Visa fullständig version : typ som trådar i vattnet
köpte mitt 54L strax innan jul,,allt har gått bra osv,,men jag har typ som tunna trådar i vattnet,,det är mest vid växterna,,skulle kunna ta upp en hel näve,,men vad är det för något och hur får man bort det om man nu ska ta bort det?
tacksam för svar
Det låter som trådalger. Jag har också fått lite problem med trådalger sen jag började använda växtnäring som innehåller gärn. Trådalger gillar järn.
Kan du skriva lite mer om hur du sköter ditt akvarium? Vilka fiskar du har och hur många? Hur många ljustimmar? Osv?
Jag brukar tar bort trådalgerna för hand. Det är faktiskt ganska vanligt att man får algproblem i relativt nystartade akvarier. Men det brukar ordna sig till slut.
Hoppas du får fler svar med förslag på vad du kan göra åt det.
Jag vet att om jag missar något blad på min Svärdplanta så blir den som trådar när den "ruttnat".
Kan det vara nåt sånt.
Jag vet att om jag missar något blad på min Svärdplanta så blir den som trådar när den "ruttnat".
Kan det vara nåt sånt.
Nej, trådalger och döda blad är inte samma sak.
Jo men har han en massa tunna trådar som man kan pocka en näve av så kan det vara så. Trådalger brukar ju sitta ganska hårt på växter stenar o dyl.
Jo men har han en massa tunna trådar som man kan pocka en näve av så kan det vara så. Trådalger brukar ju sitta ganska hårt på växter stenar o dyl.
Jag tycker mina trådalger är ganska lätta att plocka bort för hand (eller med hjälp av en gaffel).
Kanske ska prova gaffel.
Mina sitter som fasen, det är så pass att man inte vågar dra väck dom från växterna.
Kanske ska prova gaffel.
Mina sitter som fasen, det är så pass att man inte vågar dra väck dom från växterna.
Är du säker på att det är trådalger då? Hur långa är de? Kan det kanske vara skäggalger istället?
Gaffeln använder jag som man gör när man äter spaghetti. Jag rör aldrig växterna med den, utan rullar in trådarna i den och drar lite lätt bara.
2-3 cm ca. Sitter på bladen och lite stenar.
Då är det kanske skägg. Vet ju hur hårt mitt sitter så det kanske är en bättre förklaring.
batski,,jag använder inga medel,,alltså typ bakterie kultur eller näring osv,,och jag har bytt ca 2/3 av vattnet en gång sen jag fick det i december,tvättar filter grejen typ varannan vecka,,jag har typ mycket växter,,och fiskar,,har jag 11 neontetror och 1 eldstjärt,,jag brukar göra så att om jag tex släcker vid 22 så försöker jag o tända vid 10 nästa morgon,,så 12 timmar ljustimmar (+/- en halvtimme)
ser nu att det sitter fast lite på rutan med,,har inte hunnit köpa sån där magnet så ska skrapa med nåt annat,,har även problem med sniglar,,fast jag gör inte så mycket åt det..dom är ju knappast skadliga iallafall.
batski,,jag använder inga medel,,alltså typ bakterie kultur eller näring osv,,och jag har bytt ca 2/3 av vattnet en gång sen jag fick det i december,tvättar filter grejen typ varannan vecka,,jag har typ mycket växter,,och fiskar,,har jag 11 neontetror och 1 eldstjärt,,jag brukar göra så att om jag tex släcker vid 22 så försöker jag o tända vid 10 nästa morgon,,så 12 timmar ljustimmar (+/- en halvtimme)
ser nu att det sitter fast lite på rutan med,,har inte hunnit köpa sån där magnet så ska skrapa med nåt annat,,har även problem med sniglar,,fast jag gör inte så mycket åt det..dom är ju knappast skadliga iallafall.
Sniglarna (snäckorna) är bra renhållningsarbetare i akvariet.
Du rengör filtret på tok för ofta (hur gör du när du rengör?) och byter för mycket vatten för sällan.
Filtret ska inte rengöras förrän du märker att vattengenomströmningen börjar avta.
Och så är det bättre att byta mindre mängder vatten (10-20%) oftare (varje, eller kanske varannan vecka - beror bl a på vad man har för filter, hur mycket växter man har och hur många fiskar).
Växterna och fiskarna mår bra av stabilitet. Algerna däremot triggas av förändringar.
Hur stort är akvariet?
ja det där med filtret,,det som jag har nu fick jag med akvariet,, du vet när man får med allt och rent ut sagt so suger det och jag ska byta till ett eheim så fort plånboken fylls med lite överskott igen :) hur som ,tex som nu,,jag rensade filtret förra veckan och redan nu ser man att det inte blåser lika bra...jag har bara rengjort det en gång och då tog jag ut den där svampliknande delen och rensa under kranen,,den stank apa för att det var första gången jag rensade den på typ 2 mån..trodde inte man skulle hålla på o rensa så ofta..hursom så tror jag ett eheim är bättre än det här filtret av okänt märke jag har nu...
akvariet är bara 54L och jag vill inte byta vatten föräns jag ser att det behövs,,typ en gång på 2-3 mån.
sunkan aspidoras
2006-03-04, 21:05
akvariet är bara 54L och jag vill inte byta vatten föräns jag ser att det behövs,,typ en gång på 2-3 mån.Vill du inte byta vatten så får du väl dras med dina alger... det är det enklaste sättet att få bort dem!
ja hellre alger än o hålla på med nitrivec,stickor o döda fiskar i sånafall
Vill du inte byta vatten så får du väl dras med dina alger... det är det enklaste sättet att få bort dem!
kan du specifiera vilka alger för de sättet är definitivt inte det bästa när de gäller allla alger.
personligen tror ja inte på de överhuvudtaget då jag själv och många andra får problem med just alger vid vattenbyten, minskar man ner på vattenbyten slipper man problem med många alger och att man ska göra vattenbyte i tid och otid är inget annat än myt.
möjligt de kan hjälpa om man har för många fiskar i relation till akvarie och filterstorlek
vBulletin® v3.7.4, Copyright ©2000-2009, Jelsoft Enterprises Ltd.