handdator

Visa fullständig version : 125 liter walstad + räkor, snäckor mm.

Nils Holmström
2006-02-27, 21:34
Jag får ta över min lillebrors kub-akvarium på 50'50'50, vilket jag tänkte använda till att upgradera mitt 16-literskar.

Jag tänker köra i princip samma grej, jordbotten i ett 4-5 cm tjockt lager, svart grovt grus på det och ingen filtrering, men cirkulation för syresätningens skull med ett eheim powerhead.

Jag tänkte främst köra på samma växter som innan, dvs vattenpest, Hornsärv, anubias, Cryptocoryne beckettii och javaormbunke. Jag hade även velat ha förslag på andra lämpliga "lätta" växter med inte alltför höga ljuskrav, gärna snabbväxande, men även andra.

Till inredningen tänkte jag använda kolsten (som passar fint med det svarta gruset) och ev någon stor rot, eller bygga någon form av terass/nivåskillnader.

Invånare i karet kommer att vara Amanoräkor, Kampfisk, olika snäckor och eventuellt några levandefödare, typ platys.

Jag hade doch velat ha förslag på följande:

- någon bra bakgrunrslösning till en kvadratisk baksida. Jag funderar lite på att såga till en svart aquael plastbakgrund, eller bygga ngt med shiffer eller korkbark. andra enkla förslag?

- fler passande växter. jag har funderat lite på någon Hygrophila eller valisneria, kanske cabomba?

- Layout på växter med de ingredninser jag har.

- tips/kritik när det gäller invånare

- något bra sätt att tillföra kalk för snäckorna och räkornas skull.

- hur mycket ljus bör jag ha till ett kar med de måtten, som det är nu är där nog bara ett enkel lysrör på 30 watt eler nåt.

Jag undrar även hur länge man ska låta jorden till walstadbotten ligga och bubbla med syrepump?

gladhertha
2006-02-27, 21:47
Jag hade dock velat ha förslag på följande:

- någon bra bakgrunrslösning till en kvadratisk baksida. Jag funderar lite på att såga till en svart aquael plastbakgrund, eller bygga ngt med shiffer eller korkbark. andra enkla förslag?
Svart självhäftande plast.

- fler passande växter. jag har funderat lite på någon Hygrophila eller valisneria, kanske cabomba?
Skulle skitit i cambomba...hos mig har den bara dött i alla fall..
Hos mig växer Gallerblad bra!

- Layout på växter med de ingredninser jag har.
Har väl inte specifika förslag. Men en ENKEL bottentäckare skulle vara snyggt. Eller istället lämna öppna ytor.

- tips/kritik när det gäller invånare
Ampullarior!!

- något bra sätt att tillföra kalk för snäckorna och räkornas skull.
Låta räkornas ömsade skal ligga kvar. De brukar ätas upp! Kalksten.

- hur mycket ljus bör jag ha till ett kar med de måtten, som det är nu är där nog bara ett enkel lysrör på 30 watt eler nåt.
Om du ska ha så enkla växter räcker det. Annars blir det ju trots inte walstad om du köttar in en t5 belysning ;P

Jag undrar även hur länge man ska låta jorden till walstadbotten ligga och bubbla med syrepump?
Kan inte svara på det.

Då har i alla fall jag svarat lite.

Nils Holmström
2006-02-27, 21:59
Man skulle ju kunna gräva ner lite kalksten i jorden, och att låte räkornas skal ligga kvar var en bra ide

Ampularia har jag redan en (Pomacea bridgesii), men det blir nog fler om jag hittar, dom är sjukt roliga!

Vid närmare eftertanke är nog bara rampen på 15 w, men det är ändå 0,12 W/liter så det borde räcka ja...

Svart själhäftande plast var även det en mycket god ide, istället för att lägga pengar på bakgrunder, som jag istället kan lägga på växter...
Cabomban har jag varit lite skeptisk mot också, finns det någon som har positiva erfarenheter av den?
galleblad verkar duktigt besvärlig, vad gör du för att den ska trivas?

gladhertha
2006-02-27, 22:32
Typ inget....har energisparlampa och ingen gödning alls XD den växer som tusan....

Nils Holmström
2006-02-28, 09:30
Jag tänkte ha Hygrophila polysperma, tror ni att det hade funkat?

Innvånarna ahde jag gäna fått lite feedback på. JAg har redan amanos och kampfisk + pomacea bridgesii och zebrasnigel.

Hade guppys, platys eller mollys passat bäst som sällskap? Risken är väl rätt stor att kampfisken går på dem?

Jag funderar på att flytta över min ca 7 cm långa Sturisoma aureum också, iaf tills vidare (ser itne mycket av den i det stora karet). Den borde väl funka rätt bra i sällskapet?

Sonja
2006-02-28, 13:42
Om du vill ha något som brukar växa rätt bra och liknar cabomban så testa lite Limnophilia sessiliflora. Sen är det ju trevligt med lite olika flytväxter.

CalleAkvarist
2006-02-28, 14:53
Nja, jag tror inte du borde ha Hygrophila Polysperma. Den är ju alghämmande och det kanske inte är så bra för räkorna.

