt immunförsvar. du kan väl behandla honom i ditt karantänkar.

svea
2006-03-04, 21:04
Jag hade EsHa2000 hemma och det står på bruksanvisningen att det är för
bl a svamp.
Är Mycopur bättre? Kan man verkligen byta medicin under resans gång?
Och hur länge då, vet du det? Hur länge håller man på o medicinerear?

Zuz
2006-03-04, 21:06
Svea, vad står det på bruksanvisningen?
Det jag har skrivit upp ang. svamp är att angrepp av bomullsliknande utväxter på bl a fenor är precis som tipset ovan MYCOPUR men även MYXAZIN ska hjälpa. Hoppas att malen klarar sig, tråkigt när de små blir sjuka.

Zuz
2006-03-04, 21:09
Är det eSHa EXIT du har?

sunkan aspidoras
2006-03-04, 21:12
byt inte medicin om du har påbörjat en behandl.

svea
2006-03-04, 21:14
Ja det står lite otydligt. Det är först 3 dar som gäller, sen kan man hålla på
"a number of days". Och det är det jag undrar - hur länge?
Ska man gå på om det är svamp kvar och kolla detta, sen sätt tillbaks honom om inget syns, eller ha en stor marginal?

Jag har ifs Myxazin hemma men den är äldre och kanske inte så bra. Ska man byta medicin nu?

svea
2006-03-04, 21:15
Det heter eSHa 2000

svea
2006-03-04, 21:18
Han är min äldsta fisk, så jag är verkligen angelägen att få honom frisk!
Tack för att ni vill hjälpa mej med egna erfarenheter. Jag har aldrig haft svamp förut.

Zuz
2006-03-04, 21:25
Byt absolut INTE medicinen utan fortsätt med eSHa. Det ska vara en bra medicin enl. min zoo handlare. Jag tittar på bruksanvisingen till min men den Heter EXIT. Dock så är förfaringssättet detsamma...alltså-medicinering under 3 dagar, om fisken inte har blivit bättre efter dessa 3 dygn så kan du fortsätta ett par- tre dagar till men håll koll på malen noga!
Står det i bruksanvisningen att man ska tillsätta salt oxå?

svea
2006-03-04, 21:35
Nja, det har jag inte läst där. Det hör väl till med svamp.

Zuz
2006-03-04, 21:46
Ja, jag tänkte mest på kombinationen med medicinen.....hmm...hoppas nån som vet kan hjälpa den lille....

svea
2006-03-04, 21:48
Kan det vara riskabelt månne? Det är ganska lite jag hällt i, knappt 1 tsk på 25 liter.

svea
2006-03-05, 11:01
Jag är inne på 3:e dagen av behandling av Ancistrusen med svamp. Jag byter det mesta av vattnet varje dygn eftersom jag tyvärr inte har nåt filter, bara en syresten.

Jag har gjort en konstig iakttagelse nu varje dag: massor av bajs trots att han inte vill ha mat!
Äter han på sin rot så mycket - varje dag!?
Eller finns det nån annan förklaring. Bajset är svart och fint.

Hur VET jag att han är frisk och kan flytta tillbaks?

Zuz
2006-03-05, 12:57
Om du byter vatten varje dag så tar du ju bort medicinen oxå. Du ska nog fortsätta med dropparna i de antal dagar som det står på bruksanvisningen (4 dagar?) Om svampen är kvar efter dessa dagar så kan man fortsätta ytterligare om man har malen under uppsikt. Så tolkar jag det i alla fall.
Gör som det står. Är han bättre idag?

svea
2006-03-05, 14:54
Jag häller alltså i ny medicin vid varje byte, så det är lugnt.
Faktum är att jag inte kan iaktta honom så bra, han sitter fast under sin stock och där är det verkligt svårt att se. Har vänt den lite men då hoppar han ned på botten och kutar in under stocken med en gång. Så han verkar inte döende precis. Måste fram med en stark lampa o kolla svampen.
Jag antar att om ingen svamp syns är han väl kry då?

Vad tror du om bajsdrivorna? Är det från stocken, äter han så mycket på den? Nån mat vill han inte ha, och han kommer inte fram överhuvudtaget.

Björken
2006-03-05, 17:11
Esha Exit och Esha 2000 är olika mediciner- Den sistnämnda hjälper mot svamp men inte den förstnämnda, som behandlar vita prick och sammetssjuka.

Zuz
2006-03-05, 18:38
Esha Exit och Esha 2000 är olika mediciner- Den sistnämnda hjälper mot svamp men inte den förstnämnda, som behandlar vita prick och sammetssjuka.

Japp exakt:)

svea
2006-03-05, 19:22
Då bör min mal ha en chans till återhämtning, det låter bra.
Nå, med risk för att bli tjatig - vad tror ni om dom stora mängderna bajs?
Är det för att han äter av stocken eller nåt annat?

Zuz
2006-03-05, 19:48
Då bör min mal ha en chans till återhämtning, det låter bra.
Nå, med risk för att bli tjatig - vad tror ni om dom stora mängderna bajs?
Är det för att han äter av stocken eller nåt annat?

