handdator

Visa fullständig version : Stabilt pH runt 6.5 UTAN fosfat

batski
2006-02-26, 14:14
Jag har haft på tok för höga fosfatnivåer i mitt akvarium med lite trådalger som resultat. Jag har inte heller lyckats får ner fosfanivåerna med hjälp av vattenbyten.

Jag har ända sen början använt Waterlife's pH 6.5 buffer för att sänka och stabilisera pH vid 6.5 som jag tycker funkar bäst för mina fiskar.

Efter samtal med en annan akvarist om pH och fosfat bestämde jag mig för att kolla om buffern innehöll fosfat (vet inte varför jag inte gjort det tidigare). Och mycket riktigt - det är min, annars så praktiska och effektiva, pH 6.5 buffer som är boven :(

Så nu gäller det att tänka om. Jag vill dock fortfarande att mitt pH ska ligga vid 6.4 - 6.6. Så vill jag gärna ha tips på bättre, fosfatfria (och inte dyra) sätt att hålla ett stabilt pH runt 6.5. Jag bor i Göteborg och har därför rätt mjukt vatten (KH runt 3-4).

Azur
2006-02-26, 15:35
Men om du är nöjd med buffern och du inte har algproblem - varför byta?
Fosfatbuffert funkar bra, även om alg-risken finns.

Annars är nog huvudalternativet ek/torvfiltrering, ek/torvextrakt, och CO2 dosering.

batski
2006-02-26, 16:23
Men om du är nöjd med buffern och du inte har algproblem - varför byta?
Fosfatbuffert funkar bra, även om alg-risken finns.

Annars är nog huvudalternativet ek/torvfiltrering, ek/torvextrakt, och CO2 dosering.

Jo jag har haft lite problem med trådalger hela tiden. Lite till och från liksom.

Hur funkar torvfiltreringen rent praktiskt?

Till att börja med så har mitt Eheimfilter bara två "våningar". En för makaroner (den mekaniska filtreringen) och en för den biologiska massan. Var ska man ha torven i så fall?

Skulle det funka lika bra med torv som man stoppar in i en nylonstrumpa och gömmer nånstans i akvariet?

Hur ofta måste man byta torven? Finns det risk för att pH:t sjunker för mycket? Och får man inte en plötslig pH-höjning vid varje vattenbyte?

peterhaack
2006-02-26, 16:53
Batski: släng i CO2 aå får du ner ditt pH eller gå över till citronsyra...=O)

batski
2006-02-26, 16:58
Batski: släng i CO2 aå får du ner ditt pH eller gå över till citronsyra...=O)

Hmm, det förstår jag. Men blir det inte både krångligt och dyrt?

Idanajad
2006-02-26, 22:37
Har du kollat att du verkligen behöver göra något för att sänka pH? Det kan ju vara så att dina rötter sköter om det åt dig.

Lenmar
2006-02-26, 22:51
Har du kollat att du verkligen behöver göra något för att sänka pH? Det kan ju vara så att dina rötter sköter om det åt dig.
Jag är väldigt ycket inne på din linje! Batski; i de akvarier (dvs nästan alla...) där vi har gott om rötter så hamnar pHt strax under 7 ändå, dvs 6.8 ungefär. vattenbytena påverkar inte nämnvärt. Allt är ju relativt och det beror på hur mycket vatten du byter. Ingen av de fiskar du håller är väl extremt beroende av det låga pHt du vill uppnå?

batski
2006-02-27, 00:32
Jag är väldigt ycket inne på din linje! Batski; i de akvarier (dvs nästan alla...) där vi har gott om rötter så hamnar pHt strax under 7 ändå, dvs 6.8 ungefär. vattenbytena påverkar inte nämnvärt. Allt är ju relativt och det beror på hur mycket vatten du byter. Ingen av de fiskar du håller är väl extremt beroende av det låga pHt du vill uppnå?

Jag är lite orolig över plötsliga pH-höjningar vid vattenbyten. Fjärilsciklidparet leker nästan hela tiden nu, så de trivs nog vi pH 6.5... Vill helst inte ha så högt som pH 7. Och så vet jag att mitt kranvatten håller pH runt 8.5 vilket är på tok för högt. Om man inte har malawi förstås ;)

Raven
2006-02-27, 03:59
har du plats kan du förbereda vatten i tunna/dunkar med torv och då få rätt ph innan du har i de i akvariet.

filtrera över torv är lite krångligt då en viss mängd torv kan sänka ph väldigt olika.
sen kan torv även färga vattnet mycket kraftigt eller inte färga alls.