Nils Holmström
2006-02-28, 15:02
Nja, jag tror inte du borde ha Hygrophila Polysperma. Den är ju alghämmande och det kanske inte är så bra för räkorna.

Alghämmande är bara bra, risken för alger är rätt stor när man startar ett sånt här kar (ojämn tillförsel av Co2, ljus och näringsämnen). Både vattenpest och hornsärv är även de snabbväxande alghämmare, vilket är den främsta anledningen till att jag ska ha dem.

Det blir faktiskt endel alger ändå till räkorna, och eftersom jag övermatar en del som gödning finns det näsan alltid något att knapra på för de små liven.

Sonja
2006-02-28, 15:04
Sen så matar man väl räkorna med tabletter och frysmat också. Det gör i alla fall jag.

Nils Holmström
2006-02-28, 15:12
Tja, frysmat har de aldrig fått, men en och annan algtablett slänger jag åt dem. Men de är fakstikt väldigt glada i alla sorters flingfoder som sjunker också.

gladhertha
2006-02-28, 15:14
Frysfoder är otroligt uppskattat av räkor! Pröva!

Nils Holmström
2006-02-28, 15:20
Ska jag göra sen när jag fått upp det stora karet.
Vilket sort är bäst?
Svarta mygglarver? Bosmider? Räkmix?

gladhertha
2006-02-28, 15:27
Jag matar med räkmix, mygg, artemia...tror de mesta går bra.

Nils Holmström
2006-02-28, 15:42
När ni räkfolk ändå r är kan ajg ju passa på att fråga om ni tror att det funkar att ha levandefödare tilsammans med räkorna, eller o ungarna kommer att stryka med?
Jag har bara Amano nu, så det ät ju inga problem, men det hade ju varit trevligt med lite Crystal Red eller körsbär...

gladhertha
2006-02-28, 15:45
hmm..platys och svärdbärare eller dyl kommer nog käka bäbisar...dock så tror jag mindre guppy *inte big mama-honor alltså* går bra. Typ endlers eller vildguppys....

Nils Holmström
2006-02-28, 16:54
Vildguppy och endlers har de på Akvarietjänst.. de har ju inte så lång stjärt heller, så de kanske tilloch med funkar med kampfisk,,

ralp
2006-02-28, 16:58
Inga egna erfarenheter av just de fiskar men jag skulle tror att några bebisar blir iallafal levande foder. Tätt planterad med växter så kommer formodligen ett gäng undan trots allt...

Hejhopp. ralp

Nils Holmström
2006-02-28, 17:00
Tanken är ju att det ska vara väldigt tätt planterat, så det kan säkert funka. Risken är visserligen att det blir överbefolkat av endlers då istället... nåväl.

Sonja
2006-02-28, 17:51
Du kan väl testa med bara räkor först. Tycker du sen att dom inte räcker till så fyller du på med någon väldigt liten fisksort som säkert äter räkyngel ändå ;)
Bl a mina körsbär är precis överallt på alla nivåer i karet nu efter jag flyttade bort nästan alla mina blåögon som gick där förut, och som åt upp räkynglen. Nu har jag bara fem små blåögon och räkorna får vara ifred. Jag ska flytta resterande blåögon också när dom blir så stora så dom börjar snegla åt räkbebisarna.
När det gäller frysfoder är mina väldigt förtjusta i upptinad stor artemia och hemgjord räkmix förutom spirulinatabletter och andra fodertabletter.

Nils Holmström
2006-02-28, 20:26
Saken är den att jag redan har kampfisk, och jag ahr lovat flickvännen att vi ska ha någon mer fisk i karet (i det här hushållet måste amn förhandla för att få in kar) och jag är dessutom rätt sugen på endelrs guppy, så jag skippar nog CR-räkorna tills vidare och kär på amano. odling har aldrig riktigt legat för mig.

Nils Holmström
2006-03-07, 20:25
Såhär tjusigt blev det!

Sonja
2006-03-07, 22:35
Det ser jättetrevligt ut. Du måste lägga upp bilder när du fått in fisk och räkor i det :D

Nils Holmström
2006-03-07, 22:42
Där är faktiskt redan 4 amanoräkor, 1 kampfisk och 1 Ampullaria och en zebrasnigel.

Men de kom i efter bilderna blev tagan. men i räkiga-fakta tråden finns det lite bilder på räkorna!

Nils Holmström
2006-03-14, 20:12
Karet håller sig stabilt och alla djur ser ut att må bra. Enda jag är lite orolig för är att det lutar en smula, men det är itne skevt så det ska nog itne vara några problem.

för tillfället har jag

1 kampfisk hane
2 dvärggurami
4 amanoräkor
1 sturisom auerum
1 zebrasnigel
1 ampullaria

i karet. funderar på att utöka med lite endlers, hade det funkat tror ni? kamphanen var lite kinkig på guramisarna i början, men de kommer överens nu. finns det risk för slakt om man släpp i endlers, även om hanarna inte har fladdriga fenor. hade vanligta guppys funkat?

någon annan liten, tålig levandefödare som hade passat in?