Det är ju jättebra att han bajsar och det måste väl komma från stocken så var inte orolig, han tillfrisknar nog om några dar:)

svea
2006-03-05, 20:05
Jo, jag tycker det är bra, men lite konstigt.
Jag ska suga lite mer bajs nu, det är helt otroligt att han kan prestera så mycket utan att äta mat.
Har provat med squash, broccoli, tabletter - det som han normalt äter. Men icke!
I kväll ska jag kolla på svampen med en stark lampa.

svea
2006-03-05, 21:15
Rapport:
Nu har jag sugit upp mer bajs och en halv tablett som han inte tagit!
Och så har jag vänt på stocken och tittat på honom med hjälp av en stark lampa.
Jag kan inte se nån svamp!! Nu blir jag glad och förhoppningsfull!

Zuz
2006-03-05, 21:20
Rapport:

Vad roligt:D :D :D
Avbryt bara inte medicineringen, då kan han snart "flytta hem"

svea
2006-03-05, 21:23
Flytta hem?
Ursäkta men jag kommer att tänka på Knutby och deras tokerier!

Nej, jag ska fullfölja med ett par dar till med medicinering.
Men varför vill han inte äta vanlig mat? Den gamla äckliga stocken kan väl inte vara god?

Birgitta W
2006-03-05, 21:24
Rapport:

Vad roligt Svea! :p Man blir så orolig när dom inte mår bra. [:o]

Hur ser man om en fisk har svamp?
En av mina otocinclusar har något vitt, luddigt på ena sidan, vid gälen... Har bara sett den som hastigast, längst bak i akvariet ett par gånger så jag vet ju inte riktigt hur det ser ut... Har haft i salt i vattnet.

Har ju inget karantän-kar...:( Kan man medicinera alla i så fall?

Nu knyckte jag din tråd... [:I] Har följt tråden redan innan jag fick syn på min otos vita fläck.

svea
2006-03-05, 21:37
Det är ok att knycka tråden, tycker jag. Särskilt om det handlar om samma problem.
Luddigt vitt!!?? Det låter inte så jättebra. Så såg Dick ut.
Men nu kunde jag inte se det, i varje fall inte på ovansidan. Han är rätt skygg så det är inte lätt, ska jag säga.

Mitt karantänakvarium består av en Flajbox från IKEA, ca 30-35 lit tror jag (kostar några tior). Har inget filter men en syresten. Därför byter jag vattnet 1 ggr/dag.

Syrestenen drivs av en RENA Air 200 luftpump. Inte så dyr men användbar till mycket, även till små yngel i en liten burk.
Nu hoppas jag på framgång för min äldsta fisk.

Birgitta W
2006-03-05, 21:39
Dick? Han som nyss fick en fru?

Zuz
2006-03-05, 21:40
Flytta hem?
Ursäkta men jag kommer att tänka på Knutby och deras tokerier!

Nej, jag ska fullfölja med ett par dar till med medicinering.
Men varför vill han inte äta vanlig mat? Den gamla äckliga stocken kan väl inte vara god?

Ha,ha.....nu fick jag mig ett gott skratt:D
Den gamla äckliga stocken är nog supergo att snutta på och tänk vad gott han måste få i sig som bajjar så mycket hela tiden:D :D

svea
2006-03-05, 21:41
Ja, just han. Tacksamt va?

svea
2006-03-05, 21:43
Jamen vilken snuskhummer som gillar den gamla läbbiga stocken.
Vad gör jag med den sen, rengöring hur? Där finns ju både sjukdom och mediciner och annat äckel. Kokar eller bara skrubbar?
Hmmm

Zuz
2006-03-05, 22:08
Ja, jag skulle nog koka den för säkerhetskull.
Ja, stocken alltså :)

svea
2006-03-05, 22:17
Ja, det är nog bäst. Kommer han att gilla den sen, det är frågan.
Allt det goa ingrodda borttaget, kraken.

svea
2006-03-14, 11:13
Här kommer en rapport om min ancistrushane.

Han blev bra från svampen och flyttade tillbaks till sitt ordinarie akvarium (med stocken!).

Han har varit ganska osynlig sen dess och jag undrade hur han mådde. Lyfte försiktigt på stocken idag och vad ser jag?
Jo en stor samling med orange rom!

Jag har sett honan och hennes insjunkna mage och undrade om hon oxå skulle vara sjuk, men här fick jag förklaringen och det var ju roligt så här långt.
Jag undrar nu om han klarar av att ta hand om rommen/ynglen när han varit dålig? Det ser ut som om han försöker fläkta lite, man ser ibland svansen i öppningen men inte så mycket viftande.

Bör jag vidta några åtgärder nu, eller ordnar han upp det? Inte lätt att veta, men lite tips vore jag jätteglad för. Det är första gången dom leker.

Birgitta W
2006-03-14, 12:40
Vad roligt med rom, Svea! Hoppas det går bra med den. :)
Och även om det inte funkar denna gång så har dom i alla fall kommit igång nu, dom nygifta! :p

svea
2006-03-14, 22:51
TAck Birgitta, du är snäll du som peppar mej.
Nu har jag startat en ny tråd om rommen!