Visa fullständig version : Större eller Mindre
ribby_girl
2006-02-26, 09:25
Är det så att större sköter sig bättre själv och därför är lättare att sköta än mindre akvarium.
Jag har inte haft mindre akvarie, bara haft på 200 och uppåt, och jag tycker ja sköter de ofta, byter vatten (1/3) varje vecka (just nu har ja ett 240L), och rensar pumpen en gång i veckan. Samtidigy som ja byter vatten slamsuger ja även botten.
Tar bort döda växter och växter (flyt, andmat) tar ja bort nästan varannan dag. Döda växter tas bort ca 3 gånger i veckan.
Är de så att man måste göra detta oftare i ett litet akvarie på ca 50L.
men borde de inte bli lättare ja menar man kan ju inte få plats med så mycket växter i ett litet.
desiredillusion
2006-02-26, 09:59
Mange mener det er lettere med større akvarium, men jeg tror det kommer an på hvor nøye du er med stellet av tankene dine. Jeg har selv tre tanker, en på 13 liter, en på 20 liter og en på 72 liter. Jeg syns egentlig ikke det er noen stor forskjell på hvor mye jeg må stelle i dem, og de er like fine alle sammen.
Så det er nok en vurderingssak, selv om en jo må ta i betrakning at det visstnok er lettere å holde vannverdiene jevne i en større tank. :)
är inte svårare att byta 50liter som 250 liter vattne via slang typ :/
små akvarier ska även ge mer instabila värden edter vad jag läst.
sitter med ett 37Liters själv och skötsel tja är väl fylla på vatten när de dunstat och gör ett mindre vattenbyte var 20:e dag.
lite näring då och då till växterna och fram med saxen när dom blir för stora.
Får jag fråga hur du lyckas få så mycket döda växter i ditt kar? Det låter inte friskt att du ska behöva rensa döda växter så ofta. Det gör ju inte ens jag med mitt 375l växtkar. :confused:
Sen ska du inte slamsuga så ofta, o du ska inte heller göra rent ditt filter så ofta. Filtret ska göras rent när man märker att den pumpar sämre. slamsuga räcker att du gör varannan gång du bytar vatten plus att du ska bra slamsug max 1cm ner i gruset.
Sen rekommenderar jag dig att börja med PMDD, för att få fina växter och ett lättar (enligt mig) och stabilare kar. O det räcker med att du byter vatten var annan vecka. att byta varje vecka är mest vikigt för oss med Co2... om du nu känner att det börjar bli lite tråkigt o riskerar att lägga av med akvarium
ribby_girl
2006-02-27, 13:02
Asså inte döda växter helt, utan typ blad som åkt upp ur rötterna på grund av att botiorna rgäver så mycket, eller typ något enstaka dött blad. Döda hela växter har ja nästan aldrig.
Vad är Pmdd för något ??
Risken att tröttna på akvarie är inte så där värst stor...
PMDD = Poor Mans Dupla Drops = växtgödning/växtnäring, vilket gör att dem växer bättre, Stark rekommendation. Sök på PMDD... så hittar du säkert något
Isf får du nog ta o antingen plantera dem längre ner eller skaffa mer grus så du kan plantera dem längre ner ;) så att dem inte drar upp växterna.
och rensar pumpen en gång i veckan.
Hjälp! Varför gör du det? Filitret ska man inte röra förrän man märker att vattengenomströmningen börjar avta.
Det är lättare att få problem med små akvarier ja. Större akvarier innebär i regel stabilare värden, men det innebär inte att de sköter sig själva. Lite jobb blir det alltid. Fast hur mycket beror på en massa olika faktorer, som bl a hur många fiskar man har och vilka arter. Hur mycket växter. Vad man har för filter osv.
Sist med inte minst beror det på hur man sköter akvariet. Jag tror att en del byter för mycket vatten och för ofta i onödan. Jag byter 10% varje vecka och var ändå tvungen att börja med PMDD för att jag hade 0 nitrat, vilket växterna mådde dåligt av.
...Vad är Pmdd för något ??...
Kolla www.pmdd.se
...samt sök här på zoopet...
