handdator

Visa fullständig version : Erfarenheter från avhärdningsfilter

Stonefish
2006-02-23, 21:42
Då jag troligtvis kommer att installera fjärrvärme i kåken, och då jag har kalkrikt vatten i vattenledningen så kommer även ett avhärdningsfilter som använder salttabletter för att göra vattent mjukare att installeras till varmvattnet. Då jag fyller på mitt kar med tempererat vatten så undrar jag om några här ute har några erfarenheter av effekterna av det, tänker närmast kanske på om det blir någon märkbar salthalt i varmvattnet efter filtret. Att ca och mg försvinner från varmvattnet ska väl inte ha betydelse då de redan är rätt så höga i kallvattenledningen, eller???

swetrot
2006-02-23, 23:16
Eftersom varmvattnet fortfarande är klassat som drickbart utan anmärkning så är det alldeles lugnt att använda det som akvarievatten även i fortsättningen. Eventuella salthalter är mycket små. Möjligen så blir det de första vattenbytena lite andra värden vad avser pH etc, men eftersom jag antar att varmvattnet du häller i bara utgör en del av vattenvolymen som i övrigt är hård så borde det inte bli särskilt stora sådana bekymmer heller.

Stonefish
2006-02-23, 23:19
Tackar för svaret.
Behöver man inte oroa sig för den biten.