Visa fullständig version : bambu
andreassofus
2006-03-03, 12:13
hej!! har börjat inreda ett nytt akvarium. satte i en del bambu (kolla bild)
de tycker ja blev väldigt bra.
problemet är det att bamburörena färga vattnet vitt och i ändarna på röret där ja hade sågat så blev de ett vitt ludd eller slem eller va man ska säga.
någon som har bambu i sitt akvarium? och vad för bambu ni använder?
ja köpte långa fjärilshåvar där de långa handtaget va av bambu
kolla bild
http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=580862&gid=703576
Jag har lucky bamboo vilket inte är bambu utan en dracena.
Mina lever och dom växer så det knakar men man måste se till att skotten är ovan vatten. Går det inte att behandla vanlig bambu, som du har, med något, typ lack eller något?
andreassofus
2006-03-03, 15:06
lucky bambu vet ja inte va de är??
ja funderar på o kleta på silicon i ändarna där ja har sågat. tänkte om man kunde lacka hela röret med sån lack som man har till frigolitbakgrund. men ja vet inte om det blänker o ser väldigt onaturligt ut då?
kolla här :) http://i.walmart.com/i/p/23/45/67/89/02/2345678902401_215X215.jpg
andreassofus
2006-03-03, 15:12
har man dom i akvariet menar du? eller växer dom för mycke? dom va otroligt fina.
vart kan man köpa dom?
Jag har blästersand och jag bara tryckte ned dom i sanden, det är bara skotten som växer och frågan är var kan du inte köpa dom...lol
Finns lite över allt, blomaffärer, IKEA, mataffärer (Jag köpte mina hos Willies), bensinmackar....osv :)
andreassofus
2006-03-03, 15:18
hehe ok.. ja har aldrig sett dom förr.. är det meningen man ska ha dom under vatten? eller har bara du de?
är dom inte giftiga?
Vet inte om det är meningen att ha i ett akvarium men det funkar. Dom är inte giftiga, tror inte några av släktet dracena är giftiga, jag har dom i ett litet akvarium (50l kub) med några tigerbarber och det har inte varit några problem.
domdär säljs ju på ikea för 10kr
man kanske ska ta o inhandla ett par ... gör ju inget om dom sticker upp ovanför karet ... blir nog bara snyggare
andreassofus
2006-03-03, 15:28
då ska ja se om de finns några sånna häromkring då för dom va ju mycke finare än dom ja hade :)
Har ett par bilder på min zoon under 'Nya bilder 2006/01/19'
Tänk på att skotten INTE får va under vatten!
andreassofus
2006-03-03, 15:38
ok. då kan de ju bli problematiskt. ja har ju vatten ända upp.
dumt då.. får väl ta mina "fula" ändå då och fixa ändarna på nåt sätt
rötterna på domdär behöver inte vara i jord eller nått
dom klarar sig fint på bara vatten
så går o få ett snygt rotsystem som fiskarna gömmer sig o också
Måste finnas nått sett att göra dom vattentäta, hör med nån akvarieaffär om det finns lack eller liknande man kan använda.
andreassofus
2006-03-03, 15:58
Måste finnas nått sett att göra dom vattentäta, hör med nån akvarieaffär om det finns lack eller liknande man kan använda.
ja de måste de nog.ska testa med silicon nu först , så får ja se om de blir bra. eller de kanske räcker med o tvätta dom o skrubba lite.. ska testa o sätta i dom igen när vattnet har blivit klart
Undrar om det vit luddet är det samma som man kan få på för nya grenar som man plockat själv. Jag fick det en gång med mina så jag slänge dem men sen dess (3 gånger) så jag har inte haft problem med dem.
Har för mig att jag har läst om någon vars malar älskade det. Men mitt minne är rätt kort så jag kanske blandar ihop det.
Ska bli kul att se hur du löser det andreassofus då jag är själv intressrad av bamburören i akvarium.
borde det inte gå att koka eller laka ur dom
andreassofus
2006-03-03, 16:35
Undrar om det vit luddet är det samma som man kan få på för nya grenar som man plockat själv. Jag fick det en gång med mina så jag slänge dem men sen dess (3 gånger) så jag har inte haft problem med dem.
Har för mig att jag har läst om någon vars malar älskade det. Men mitt minne är rätt kort så jag kanske blandar ihop det.
Ska bli kul att se hur du löser det andreassofus då jag är själv intressrad av bamburören i akvarium.
jo ded ser ut som de luddet som kommer på nya rötter o grenar, men de färgar ju inte vattnet vitt. eller så va de bara vitt för de va helt nystartat. fast de blev ju bättre när ja tog ut rören. men de kanske de skulle göra ändå fast ja lät dom va.
ja kan testa o koka dom en stund o sen stoppa i dom igen så får ja se hur de blir
http://www.pwss.se/product.php?productid=2288&cat=0&page=1 någon som vet hur många man får med?
Jag har bambupinnar i det ena akvariet. Först så kokade jag dem ca 30 min och sedan tog jag en tunn sticka och "gröpte ur" innehållet (det vita). Funkat kanon.:)
andreassofus
2006-03-03, 21:56
Jag har bambupinnar i det ena akvariet. Först så kokade jag dem ca 30 min och sedan tog jag en tunn sticka och "gröpte ur" innehållet (det vita). Funkat kanon.:)
va de sånt ludd i hela röret menar du?
bra tips. de ska ja testa.
tack/ Andreas
Jag funderade på bambu tidigare men sket i det på grund av att det ruttnar. Men om du lackar dom så håller dom längre
Ja, hur ska jag förklara....mellan "lederna" på själva pinnen....där är det mjukt och vitt. Vet ej hur långt du har emellan lederna men på mina pinnar så tog jag en vanlig potatis-sticka och rörde runt lite. Visst ruttnar bambun så småningom men det tar nog lång tid o då får man byta till nya. Det är väldigt effektfullt i alla fall.......
andreassofus
2006-03-04, 01:38
Ja, hur ska jag förklara....mellan "lederna" på själva pinnen....där är det mjukt och vitt. Vet ej hur långt du har emellan lederna men på mina pinnar så tog jag en vanlig potatis-sticka och rörde runt lite. Visst ruttnar bambun så småningom men det tar nog lång tid o då får man byta till nya. Det är väldigt effektfullt i alla fall.......
vet va du menar.. på själva ledarna blev de sånt ludd.. eller va de inte de du mena?? (har ja druckit en öl för mycke knaske) :D
vet va du menar.. på själva ledarna blev de sånt ludd.. eller va de inte de du mena?? (har ja druckit en öl för mycke knaske) :D
Tja....inte på lederna utan inuti röret emellan lederna...är du med?:D
andreassofus
2006-03-04, 14:23
Tja....inte på lederna utan inuti röret emellan lederna...är du med?:D
jeppp nu e ja med. :) ska ta o koka rören idag och sen ta nåt o rengöra med inne i röret. sen får ja se om de färgar vattnet eller inte.
vBulletin® v3.7.4, Copyright ©2000-2009, Jelsoft Enterprises Ltd.