Visa fullständig version : Nitrittopp!
Ja, då kom nitrittoppen. :( Har bytt ca 30 % (grannarna säkert jättenöjda, när jag spolar vatten mitt i natten) har haft i Nitrivec. Gör ett vattenbyte till i morgon när jag vaknar.
Karet varit igång 9 dgr. Gav tyvärr firrarna mygglarver... [:o]
Kan jag ta och krama ur filtret från det andra karet? Börjar få slut på Nitrivec.
Har bytt ca 30 % (grannarna säkert jättenöjda, när jag spolar vatten mitt i natten)
inget att oroa sej för.
hyresvärden kan inte göra ett skit för de ändå :/
finns ju kvälls/nattarbetare som duschar när dom kommer hem.
Kan jag ta och krama ur filtret från det andra karet? Börjar få slut på Nitrivec.
definitivt kan du göra det, tänk bara på att inte krama det för rent.
nitravek tycker ja mes verkar var överskattat
tömde en flaska typ i mitt kar vid en nitritspik .... ingen skilnad efter 2 dagar ... aldrig mer pengar på de
köpte en egenodlad bakteriekultur 50kr för en halvliter ... sjönk efter ett par h
nitrivec ska inte användas vid nitritspik.
är toxivec som ska användas då.
nitrivec ska användas förebyggande då det behövs många miljarder fler bakterier än som finns i en liten flaska.
Idag var nitriten lägre, "bara" mörkorange, mot knallrött inatt. Håller på att göra ett 30 % vattenbyte till.
Åka ner och köpa Toxivec när affären öppnar. Sänker den nitriten för gott eller bara tillfälligt, så jag måste fortsätta byta vatten varje dag tills nitriten är borta?
har aldrig kört toxivec själv men det ska sänka nitrit akut och tror det har även lite mer långtgående effekter.
kan ju prova å söka på toxivec härinne så hittar du mer specifik info nånstans i djungeln av alla trådae
Birgitta W
2006-02-27, 10:21
Idag var nitriten lägre, "bara" mörkorange, mot knallrött inatt. Håller på att göra ett 30 % vattenbyte till.
Åka ner och köpa Toxivec när affären öppnar. Sänker den nitriten för gott eller bara tillfälligt, så jag måste fortsätta byta vatten varje dag tills nitriten är borta?
Jag har också haft nitrittopp i ett av mina kar. Hade i MÄNGDER med Nitrivec utan någon effekt. Och förståss flera vattenbyten per dag. PUST! :(
Sedan köpte jag Toxivec och Denitrol och då sjönk äntligen nitrithalten! :) Vet inte om det var en tillfällighet, men så var det i alla fall. Men inte inom en timme eller så, men det sjönk hela tiden i ett par dagar, utan vattenbyten.
Kramfors
2006-02-27, 11:33
Nitrivec tar ca 12 timmar innan det börjar verka.
Fanns ingen Toxivec i affären. Testade vattnet nu, låg på 0,3 mg/l. Stor förbättring från igår. Kollar i morgon oxå och gör ev ett vattenbyte då.
börjar låta lite som det kan va nitritfritt imorrn :)
Deje-Nicke
2006-02-27, 21:07
HMM har aldrig kört med tillsatser i mina kar "har ja bara tur eller" funkar bra för mig ???snygga växter aldrig "sällan"fiskar som dör vattenbyte varje vecka osv osv!!!!
Äntligen nitriten på acceptabel nivå. :)
vBulletin® v3.7.4, Copyright ©2000-2009, Jelsoft Enterprises Ltd.