Björken
2006-02-27, 10:51
Varför inte testa ekextrakt?

batski
2006-02-27, 11:04
har du plats kan du förbereda vatten i tunna/dunkar med torv och då få rätt ph innan du har i de i akvariet.

Hur länge skulle det behöva stå? Jag bor i en etta, så jag är tveksam. Annars låter det enkelt.

Varför inte testa ekextrakt?

Menar du Sera Morena och liknande svartvattenpreparat? Vad jag förstått så tillsätter de bara vattnet olika ämnen som finns i svartvatten, men sänker inte pH:t. Eller är det nåt annat du tänker på?

Björken
2006-02-27, 11:17
Menar du Sera Morena och liknande svartvattenpreparat? Vad jag förstått så tillsätter de bara vattnet olika ämnen som finns i svartvatten, men sänker inte pH:t. Eller är det nåt annat du tänker på?

Jag menar Amtras ekbarkextrakt, som sänker ph- värdet. Jag använder det.

batski
2006-02-27, 11:23

Ok, hur använder man det? Har du nån hemsidadress till Amtras hemsida?

Lenmar
2006-02-27, 11:25
Jag är lite orolig över plötsliga pH-höjningar vid vattenbyten. Fjärilsciklidparet leker nästan hela tiden nu, så de trivs nog vi pH 6.5... Vill helst inte ha så högt som pH 7. Och så vet jag att mitt kranvatten håller pH runt 8.5 vilket är på tok för högt. Om man inte har malawi förstås ;)
Hur kan det skilja så mycket mellan våra områden? [:o] Fattar inte riktigt det... Kan du inte hälla upp lite vatten i en hink och låta det stå nån timme och sedan återkomma med vilket pH du får? Att fjärilarna leker hela tiden innebär ju inte att de stormtrivs heller. De kan lika gärna leka i pH 6,8 - 7,2. PH:t har ju mer med överlevnad av ynglen att göra vad jag märkt själv.

Jag höll på och mickla med vattent precis som du när jag hade mina kakaduor och faktum är att de trivdes bättre (=simmade omkring mer och var lite nyfiknare, åt bättre) när jag INTE tillsatte nåt svartvattensextrakt eller pH-sänkare! Jag höll nog på med detta ett bra tag. Jag vill absolut inte säga att du har fel men att du kanske skall titta lite mer vidvinkel och se att det kan funka utan preparat.

Lenmar
Innehåller inte det fosfat också?

batski
Har du nån hemsidadress till Amtras hemsida?

Jag har hittat den :) Men var köper man Amtras produkter? Beställer du på nätet?

Kjell Fohrman
2006-02-27, 11:35
Jag har hittat den :) Men var köper man Amtras produkter? Beställer du på nätet?
Amtras produkter http://www.amtra.de/english/indexgb.html säljs av Simontorp i Sverige www.simontorp.se (http://www.simontorp.se) och de levererar till flera affärer i Göteborg så det borde inte vara svårt för dig att få tag på. Själv använde jag deras ekextrakt under en period när jag hade den typen av fisk. Det buffrar betydligt bättre än t.ex. fosfosyra och ger inte heller algproblem. Man måste dock kontinuerligt mäta eftersom det alltid är riskabelt att använda syror (speciellt i vatten med låg buffringsförmåga).
Amtra preparat Amtra Trop är oerhört bra eftersom det dels buffrar väldigt bra och dels gör att pH aldrig sjunker under 6.5 (ingen risk för överdosering). Detta är dock betydligt dyrare än Amtra Oak så det är ju en avvägning av vad man väljer.

Björken
2006-02-27, 11:37
Lenmar: Nej, det ska inte innehålla fosfat....inte vad jag vet iaf. Det står inget om fosfat på flaskan och jag har inte fått mer alger sedan jag började använda det.

Batski: Jag har i ett krm ekextrakt per spann vid vattenbyte. Man måste vara lite försiktig för jag tror att det även kan påverka kh litegrann. Det problem jag haft är att pht har stigit successivt igen efter att jag har sänkt det, men det tror jag beror på den kraftiga ytcirkulationen och kanske min engelska sjösten (trots att den inte fräser av kalkosan).

