handdator

Visa fullständig version : Hur håller man nere nitritnivån?

Annaica
2006-02-26, 19:22
Det är inte omöjligt att få ett akvarium att fungera utan att man behöver göra vattenbyten varje vecka.

Men hur gör man för att uppnå en sådan balans?

Gäller det att ha mycket växter, inte mata för mycket eller handlar det om helt andra saker?

Tropfrog
2006-02-26, 19:30
Nitritnivån har inget med vattenbytesfrekvensen att göra. Nitritnivåerna håller man nere med goda biologiska filter. Detta bör man ha oavsett hur mycket vatten man bytar.

Vattenbyten gör man för att få ner nitrat och fosfathalterna. Med gott om växter, spårämnestillsats och bra belysning kan man klara sig utan vattenbyten. Jag tillsätter extra nitrat i mitt kar efterssom det tar slut och växterna visar bristsymptom.
MVH
Magnus

Annaica
2006-02-26, 20:10
jag har ett innerfilet i mitt akvarium. En Fluvan 4+. Kanske behöver det vara igång en period innan balansen kommer iordning?

Nils Holmström
2006-02-26, 20:33
Ett par veckor tar det lungt, innan där har hunnits bilda någon ordentlig baktariekultur, och under den perioden bör du itne ha särsklit mycket fisk i karet.

Annaica
2006-02-26, 20:42
Ett par veckor tar det lungt, innan där har hunnits bilda någon ordentlig baktariekultur, och under den perioden bör du itne ha särsklit mycket fisk i karet.

Har inte råd att köpa mycket fiskar. Har 3 black mollys i mitt 160 liters kar.

Ska jag hålla det så i någon månad kanske? Sköta vattenbyten under tiden och så kanske det fixar sig sedan?

Nils Holmström
2006-02-26, 20:57
Lite mer fisk akn du nog ha, men annars är det en bra början. Byt vatten som du gör nu.

Annaica
2006-02-26, 21:05
Lite mer fisk akn du nog ha, men annars är det en bra början. Byt vatten som du gör nu.

Tack för rådet :) Får nog köpa en ny hona pga att en dog för någon dag sedan, så kanske en eller 2 fiskar som äter mat från bottnen.

Men pengar begränsar mig tyvärr ganska mycket :/

mayday
2006-02-27, 04:12
börja med dom du har
låt dom gå i nåra v inann du tillsätter mer fisk
så startar du akvariet snällare

iofs ett par pansarmalar skulle ju inte skada så du rensar upp botten lite

PlatyYngel
2006-02-27, 16:53
Tar växter upp nitrit så att den försvinner eller har växterna ingenting med det att göra?

Nils Holmström
2006-02-27, 17:21
Jo, växter tar upp nitrit, men det kan de bara göra om de också får koldioxid och mikronäringsämnen.

Perrx
2006-02-27, 18:00
Jo, växter tar upp nitrit, men det kan de bara göra om de också får koldioxid och mikronäringsämnen.

Jag har fått för mig att växterna tar upp nitrat men inte nitrit. Och att nitraten "bildas" av bakterier som använder syre och nitrit. Någon som är kung på kvävecykeln? :)

mayday
2006-02-27, 18:38
fiskar produserar avföring
i den fins amonium
bakterer bryter ner amonium till nitrit
andra bakterier bryter ner det till natrat

växter tar upp både amonium o nitrat men ej nitrit

så har jag lärt men dock är växter ingen bra lösning på en nitrit spik utan ett bra biologiskt filter

swetrot
2006-02-27, 19:04
Om du vill/måste kunna köra akvariet utan vattenbyten varje vecka (men kanske var tredje vecka) så är det några saker man skall tänka på:

1: Filtret måste vara rejält dimensionerat för akvariet, och det måste vara inkört och i bra ordning. Värdena måste helt enkelt vara bra från början.

2: Befolkningen i akvariet måste vara i underkant av det rekommenderade. Lekande fiskar rekommenderas ej.

3: Matningen måste vara under kontroll och vara måttlig. Max en gång om dagen.

Andra råd är att vara försiktig med särskilt snabbväxande växter. De riskerar att bli så stora att andra växter hamnar i skuggan och kanske dör. Då får man problem med växter och växtdelar som skall brytas ned. Jag skulle också passa mig för att tillsätta en gödning eller CO2 om man vill ha långvarit stabilitet, enligt principen att man skall eliminera källor till problem.

Kramfors
2006-02-27, 19:12
Enkel förklaring av kvävekedjan:
Proteinet i fiskarnas mat omvandlas i fiskmagen till avföring och urin innehållande bla. ammonium och/eller ammoniak (mycket giftigt), som med bakterien Nitrosomonas och syre bildar föreningen nitrit = NO2 (mycket giftigt), denna förenar sig ytterligare med bakterien Nitrobacter och syre, som bildar slutprodukten nitrat. (som kan tas upp av akvarieväxter)
Ca 75 % av ammoniumen avsöndrar fiskarna via gälarna.

