handdator

Visa fullständig version : behöver få cirkulation på botten

hello_alians
2006-02-26, 13:02
Jag har ett problem..De är så att jag har en luftpump som är precis vid ytan och som sprutar upp en vattenstråle (eller vad man ska säga)... Den ger vattnet syre..Men på botten bli det så mycker alger, och jag tror att det är för att det inte är någon cirkulation. Kan man ha någon pump på botten också? eller blir det för mycket i ett 46 l akvarium..(akvariet är rektangulärt fast på höjden..om ni fattar [:-13]..) Jag orkar verkligen inte tvätta gruset så ofta som jag måste..Skulle bli väldigt tacksam för svar.:)

Redbullen
2006-02-26, 13:39
Jag har ett problem..De är så att jag har en luftpump som är precis vid ytan och som sprutar upp en vattenstråle (eller vad man ska säga)... Den ger vattnet syre..Men på botten bli det så mycker alger, och jag tror att det är för att det inte är någon cirkulation. Kan man ha någon pump på botten också? eller blir det för mycket i ett 46 l akvarium..(akvariet är rektangulärt fast på höjden..om ni fattar [:-13]..) Jag orkar verkligen inte tvätta gruset så ofta som jag måste..Skulle bli väldigt tacksam för svar.:)

Varför inte köpa ett innerfilter som ger dej bra filter vilket du inte har nu tydligen och sen sätter de bra fart på vattnet i hela karet och du får cirkulation över allt??

Mvh Peter

ribby_girl
2006-02-27, 10:20
Den jag har i och för sig en fluval 4plus för ett 240 Liter den går att sälla om så den kan liggandes på botten, borde ju gå medmindre varianter också, annars kan du ju skaffa någon mal eller så, om du redan har mycket alger så kommer den växa snabbt, synd bara att dom flesta malar kräver större akvarium när de blir äldre.
men även praktbotior är bra på att äta aler,
guppy ochsvärdbärare är ju även dem bra på att äta alger, ger du mat varannan dag så ska du se att de äter alger istället,.
Bara se till att börja ge mat varjedag sen när algerna försivnner annars ger dig sig på växterna.