Jag köper det i den butik där jag vanligtvis handlar men vet att det även kan beställas från PWSS.

batski
2006-02-27, 11:38
Hur kan det skilja så mycket mellan våra områden? [:o] Fattar inte riktigt det... Kan du inte hälla upp lite vatten i en hink och låta det stå nån timme och sedan återkomma med vilket pH du får? Att fjärilarna leker hela tiden innebär ju inte att de stormtrivs heller. De kan lika gärna leka i pH 6,8 - 7,2. PH:t har ju mer med överlevnad av ynglen att göra vad jag märkt själv.

Jag höll på och mickla med vattent precis som du när jag hade mina kakaduor och faktum är att de trivdes bättre (=simmade omkring mer och var lite nyfiknare, åt bättre) när jag INTE tillsatte nåt svartvattensextrakt eller pH-sänkare! Jag höll nog på med detta ett bra tag. Jag vill absolut inte säga att du har fel men att du kanske skall titta lite mer vidvinkel och se att det kan funka utan preparat.

Vad jag förstått så kommer inte allt vatten i Gbg från samma källa. Det är mycket möjligt att pH:t sjunker relativt snabbt om man låter vattnet stå ett tag, men det sjunker inte under pH 7. Min kompis som inte behandlar vattnet med pH-sänkare har pH drygt 7 i sitt akvarium.

Det kan mycket väl hända att du har rätt och att det skulle funka bra för fiskarna även vid högre pH, men jag har ändå svårt att tänka mig att rätt pH inte skulle vara det bästa. Däremot kan jag tänka mig att de inte stormtrivs med en massa fosfat i vattnet.

Jag undersöker bara detta nu för att sen kunna bestämma mig för hur jag ska göra.

Björken
2006-02-27, 11:40
Missa inte mitt svar som kom strax innan ditt, Batski :)

batski
2006-02-27, 11:41
Tack Kjell och Björken för era svar! Amtra Trop låter som en bra grej. Det innehåller väl ingen fosfat?

Kjell Fohrman
2006-02-27, 11:54
Tack Kjell och Björken för era svar! Amtra Trop låter som en bra grej. Det innehåller väl ingen fosfat?
Vet inte om det innehåller fosfat - har dock använt det under en period utan några algproblem.
Anledningen till att jag gick över till ek istället var enbart ekonomiska.

batski
2006-02-27, 12:01
Vet inte om det innehåller fosfat - har dock använt det under en period utan några algproblem.
Anledningen till att jag gick över till ek istället var enbart ekonomiska.

Ok, hur dyrt är Amtra Trop egentligen? ;) Jag har ju bara ett 250 liters akvarium... Än så länge :D

Jag har iaf mailat Amtra nu och frågat om Amtra Trop innehåller fosfat. Så får vi se vad de svarar.

psandstr
2006-02-27, 12:13
Själv använder jag Amtra Oak och det går åt 3ml/10l vatten,detta får ner pH:t i Kungälv till ca. 6.5, tar 4ml så hamnar jag på strax under pH-6.

Jag har även testat att filtrera över torv, koka egen torvextrakt mm. men kommit fram till att amtra oak är det enklaste och billigaste i längden.

Tänk bara på att när man använder det så sjunker pH:t väldigt mycket i början innan vattnet "buffrar" upp pH:t igen, därför låter jag mitt vatten stå ett dygn innan jag gör vattenbyte.

MVH/ Per

batski
2006-02-27, 12:27
Själv använder jag Amtra Oak och det går åt 3ml/10l vatten,detta får ner pH:t i Kungälv till ca. 6.5, tar 4ml så hamnar jag på strax under pH-6.

Jag har även testat att filtrera över torv, koka egen torvextrakt mm. men kommit fram till att amtra oak är det enklaste och billigaste i längden.

Tänk bara på att när man använder det så sjunker pH:t väldigt mycket i början innan vattnet "buffrar" upp pH:t igen, därför låter jag mitt vatten stå ett dygn innan jag gör vattenbyte.

MVH/ Per

Vad har du för KH i kranvattnet? Och hur ofta byter du vatten? Ingen risk för pH-crash?