Raven
2006-02-27, 20:02
dock måste nitrat mineraliseras för att växterna ska kunna ta upp den.

no3 tester visar båda varianterna vilket gör det svårmätt.

Tropfrog
2006-02-27, 20:57
Kväve mineraliseras redan innan amoniumstadiet, sedan finns det som joner i vattnet. Är du säker på att du inte förväxlar kväve med fosfor?
MVH
Magnus

Annaica
2006-02-27, 21:19
1: Filtret måste vara rejält dimensionerat för akvariet, och det måste vara inkört och i bra ordning. Värdena måste helt enkelt vara bra från början.

Kör ett Fluval 4+ innerfiler till mitt 160 liter akvarium, duger det?

2: Befolkningen i akvariet måste vara i underkant av det rekommenderade. Lekande fiskar rekommenderas ej.

Just nu har jag bara 3 black mollys. Kommer köpa en hona till då en dog och tänkte köpa 2 räkor också. Borde ju inte vara för mycket?

3: Matningen måste vara under kontroll och vara måttlig. Max en gång om dagen.

Försöker kontrollera matningen men min sambo tycker det är megakul att pytsa i mat och se hur fiskarna jagar efter den, vilket i sin tur medför att fiskarna nu i början garanterat fått för mycket mat. Får helt enkelt säga till honom att jag sköter -all- matning :p

Andra råd är att vara försiktig med särskilt snabbväxande växter. De riskerar att bli så stora att andra växter hamnar i skuggan och kanske dör. Då får man problem med växter och växtdelar som skall brytas ned. Jag skulle också passa mig för att tillsätta en gödning eller CO2 om man vill ha långvarit stabilitet, enligt principen att man skall eliminera källor till problem.

Har bara växter som växer långsamt, hade tänkt ha guldfiskar först men pga storleken på karet så insåg jag i tid att det inte funkar. Men de växter jag har är guldfisk-vänliga och då också av den sorten som växer långsamt.

Raven
2006-02-27, 21:35
Kväve mineraliseras redan innan amoniumstadiet, sedan finns det som joner i vattnet. Är du säker på att du inte förväxlar kväve med fosfor?
MVH
Magnus

inlägg typ detta jag fått de från.
http://www.zoopet.com/forum/showpost.php?p=707154&postcount=23

swetrot
2006-02-27, 21:43
Fluval 4+ är väl rätt OK, filtermassan är lite liten i det, men det duger i ett 160L.

Fiskarna är definitivt inte för många, men får de yngel några gånger så blir det ju fler. I ett 160L tycker jag nog att 10-15 vuxna levandefödare inte är för mycket precis, inte ens med ett par räkor som kompisar.

Men du skall definitivt sätta stopp för den ohejdade matningen. Låt din sambo stoppa i 3-4 flingor en gång om dagen istället om han tycker det är roligt, men inte mer än så. (Med nuvarande fiskbesättning). För övrigt är det bra att hålla sambos på gott akvariehumör, man vet aldrig när man behöver utnyttja det kapitalet därför att man råkat "snubbla" över ett nytt akvarium.

Däremot skall du ställa dig frågan varför du vill byta vatten mer sällan? Om akvariet varit igång kortare tid än sex månader så kallar jag det inte inkört och i balans, och då blir det bara tråkigheter med långa perioder mellan vattenbytena.

Tropfrog
2006-02-27, 21:45
inlägg typ detta jag fått de från.
http://www.zoopet.com/forum/showpost.php?p=707154&postcount=23

Än så länge trots idogt letande har jag inte hittat några källor på att nitrat kan vara organiskt bundet. Det går inte att reducera nitrat till annat än kvävgas, men då handlar det om riktigt låg redox.
MVH
Magnus

defdac
2006-03-19, 18:54
Än så länge trots idogt letande har jag inte hittat några källor på att nitrat kan vara organiskt bundet.

Från Barrreport juni 2005 sidan 3:
"Large amounts of nitrogen in water (50%) may exist bound in organic dissolved nitrogen (DON) in natural aquatic ecosystems. This fraction is generally not available to macrophytes but periphyton can access this fraction as can microbial actions. The same is true with PO4."

Det går inte att reducera nitrat till annat än kvävgas, men då handlar det om riktigt låg redox.

Nej, det är en av de första reduktionerna som sker faktiskt. Se Barrreport Maj 2005:
O2 400-600 mV
NO3 250 mV
Mn 225 mV
Fe +100 till -100 mV
SO4 -100 till -200 mV
CO2 mindre än -200 mV

Tropfrog
2006-03-19, 20:33
Jag har läst den också. Men han talar om DON som är organiskt bundet amonium inte nitrat. No3 finns alltid som joner i vattnet.
MVH
Magnus

defdac
2006-03-19, 22:16
Hursomhelst är problemet är att organiska föreningar (DON) gör att nitrattesteten visar fel.

defdac
2006-03-19, 22:41
Men du har helt rätt i att det är väldigt svårt att hitta organiska föreningar som innehåller nitrat 8) Organiska aminosyror från gamla växtdelar är det tydligen strular till det för nitrattesterna.

