Visa fullständig version : Någon som fått bukt med infusorier via kol eller UV?
Rainbowalker
2006-02-23, 20:20
Jag tycks fortfarande ha kvar denna 'ohyra'..till viss del är det nog kalk också, men infusoriegangsterna vill inte dö!!! :)
Nu undrar jag om någon här fått bukt med dom via hjälp av aktivt kol eller UVC? Har läst mycket runt forumet och fått tips på diverse håll att dessa kan hjälpa, men vore kanon att få lite bevis att det faktiskt fungerar innan man slänger ut pengar på tex ett UVC...tröttsamt att måsta mörklägga jämnt..
Jag har inbyggt i min pump för en UVC på 5 watt. Borde det räcka till mitt 160 l? Det e ju inte knökfult med infusorier men viss dis finns..nog för att störa mig i alla fall!
Sen har jag läst lite att dom trivs bättre när det är högt Ph. Stämmer det?
Har ju kalksten till mina ciklider.
Info om mitt akvarie..om de hjälper:
160 l
Ytter filter AE 150 +Powerhead med quickfilter
Sandbotten(fin blästersand)
kalksten
2 växter
Tropfrog
2006-02-24, 08:09
Uvc fungerar och är 100%igt.
MVH
Magnus
Rainbowalker
2006-02-24, 10:33
Tack!!!![:-106] [:-102]
En matsked salt i vattnet är billigare. Det funkade för mig.
Rainbowalker
2006-02-24, 15:44
Ok, tack för tipset. Provar det och kol innan ja investerar i UVC..
Kan dock va bra å ha en sån eftersom det verkar komma tillbaka..
Uv är dock superbt tar även död på bakterier, mycket smidigt när man har känsliga fiskar eller yngel.
Kramfors
2006-02-24, 17:07
Jag säljer dammprodukter bla. UV-C ljus upp till 2x75 W men vågar inte lova att det dödar sjukdommsframkalland bakterier eller parasiter.
Jag säljer dammprodukter bla. UV-C ljus upp till 2x75 W men vågar inte lova att det dödar sjukdommsframkalland bakterier eller parasiter.
inga problem, jag garanterar att uvc för akvarium dödar sjukdomsframkallande bakterier eller parasiter
Kramfors
2006-02-24, 21:14
Det vågar inte tillverkaren lova.
I UV-C ljusen "barndom" sades det att inte ha ljuset på de första veckorna då de dödade de organismer som man vill ha i vattnet, nu är det bar "att tuta och köra".
Ett 30 W UVC med ett flöde av ca 4500 l/tim ger
ca 15000 nm sek/cm2.
Så här stora doser UV-C dödar mikroorganismer enligt tillverkaren
Virus 15000
Svävalger 30000
Svampbakterier 45000
Det finns inga organismer i vattnet man vill ska överleva. Dom sitter på materialet i karet och i filtren. Har rätt mängd flöde genom tex deltecs uvc så gör den jobbet garanterat. Damm-uvc är inte anpassade för att döda organismer som ett anpassat för akvarium därför är dina siffor ganska ointressanta.
Kramfors
2006-02-24, 21:36
Jag säljer också akvarie produkter.
Du kanske ska kolla vilka organismer vi behöver ha i vattnet.
Ta vatten från ett akvarium med och utan UV-C och se på det i ett mikroskop och jämför.
Det är inte bra att ha ett dött vatten i ett akvarium.
Vi kan kivas om det hela helgen men om någon köper ett UV-C ljus av mig vågar jag bara lova att det dödar svävalger genom att förstöra algen dna.
Jag säljer också akvarie produkter.
Du kanske ska kolla vilka organismer vi behöver ha i vattnet.
Ta vatten från ett akvarium med och utan UV-C och se på det i ett mikroskop och jämför.
Det är inte bra att ha ett dött vatten i ett akvarium.
Vi kan kivas om det hela helgen men om någon köper ett UV-C ljus av mig vågar jag bara lova att det dödar svävalger genom att förstöra algen dna.
Kan du inte berätta vilka organismer vi vill ha i vattnet?
Om du tipsar kunden om att ha rätt flöde genom uvcen kan du lova att dom dör.
Kramfors
2006-02-24, 23:11
Jag vill ha svaret från tillverkaren, de sifror jag sett från Philips är att högst 10 % av bakterierna dör.
Jag vill ha svaret från tillverkaren, de sifror jag sett från Philips är att högst 10 % av bakterierna dör.
10% per belysning? Det går ju tex 1000l/h genom en 20 wattare, då dör allt på x antal timmar. Bara att se på saltvatten där man nästan måste ha en uvc för att ha kirurger utan att åka på vitaprick. Du verkar ha en väldigt snevriden syn på uvc för att vara i "branschen". Läs på lite innan du babblar bort dig helt.
Kramfors
2006-02-25, 08:45
Trots allt du lovar kan jag inte garantera det för en kund.
Vi kommer nog inte längre i vår lilla debatt, men du får gärna visa mig en säker källa att ett UV-C gör det du lovar.
Rainbowalker
2006-02-26, 10:17
Vad kommer infusorierna ifrån? Har haft akvariet släckt nu i ett par dag med matningsuppehåll och nu är vattnet klart(igen..)
Det kan ju ligga skit på botten, men det är inte så mycket..jag kan ju inte slamsuga varje dag..då blir de ju som vattenbyte varje dag...
Kan de vara lysrören som e kassa eller vad kan orsaka det? Har Phillips 30w tror jag.
Skiten lär ju vara tilbaka om nån vecka igen... :(
Ska jag göra något vattenbyte/filterrengörning nu när infusorierna är borta eller skall jag låta det vara?
Håller på att syresätta vattnet lite just nu med min cirk. pump..
Kramfors
2006-02-26, 10:57
Infusorier finns i kranvattnet om du får vattnet från en ytvattentäckt, kommer vattnet från ett djupborrat brunn kan det var fritt från infusorier.
Rainbowalker
2006-02-26, 11:06
Ok, men varför invaderar dom mitt akvarium? Dom måste ju föröka sig på något sätt..
Jag har ju ett Aquael 150 Unimax (https://sklep.aquael.pl/webapp/wcs/stores/servlet/ProductDisplay?catalogId=10001&storeId=10001&productId=10765&langId=-1&parent_category_rn=10602). Enl. kartongen ska det vara 5w UV.
På PWSS står det:
Effekt: 5 watt.
Max vattenvolym för steralisering: 100 liter.
Max pumpvolym för klarning: 1500 liter/tim.
För anslutning till cirkulationspump.
Passar till Unimax.
Jag har ju ett 160 liter akvarium med AE pump som pumpar 450l/h
Kommer det att fungera för att få bort infusorierna? Förstår inte riktigt skillnaden på klarning och stererlisering....
Kan man få plats med en 9w i den eller är det särskilt anpassat??
Jossefine
2006-03-03, 19:42
vad är det för salt du använde?
Vanligt med jod?
Rainbowalker
2006-03-03, 20:17
Man ska inte använda salt med jod...akvariebutiker brukar ha särskilt salt utan några tillsatser.
akvariebutiker brukar ha särskilt salt utan några tillsatser.
som kostar en arm...
finns oftast salt i matbutiken utan jod som är avsevärt mycket billigare.
ska helst va utan klumpförebyggande medel.
är ingen direkt skillnad.
vBulletin® v3.7.4, Copyright ©2000-2009, Jelsoft Enterprises Ltd.