/P
ribby_girl
2006-02-27, 14:25
Okej, va bra man lär sig här på forumet, de sa i djuraffären att ja skulle byta vatten och rensa filtret så ofta, men ska testa de här nya sättet nu och ska ändå till djuraffären idag, så ska se om de har nån växt näring.
Tack så mycket.
ribby_girl
2006-02-27, 14:28
Ska kolla lite närmare på detta när ja kommer hem, efter jobbet, men undrar de står att man ska byta 50% varje vecka. Ska man göra de en gång eller ska man göra de fler gånger. Ja i och för sig jag fattarnog bättre när ja läser lite mer om det.
Kolla www.pmdd.se (http://www.pmdd.se/)
...samt sök här på zoopet...
/P
Okej, va bra man lär sig här på forumet, de sa i djuraffären att ja skulle byta vatten och rensa filtret så ofta, men ska testa de här nya sättet nu och ska ändå till djuraffären idag, så ska se om de har nån växt näring.
Tack så mycket.
Jag har lärt mig att man inte ska lita för mycket på vad de säger i djuraffären...
En del växtnäring som säljs i akvariebutiker innehåller för mycket järn, vilket kan orsaka algproblem. Tropica Master Grow (TMG) är en bra växtnäring, men det är ändå bara micronäring. Så den fungerar bara om du har tillräkligt med nitrat och fosfat i vattnet från fiskskit, vilket du inte lär ha i fall du byter så mycket vatten så ofta.
ribby_girl
2006-02-27, 18:06
De hade inte PMDD köpte ett annat iställte, kollade även i en annan djuraffär de hade inte heller, ska se om ja kan beställa hem, PMDD sidan funkade inte innan.
Jag köpte faktiskt Tropica Master Grow, har redan slängt i för 240L, Kanske inte ska fortsätta med den då ???
De hade inte PMDD köpte ett annat iställte, kollade även i en annan djuraffär de hade inte heller, ska se om ja kan beställa hem, PMDD sidan funkade inte innan.
Jag köpte faktiskt Tropica Master Grow, har redan slängt i för 240L, Kanske inte ska fortsätta med den då ???
Tror inte det är nån affär som säljer PMDD, utan man får beställa från http://www.pmdd.se/.
TMG är bra. Det är faktiskt den micronäringen jag kör med. Eftersom du har TMG behöver du inte beställa NutriSI när du beställer PMDD (eftersom det är motsvarande), utan då behöver du bara KNO3 och KH2PO4.
du kan ju iofs beställa NutriSI ändå, så du har på lager, det gör jag, jag köper hem för nästan ett år framöver, för att slippa slänga så mycket pengar på Frakten.
o när det gäller att inte ha gödning är det inte så viktigt med vattenbytena. Men när du börjar med gödning är det lite mer viktigt med vattenbyten. Sen så måste du ta reda på Hur mycket du ska ha o hur ofta du ska länga i karet. Jag rekommenderar dig starkt till att INTE köpa hem en massa förbannade tester, för dem bara ljuger!
Lycka till, o välkommen till en början till växtakvarist ;)
Jag rekommenderar dig starkt till att INTE köpa hem en massa förbannade tester, för dem bara ljuger!
Vad menar du? Alla tester är inte riktigt tillförlitliga (teststickor är inte att rekommendera), men det finns även väldigt bra märken. Jag använder JBL:s tetster och tycker de funkar bra.
ribby_girl
2006-02-28, 08:32
använder en del trester, vet e vilka de är, men de mäter ph, nitrit/nitrat och hårdheten.
Vad är de viktiga med bytena, att göra de regelbundet typ varannan vecka eller ?.
De stog att ja skulle slänga i 5ml per 50liter, de första fyra veckorna och sen 5ml per hundra liteer. så ja slängde i 5x5 ml igår.
använder en del trester, vet e vilka de är, men de mäter ph, nitrit/nitrat och hårdheten.
Vad är de viktiga med bytena, att göra de regelbundet typ varannan vecka eller ?.
