handdator

Visa fullständig version : Mangrove rot

desiredillusion
2006-02-28, 15:08
Jeg har en 20 liters tank med fem små tigerbarber oppi (yngel), og har hatt litt problem med vannverdiene, kh og ph har vært litt høy...
Jeg har en ProCristal 50-pumpe, varmekolbe (står på rundt 26/27 grader), og tre planter. Jeg bytter ca. 20-30% vann én gang i uken.
Nå har jeg kjøpt en mangrove rot for å prøve å få ned hardheten i vannet, og lurer da på: bør jeg la den ligge i vannbad en stund før jeg legger den oppi akvariet? Isåfall, hvor lenge? Noen tips om beste fremgangsmåte?
Alle tips mottas med takk! :)

anna.b
2006-02-28, 15:11
Om jag minns rätt så kan roten både flyta upp ich färga av sig, mär jag skaffade min la jag den i blöt och lät den ligga tills den inte flöt eller färgade av sig, några timmar tog det nog...

Opus
2006-02-28, 15:20
Legg den i ei bøtte med vann i noen dager så det værste av fargen forsvinner, en del bruker koke røtter för de legger det i akvariet. Du vill sikker merke att vannet i akvariet blir litt brun/orange farget av roten men det er helt normalt.

desiredillusion
2006-02-28, 15:38
Takk for svar begge to! :)

Annaica
2006-03-03, 23:04
Jag har 2 rötter i mitt kar. Båda 2 fick åka i kastrull med kokande vatten innan jag placerade dom i akvariet. Efter kokningen så har jag skrubbat dom. Vattnet i kastrullen blev te färgat men vattnet i akvariet har ännu inte blivit färgat.

Båda mina rötter sjönk dessutom med en gång när dom kom i karet.

desiredillusion
2006-03-03, 23:49
Jeg valgte denne metoden: først delte jeg opp roten i to store biter, og tre små. Så fylte jeg en bøtte med vann, og la dem oppi der. Alt sammen sank, unntatt to av de små bitene. Dagen etter tok jeg ut vannet i bøtten (dette var da litt gulbrunt på farge), og fylte i nytt vann, og la bitene oppi igjen. Da var det bare én liten bit som ikke sank. Neste dag byttet jeg på nytt vannet i bøtten, og idag morges var alle bitene sunket. :) Så helte jeg vann fra bøtten oppi et vannglass, for å se fargen på det. Det var helt klart. Så ikveld la jeg røttene oppi to av tankene mine, og det har ikke blitt noen misfarging av vannet ennå. :)

Annaica: jeg har lest at man ikke skal koke og skrubbe røtter/stener? Men bra det funket hos deg, da vet jeg det til en annen gang. :)

Takk for svarene! :)