"Amine interference" gav en liten hint om att Salifert tydligen gör ett nitrat-test-kit som inte ska påverkas av dessa(!), det låter ju ohyggligt intressant humm..

andreassofus
2006-03-19, 22:50
fiskar produserar avföring
i den fins amonium
bakterer bryter ner amonium till nitrit
andra bakterier bryter ner det till natrat

växter tar upp både amonium o nitrat men ej nitrit

så har jag lärt men dock är växter ingen bra lösning på en nitrit spik utan ett bra biologiskt filter

betyder detta att om det dör fiskar i början så kan fiskarna lika gärna ha dött av amoniumförgitning som nitritförgiftning eftersom i början finns inte dom här bakterierna som bryter ner amonium till nitrit

cecilia
2006-03-19, 22:56
Ja, det är ammoniAK som fiskarna dör av i början (1-2 veckor sådär).

andreassofus
2006-03-19, 22:58
Ja, det är ammoniAK som fiskarna dör av i början (1-2 veckor sådär).

fast i oändligt många trådar som ja har läst om fiskdöd i nystartade akvarium så är ju ALLTID de första svaret att dom till 99% har dött av nitritförgiftning.

Raven
2006-03-19, 23:05
kanske beror på att ammonium är relativt ofarligt och ammoniak finns mest i högt ph.

andreassofus
2006-03-19, 23:07
det står i den här tråden att ammonium är "mycket giftigt"

andreassofus
2006-03-19, 23:10
sorry, fel av mig.. såg nu att det va amoniak som va giftigt.

så ammonium är inte giftigt men när de omvandlas till nitrit så är det farligt bara.. då är det klart som vatten

Raven
2006-03-19, 23:13
ammonium är RELATIVT ofarligt hur man nu ska tolka de :confused: men nitrit och ammoniak är avsevärt mycket mer giftigt.

390 ammonium räknas som tjänligt med anmärkning för dricksvatten, nån gräns för otjänligt finns inte.
150 nitritkväve räknas som otjänligt.

andreassofus
2006-03-19, 23:23
vad för test använder man när man testar ammonium?? eller mäter man inte de kanske (till akvarium)

Raven
2006-03-19, 23:31
nh4 test och det finns men fått uppfattningen att det inte är direkt viktigt att mäta det utan att nitrit är viktigare.

sen kan det ge skevt resultat också om du mäter 1-2 timmar efter matning.

andreassofus
2006-03-19, 23:34
nh4 känner ja igen men jag är så dålig på kemi så ja visste inte att de va de som va ammoníum.

nej eftersom det inte är så allvarigt så är det för mig ganska onödigt o mäta då... ja håller mig till kh test och nitrit test och ph test :)

Raven
2006-03-19, 23:50
lilltips, söker(google) du på nh4 och väljer att söka på svenska så syns det redan i sökresultatet vad det är för nåt.

andreassofus
2006-03-19, 23:57
ok, tack för tipset

Kramfors
2006-03-20, 00:17
Det är inte omöjligt att få ett akvarium att fungera utan att man behöver göra vattenbyten varje vecka.

Men hur gör man för att uppnå en sådan balans?

Gäller det att ha mycket växter, inte mata för mycket eller handlar det om helt andra saker?
Du har ett stort akvarium med lite fiskar, ett filter som har en volym på 25 % av vattenmängden.
Fodret ska ha ett lågt proteininnehåll till förmån för kolhydrater.
En pump ska vara kraftig med ett förfilter så de fasta föroreningarna fastnar i filtret som du sköljer varje dag.
Temperaturen mellan 25-30 grader, pH mellan 7,2-8 värden som är mest optimala för Nitrosomonas och Nitrobacter bakterier.

Växterna måste ha ljus och näring så de växer annars måste du ändå byte vatten för att få ner nitratet.
Kan tillägga att har du Zeolit i filtret behöver du inte bekymra dig för ammonium, nitrit, eller nitrat.
Zeolit fungerar som ett jonbytarmedia. som gör att ammonium blockeras av zeoliten och då uppstår inte heller ett överskott av nitrat i slutprocessen.

Raven
2006-03-20, 00:31
kan tilläggas att zeolit behöver göras rent då och ibland.

defdac
2006-03-20, 08:30
(och att Zeolit indirekt ger Cyanoodling eftersom kvävenivåerna blir lägre än fosfatnivåerna i kombination med ett proteinfattigt foder)

Kramfors
2006-03-20, 08:54
Ja, zeoliten ska ligga i 10 % saltvatten för regenerering.
Cyano kan det bli ändå.

defdac
2006-03-20, 08:59
Cyano kan det bli ändå.

Ja men det är ganska onödigt att trigga dom 8)

Kramfors
2006-03-20, 09:11
Tillför man näring till växterna i rätt nivå, vissa mineral salter, ett medel som stabiliserar pH omkring 7,5 så går det att ha färre vattenbyten.
Men varför.

defdac
2006-03-20, 09:21
Exakt, jag skulle aldrig köra Zeolit eftersom det skulle konkurrera direkt med växterna.