Det är bra att göra det regelbundet ja. Och det är även bättre med mindre byten lite oftare än med stora byten mer sällan. Stora byten väldigt ofta är nog inte nödvändigt i ett vanligt sällskapsakvarium (om man inte kör med full doser PMDD vill säga). I ett akvarium helt utan eller med väldigt få växter och/eller många fiskar, samt om man matar mycket, måste man dock byta oftare. Så det skiljer sig från akvarium till akvarium.
De stog att ja skulle slänga i 5ml per 50liter, de första fyra veckorna och sen 5ml per hundra liteer. så ja slängde i 5x5 ml igår.
Jag vet inte hur länge ditt nya filter varit igång, men det skrev att det var nytt. Dessutom har du haft det avstängt på nätterna. Därför kan du nog köra som under de första veckorna.
Har man ett välinkört filter behöver man inte tillsätta bakteriekultur. Men med ett nytt filter, eller efter medicinering, är akvariet att betrakta nästan som nystartat (det finns en del bakterier på sanden/gruset och annan inredning, men de är sällan tillräckliga - vissa mediciner tar även koll på alla bakterier i akvariet). Det tar nog några veckor innan bakterierna hunnit etablera sig i ett nytt filter.
När man rengör filtret är det viktigt att vara rädd om bakterierna. Bäst är det att skölja filtermaterialet i en hink med akvarievatten. Alternativt kan man skölja det försiktigt under kranen med vatten i ungefär samma temperatur som akvarievattnet.
ribby_girl
2006-02-28, 16:15
Ok om man typ byter en femtedel varannan vecka då, har ganska lite växter och ganska mycket fiskar, matar som sagt tre gånger om dagen ungefär.
Började med TMG häromdagen.
Ok om man typ byter en femtedel varannan vecka då, har ganska lite växter och ganska mycket fiskar, matar som sagt tre gånger om dagen ungefär.
Började med TMG häromdagen.
Varför har du inte fler växter i så fall? Det brukar uppskattas av de flesta fiskarna plus att man får bättre vatten av det. Växterna producerar ju syre också.
Du kanske ska testa med en en femtedel per vecka till att börja med (vad säger ni andra?). Kom ihåg att även minska i så fall på TMG-doseringen i fall du byter mindre vatten.
ribby_girl
2006-02-28, 20:30
Oki doki, jo då ja håller på att köpa in fler växter, fick reda på häromdagen att ja hade för lite växter, som sagt så är ja nybörjare, hehe vet inte lls hur mcyet man ska ha men försöker lära mig.,..,.,
Oki doki, jo då ja håller på att köpa in fler växter, fick reda på häromdagen att ja hade för lite växter, som sagt så är ja nybörjare, hehe vet inte lls hur mcyet man ska ha men försöker lära mig.,..,.,
Yep! Man lär sig hela tiden :) Ett tips är att titta på olika akvariebilder och låta sig inspireras. Och så kan du kolla på "Akvarieväxter - artbeskrivingar" och välja växter som man tycker är snygga och som även är lättskötta. Sen är det bara att låta fantasin flöda :)
Du kanske ska testa med en en femtedel per vecka till att börja med (vad säger ni andra?).
lite växter mycke fisk = stora vattenbyten ofta
mycke växter lite fisk = kan i praktiken kanske rentav sluta med vattenbyten helt.
måste finnas växter nog för att ta hand om all kväve och fosfor fiskarna avger annars måste det bort genom vattenbyten.
finns no3 (kväve/nitrat) test som man kan använda för att se om man byter tillräckligt.
max 50ppm no3 anger sera som gräns
finns no3 (kväve/nitrat) test som man kan använda för att se om man byter tillräckligt.
max 50ppm no3 anger sera som gräns
Jag försöker hålla mig mellan 10 - 20 ppm.
ribby_girl
2006-03-01, 11:21
Ok så för att minska vattenbytena kan ja skaffa mer växer, ska ändra om i akvariet någon dag snart tänkte ja, så ja får plats med lite mer växter men ädnå att de blir snyggt, men min kompis kom ju med lite nya fiskar häromdagen så ska låta dem stdaga sig i de nya hemmet först.