Kjell Fohrman
2006-02-27, 12:33
Vad har du för KH i kranvattnet? Och hur ofta byter du vatten? Ingen risk för pH-crash?
Som du skriver så varierar doseringen efter vattnets vattnets buffringsförmåga.
Jodå - lägger du i för mycket ek-extrakt så kan pH sjunka hur lågt som helst och därför är det alltid viktig att mäta sig fram till en lagom mängd.

psandstr
2006-02-27, 12:51
Jag tror.... att om man byter tillräckligt ofta/mycket vatten så kommer man knappast att riskera pH-krasch.
Jag byter förnärvarande 30l/dag i ett 110l akvarium, jag har gjort detta i ca. 4månader och pH-ligger mycket stabilt på 6.5.

När jag hade Diskus i ett 600l akvarium för några år sedan bytte jag 1-2 ggr/vecka och hade då inga problem att ligga på ett pH-6.2 stabilt.

Jag har då gjort mätningar tidig morgon samt sen eftermiddag och det sjunker som regel under natten ca 0.1 grad men denna skiftning tror jag inte är några problem för fiskarna.

En varning är däremot att: Kombinera aldrig ekbark med filtertorv.... detta blev en katastrof för mitt förra diskus-lekpar (pH-krasch).

MVH/ Per

batski
2006-02-27, 13:04
En varning är däremot att: Kombinera aldrig ekbark med filtertorv.... detta blev en katastrof för mitt förra diskus-lekpar (pH-krasch).

Tack för varningen. Det ska jag inte göra. Men det går att kombinera med svartvattenpreparat va?

psandstr
2006-02-27, 13:09
Ekbark är en typ av "svartvattenextrakt" den färgar dock inte vattnet så mycket pga att man använder så liten mängd.

Om man vill "färga" vattnet så kan man ju använda alkottar, jag tror inte att dom drar ner pH särskilt mycket. Svartvattenextrakt sänker nog pH en del, åtminstone de typer som jag testade förr.

MVH/ Per

batski
2006-02-27, 13:11
Om man vill "färga" vattnet så kan man ju använda alkottar, jag tror inte att dom drar ner pH särskilt mycket. Svartvattenextrakt sänker nog pH en del, åtminstone de typer som jag testade förr.

Det enda jag har testat är Sera Morena och jag har inte märkt att det skulle sänka pH:t.

psandstr
2006-02-27, 13:23
Mitt tips är att testa med att kombinera och om det blir instabilt så finns det ju bikarbonat för att buffra en aning.

Tänk samtidigt på att inte krångla till det allt för mycket, jag ville ha samma vatten som det verkar som att du vill ha nu men efter några månaders sölande med torvhinkar, svartvattenextrakt, bikarbonat mm. mm. så tröttnade jag och valde då bort "tefärgen" på vattnnet mot ett stabilt, lågt pH-värde och mina fiskar svarade med att färga ut och börja leka;) .

MVH/ Per

batski
2006-02-27, 13:29
Mitt tips är att testa med att kombinera och om det blir instabilt så finns det ju bikarbonat för att buffra en aning.

Tänk samtidigt på att inte krångla till det allt för mycket, jag ville ha samma vatten som det verkar som att du vill ha nu men efter några månaders sölande med torvhinkar, svartvattenextrakt, bikarbonat mm. mm. så tröttnade jag och valde då bort "tefärgen" på vattnnet mot ett stabilt, lågt pH-värde och mina fiskar svarade med att färga ut och börja leka;) .

MVH/ Per

Nej då. Jag vill verkligen inte krångla till det för mycket. Är det så att Amtra Trop är fritt från fosfat kommer jag nog att köra på det eftersom det även lär ha en viss buffertfömåga. Annars får jag köra på deras oak bark och prioritera ett lågt och stabilt pH.

Lenmar
2006-02-27, 14:21

MVH/ Per
Egentligen exakt vad jag ville ha sagt med...

batski
2006-03-01, 17:24
Nu har jag fått följande svar från Amtra. Amtra Trop innehåller inte fosfat iaf. Men det verkar som om enbart Amtra Trop inte sänker pH:t och att man i så fall behöver använda både Amtra Trop OCH Amtra Oak Bark Extract...

Vad är din personliga erfarenhet Kjell?

"amtra trop is a liquid medium which binds selective Ca/Mg so that the GH will decrease. At the same time your puffer capacity will stablize at factor
3-4 so that the possibility of a pH crash is eliminated. In combination with the use of amtra oak bark extract you`ll be able to adjust the pH at terms around 6-6,5, very easily. amtra trop does not contains phosphat."