handdator

Visa fullständig version : Ska jag slå till?

Nils Holmström
2006-02-26, 20:28
Har hittat ett akvarium på 720 liter med bakgrund (typ btn) och innerfilter som pumpar 1200 l/h för 3000. Helt klart värt det.

MEN, det är så att jag eventuellt ska flytta om ett par månader, och kan inte säkert ta med mig ett så stort kar då. Ska jag slå till ändå, och hoppas på at kunna byta ner mig senare, eller ska jag skippa det? HAde behövt ltie feedback från er, eftrsom den ända feedback ajg får här hemma är "du är ju helt dum i huvudet, 3000 pix är mycket pengar och vart ska vi ställa det"

Hawkmoon
2006-02-26, 20:35
Med dom förutsättningarna och med tanke på vad du redan har så skulle jag följa dina råd hemmifrån och släppa tanken just nu, det dyker alltid upp nya intressanta objekt.

Nils Holmström
2006-02-26, 20:56
Tanken var att byta ut 240literskaret mot 720, så att det konstana antalet akvarium inte ändras. men jo, du har nog rätt. jag är så kortsiktig och otålig av mig...

smurfmats
2006-02-26, 21:05
förstår att du vill ha ett så stort kar, vem vill inte det? :p

men om du ska flytta kanske det bästa är att bida sin tid

Birgitta W
2006-02-26, 21:11
Skulle också råda dig att vänta, åtminstone tills efter flytten...
Men jag förstår hur frestande det känns att slå till på 720-litraren! :D

andreassofus
2006-02-26, 21:14
ja skulle ALDRIG kunna låta bli o köpa de om ja fick chansen.. kan väl slänga ut sängen eller nåt o sova på soffan :)
det va ju otroligt billigt

Raven
2006-02-27, 04:25
btn är inte billigt och till 720liters kostar dom ju en arm ett ben och vänster kula typ.

så köper du de för 3000 tror ja inte du har så svårt att få sålt de ifall det skulle gå så långt

btn tanganyika 200x60 ligger på 4400kr hos pwss

ribby_girl
2006-02-27, 10:16
Jags kulle kötp det, men aj är nog lite som du impulsiv och så.
vet du säkert att du inte kan ta med de när du flyttar så kanske de inte är så smart, men ve du inte säkert så tycker ja du ska köpa de, du kan ju sälja de sen om de skulle vara så att du inte får plats med det.

Nils Holmström
2006-02-27, 10:20
MEn sen är det jobbet och kostnaderna med att starta upp, inreda och köra in ett så stort kar, för att sedan behöva packa ihop det i augusti. Och under sommaren blri det sällan så mycket tid till akvaristik... gha, det är knivigt. kanske ska jag hia mig och lägga pengarna på att uppgradera mitt lilla kar till ett fint 30 liters istället...

Birgitta W
2006-02-27, 10:32
MEn sen är det jobbet och kostnaderna med att starta upp, inreda och köra in ett så stort kar, för att sedan behöva packa ihop det i augusti. Och under sommaren blri det sällan så mycket tid till akvaristik... gha, det är knivigt. kanske ska jag hia mig och lägga pengarna på att uppgradera mitt lilla kar till ett fint 30 liters istället...

Om du nu så gärna vill ha det stora karet, och det inte blir krig hemma... ;) så kan du väl i alla fall vänta med att sätta igång det tills du flyttat?

Liiite självbehärskning krävs ju :p men du slipper en massa jobb!

Nils Holmström
2006-02-27, 10:37
Frågan är då var jag ska ha 2*0,6*0,6 meter akvarium så länge... i källaren får det ju inte plats... Och tänk om det sen visar sig att jag inte kan ta det med mig?
Men det var ett rätt bra föslag, det tål att tänkas på.

Flickvännen som ajg ska flytta med säger att jag får ha ETT akvarium, och då är det ju lika bra att ha ett ordentligt...

Birgitta W
2006-02-27, 10:48
Frågan är då var jag ska ha 2*0,6*0,6 meter akvarium så länge... i källaren får det ju inte plats... Och tänk om det sen visar sig att jag inte kan ta det med mig?

Flickvännen som ajg ska flytta med säger att jag får ha ETT akvarium, och då är det ju lika bra att ha ett ordentligt...

Du kanske kan ställa det på den plats du hade tänkt ha det om du satt igång det...???

Ha lite blommor i det så länge eller nåt... :p

Nils Holmström
2006-02-27, 10:58
Tror inte det är så populärt att ha ett ostartat akvarium stående i vardagsrummet ett par månader. Mina rumskamrater ser akvarierna enbart som dekoration och ett akvarium som inte är igång är ju inte så snyggt, och alltså är det tveksamt om de förstår poängen med att ha det stående i vardagsrummet.. :p

ribby_girl
2006-02-27, 10:58
Ett akvarium, dte var inte mycket, hihi, hade min pojkvän sagt det så vette 17 vad ja hade gjort, men ditt resonemang är bra.

soetiz
2006-02-27, 11:01
Det blir inte bättre än vad man gör det till! Du har väl någon bekant eller föräldrar som har plats så länge? Ragg en plats där det kan stå och vänta, under tiden kan du göra en liten "akvarieburk" där du lägger pengar till uppsättningen av det sen! så när du flyttat så har du ett 720 liters OCH pengar!! Det är ju klockrent! du kommer nog aldrig hitta ett så billigt kar igen. du kommer säkerligen ångra dig om du inte slår till.
Lycka till och hoppas du fattar ett beslut som du inte ångrar sen.

Nils Holmström
2006-02-27, 11:03
Ett akvarium, dte var inte mycket, hihi, hade min pojkvän sagt det så vette 17 vad ja hade gjort, men ditt resonemang är bra.

Tja, det hänger väl mest ihop med att det inte är helt lätt att hitta en lägehet i sthlm till ett humant pris som har plats för mer än ett kar....

Men jag gör nog så att jag bearbetar mina föräldrar och ser om jag kan ha det stående i deras garage tills vidare.

tackar för feedbacken, nu ska jag handla akvarium!

MrFisk
2006-02-27, 12:44

Har du inte funderat på att uppgradera flickvännen då? :)
Min flickvän sa nåt liknande i början nu är jag uppe i 5 kar som är igång och 2 till som står tomma så dom går att övertala

Nils Holmström
2006-02-27, 12:48
Fast även jag förstå att bor man trångt måste det finnas plats till NÅT annat än akvarium. OCh får jag bara ha ett 720-liters är jag rät nöjd. och så kanske ett yngelkar... och jag vill inte avsluta mitt lilla walstadsprojekt...

MrFisk
2006-02-27, 12:54
Skulle jag vara du så skulle jag helt klart satsa på ett 960l möbelkar + kanske ett btn. Kostar naturligtvis en hel del men snyggt är det.

Nils Holmström
2006-02-27, 13:09
Tja, skulle jag vara jag (och det är jag ju) så hade jag helst velat ha ett 450-500 literskar, det känns som en lagom storlek till en sydamerikabitop. Men några sådana till fyndpriser har jag inte hittat....