En fråga ka man få för mycket växter ???
Ok så för att minska vattenbytena kan ja skaffa mer växer, ska ändra om i akvariet någon dag snart tänkte ja, så ja får plats med lite mer växter men ädnå att de blir snyggt, men min kompis kom ju med lite nya fiskar häromdagen så ska låta dem stdaga sig i de nya hemmet först.
Ja visst kan man det. Det måste finnas plats för fiskarna att simma också :) Ett tips är att plantera ganska många växter längst bak och så kan man ha några lägre växter längre fram.
Var försiktig med att skaffa nya fiskar nu innan akvariet är inkört (du har ju ett nytt filter). Många fiskar i början ökar risken för en ammoniak/nitritspik avsevärt.
haha ja.
måste själv rensa i mitt akvarie nånda för kardinaltetrorna får knappt plats :rolleyes: och min stackars atya gabonesis räka knappt kan gå på botten.
vad som är för mycket får man avgöra själv efter tycke och smak och vilka fiskar man har.
en del fiskar behöver yta att simma på medans andra fiskar gärna lever bland mycket växter.
oja angående vattenbyte.
få vattenbyten ställer högre krav på den biologiska reningen och funkar bäst på akvarier som varit igång en längre tid.
kan ta så lång tid som 1år innan botten blir sådär riktigt go
ribby_girl
2006-03-01, 12:53
Ok Ja självklart ska man ta hänsyn till fiskarna.
men som sgat har inte så mycket växter så när ja gör om i akvariet om ett tag (några veckor) så tänkte ta ganska höga växter längst bak och sen en rad med några lägre växter och sen några gräs växter och sen längst fram inget alls, kanske lite platta stenar.
de ser rätt snyggt ut tycker ja.
Hihi
Raven: vad menar du med riktigt go....
OK,
go botten är skitig botten.
gräver man i sån botten fylls vattnet direkt av en massa partiklar.
Vad menar du? Alla tester är inte riktigt tillförlitliga (teststickor är inte att rekommendera), men det finns även väldigt bra märken. Jag använder JBL:s tetster och tycker de funkar bra.
ignorera att jag sa det, jag orkar inte föklara.:(
men jag står fast vid att man inte bör använda sig av sånt.
ignorera att jag sa det, jag orkar inte föklara.:(
men jag står fast vid att man inte bör använda sig av sånt.
Hmm, visst. Men det funkar för mig iaf.
eftersom det är en nybörjar vi försöker hjälpa så ska vi nog inte krångla till det all för mycket.
Eftesom du har börjat med växtnäring så rekommenderar jag dig att göra ca 20% vattenbyte var eller varannan vecka.
Filtret ska alltid vara igång.
ska du plantera växter eller röra i gruset så gör alltid vattenbyte, ca 50%.
När det gäller växter rekommenderar jag: Vattenpest, H. Polysperma. Dem växer snabbt o är lättskötta.
När det gäller "gräs" så tror jag du får tänka om, eller iaf vänta tills du har lärt dig allt med gödning o så, då detta är en svårt o krävande växt.
Vill du ha långa växter så rekommenderar jag Valisnerian, finns i smala, smala & skruvade, o tjocka blad. dem växer snabbt o är väldigt snygg.
Ju mer växterna växer ju "svårare" är det att få alger. o vise-versa.
Lycka till!
ribby_girl
2006-03-01, 13:46
ok men har redan gräs växter, ska ja göra mig av med dem eller ???
Hur ofta kan man plantera nya växter då, tänkte om ja typ ska göra om i akvariet att ja då byter ca 50% och sen kanske ja två veckor senare köper fler växter ska ja byta 50% igen då.
Eller ska ja köpa alla växter på samma gång istället.
De känns som de blir väldigt dyrt då, självklart om de är bättre så gör ja ju det men känns bättre för ekonomin att köpa ett par växter varannan /var fjärde vecka.
Håller med om vallisnerian. Har själv en liten vallisneriadjungel i mitt akvarium :D
Fler lättskötta växter är:
Javaormbunke (http://www.zoopet.com/vaxter/vaxt.php?NR=39)
Cryptocoryne (http://www.zoopet.com/vaxter/vaxt.php?NR=61)
Limnophila (http://www.zoopet.com/vaxter/vaxt.php?NR=40)
En gräsliknande växt som inte är så svår är Liten pilört (http://www.zoopet.com/vaxter/vaxt.php?NR=30). De kan går ner sig ett tag efter inköp så man tror att de är döende. Men låter man de bara vara så brukar de återhämta sig och börja sprida sig sen.
ok men har redan gräs växter, ska ja göra mig av med dem eller ???
Hur ofta kan man plantera nya växter då, tänkte om ja typ ska göra om i akvariet att ja då byter ca 50% och sen kanske ja två veckor senare köper fler växter ska ja byta 50% igen då.
Eller ska ja köpa alla växter på samma gång istället.
De känns som de blir väldigt dyrt då, självklart om de är bättre så gör ja ju det men känns bättre för ekonomin att köpa ett par växter varannan /var fjärde vecka.
Det bästa är förstås att inte hålla på och rota i bottnen allför ofta, så att plantera alla växter på samma gång är att föredra. Men har man inte råd med det får man dela upp det. Fast jag tycker ändå du ska köpa ett gäng växter iaf första gången och sen kan du kompletera lite i efterhand. På så sätt är det lättare att komponera en fin undervattenmiljö. Satsa i så fall på de största växterna först.
Sen tror jag att MoZZe menar att man ska göra ett vattenbyte EFTER det att man varit och rotat i bottnen och rört upp en massa skit (visst var det så du menade?). Men eftersom ditt akvarium är ganska nystartat tvivlar jag på att det är så mycket skit i din botten. Själv tycker jag att det är bäst att vara försiktig när man planterar så man inte får upp för mycket skit som virvlar runt i vattnet. Jag tycker att skiten brukar lägga sig efter en stund.
Tänk på att ta bort eventuell kruka och fiber som sitter runt rötterna innan du planterar växterna. Sitter det en blyring på växterna måste även denna tas bort (bly förgiftar vattnet). I fall rötterna är ganska långa bör man korta ner dem något med en sax innan plantering.
Lycka till!
polarn svor nästan ve å förbannelse över mej sist vi diskuterade hanses kar.
han har ett 540liters och fick 3 små vanskapta vallisnerior av mej i somras och nu förra månan när ja va inne på titta på akvariet så va de bara vallisneria ÖVERALLT.
halva bakrutan syntes inte för all vallisneria och mycke ligger på ytan.
själv tycker ja de ser rätt snyggt ut men han då har bara växterna för dom ska käka fiskskit.
växtnäring får dom inte utan dom lever på de som finns i akvariet och akvariet har varit igång över 6år med få små vattenbyten så finns mycke gojs i botten.
Sen tror jag att MoZZe menar att man ska göra ett vattenbyte efter det att man varit och rotat i bottnen och rört upp en massa skit (visst var det så du menade?).
då brukar iallafall ja göra ett vattenbyte och samtidigt slamsuga växtbladen då det hamnar mycke skit på dom
ribby_girl
2006-03-01, 14:39
ok men de skit vivlar upp när ja håller på med gruste och så, brukar ja låta lgäga sig och sen slamsuga botten.
Ska försöka spara ihop så ja kan köpa lite fler växter på en och samma gång.
plorozen
2006-03-01, 16:42
ribbygirl: man brukar säga att större akvarium är mer förlåtande för misstag, eftersom det är en större mängd vatten.
det finns olika modeller och teorier om hur man bäst sköter ett akvarium, en del anser att man ska rengöra akvariet ofta, och ha regelbundna vattenbyten, och andra inte.
jag(min åsikt alltså) anser är att du rengör ditt akvarium mycket i onödan. filtret ska man helst låta vara för att bakterierna ska få vara i fred och bottnen finns det egentligen bara kosmetiska skäl att rengöra. döende eller sjuka växtblad kan man också låta vara, eftersom plantan tar näring från dem. vattenbyten tycker jag att man ska undvika, dels så stör de växternas förmåga att utnyttja andra kolkällor än koldioxid, dels så gör de ingen nytta om inte filtret är för litet.
det är inte helt säkert att växterna behöver gödning, vanligen så är det koldixoid som är den hämmande faktorn för växterna. har man inga bristsymptom på sina växter tycker jag att det är onödigt med regelbunden pmdd.
det är inte helt säkert att växterna behöver gödning, vanligen så är det koldixoid som är den hämmande faktorn för växterna. har man inga bristsymptom på sina växter tycker jag att det är onödigt med regelbunden pmdd.
Mycket intressant. Min egen erfarenhet är dock att det i ett relativt nystartat akvarium inte finns tillräckligt mer näring så växterna kan klara sig. Jag försökte länge köra utan PMDD men mina växter bara rasade. När jag vid flera tillfällen kollade hur mycket nitrat jag hade i vattnet blev testresultatet alltid 0. Då bestämde jag mig för att börja med PMDD och nu har jag levande växter (vallisnerian sprider sig så jag får hålla efter den :D)
Jag försöker ändå köra åt low-tech hållet och byter bara 10% av vattnet varrje vecka. Och det mycket för att jag vill slamsuga så det inte ligger för mycket skräp på botten. Och visst, den dan det visar sig att jag inte längre behöver tillsätta PMDD kommer jag sluta med det.
Och visst, den dan det visar sig att jag inte längre behöver tillsätta PMDD kommer jag sluta med det.
mer fisk å mer mat så kan den komma fort
mer fisk å mer mat så kan den komma fort
Hmm, jag tycker jag har ganska många fiskar (visst det finns lite plats för några till) och matar på, men än så länge behövs PMDD.
plorozen
2006-03-02, 13:11
batski: som jag skrev: "vanligen".
mozze: varför ska hon göra vattenbyten överhuvudtaget för? tillförseln av koldioxid kommer att störa växternas förmåga att använda andra kolkällor än koldioxid.
ribby_girl
2006-03-02, 13:54
en del säger att ja ska göra vattenbyte på 10% varje vecka, en del säger att ja ska göra varannan vecka en del säger att ja ska göra en gång i månaden och en del säger att ja inte ska göra alls.
men antar att de är så med akvaristiken att olika tillväga gångsätt ger bra resultat så kommer nu att göra delvatten byte på 10%varje vecka, för att se hur de funkar, detta kommer att ske i samband med slamsugningen av lagret som ligger på botten alltsdå inte slasugning av botten.
är det något som är helt på tok i denna ide eller är de bra.
en del säger att ja ska göra vattenbyte på 10% varje vecka, en del säger att ja ska göra varannan vecka en del säger att ja ska göra en gång i månaden och en del säger att ja inte ska göra alls.
men antar att de är så med akvaristiken att olika tillväga gångsätt ger bra resultat så kommer nu att göra delvatten byte på 10%varje vecka, för att se hur de funkar, detta kommer att ske i samband med slamsugningen av lagret som ligger på botten alltsdå inte slasugning av botten.
är det något som är helt på tok i denna ide eller är de bra.
Visst är det så som du säger. Det finns en del olika sätt att sköta ett akvarium. Mycket förenklat kan man säga att det viktigaste är att det finns tillräcklig med bakterier som bryter ner ammonium/ammoniak och nitrit, samt att det finns näring i vattnet som växterna kan tillgodogöra sig. Även rätt belysning är en viktig förutsättning för att växterna ska trivas.
Jag tycker dina planer låter bra. Kom ihåg att hålla koll på dina fiskar och dina växter så att de ser ut att trivas.
Vill man ha bättre koll på hur ofta man behöver byta vatten så kan man köpa ett nitrat (obs ej nitrit) test och mäta nitrathalten innan man byter vatten. Börjar nitraten stiga över 20-30 så är det dags att byta lite vatten. Efter ett tag lär man sig hur sitt akvarium fungerar. En markant ökning/minskning av antalet fiskar eller växter innebär givetvis att förhållanden i akvariet ändras.
Lycka till!
vBulletin® v3.7.4, Copyright ©2000-2009, Jelsoft Enterprises Ltd.