Visa fullständig version : co2 kit
andreassofus
2006-02-23, 19:29
tja! ja va i fiskaffären idag o fick syn på ett co2 kit.
en liknande sån här http://www.guldfisken.se/beta/catalog/product_info.php?cPath=49_55&products_id=294&osCsid=266abb5a242a3f39cc3de43bc8e5be00
nån som har någon erfarenhet av denna?
funkar den bättre än o köra på petflaskor och en sån trappa?
Jag tror det där är något i stil med mäsk fast något som räcker längre jag har haft en liknande.Men om jag skulle vara du skulle jag köpa en tub och lite grejor men du kan säkert börja med det där.
andreassofus
2006-02-23, 19:57
jo det är ju mäsk detta oxå. jag ska börja med mäsk först för o se hur de funkar innan ja börjar med brandsläckare o så, de e ju lite dyrt, får ju räkna med minst 2000kr
så detta e ju ett billigt altenativ.
frågan var mest om detta kittet med mäsk var bättre än o göra mäsk själv i petflaskor.
andreassofus
2006-02-23, 21:24
[:-116]
Väntar oxå på svar...:) Såg oxå den och undrade om den funkar. Men den är väl för liten för mitt 375 l? Det är ju iof med en trappa i paketet, så funkar det inte så får man väl gå över till Pet flaska, eller....? :confused:
andreassofus
2006-02-23, 21:51
Väntar oxå på svar...:) Såg oxå den och undrade om den funkar. Men den är väl för liten för mitt 375 l? Det är ju iof med en trappa i paketet, så funkar det inte så får man väl gå över till Pet flaska, eller....? :confused:
ja de där nog för litet.. men han i affären hade kopplat in den i sitt stora kar med växterna i som han säljer.. de bubblade lite men ja tror inte de kittet är till för så stora kar..
ja kommer nog beställa bara den stegen o sen köra med petflaskor.. tänkte köra 4st stora petflaskor åt gången
Är inte lite co2 bättre än inget co2? Är lite tveksam till mäskflaskor pga klåfingriga småbarn....:)
andreassofus
2006-02-23, 21:57
Är inte lite co2 bättre än inget co2? Är lite tveksam till mäskflaskor pga klåfingriga småbarn....:)
självklart är de de.. han sa i djuraffären märkte stor skillnad ialla fall. att dom växte mycke fortare. det r ju en smidig lösning, och snyggare än massa fula colaflaskor överallt
Ja, jag funderar på en sån.... Jag får sova på saken, kanske nån svarar som är insatt i frågan. :D
andreassofus
2006-02-23, 22:04
Ja, jag funderar på en sån.... Jag får sova på saken, kanske nån svarar som är insatt i frågan. :D
jepp. de va ju billigare på guldfisken än här i töcksfors.. den kostade 388kr ju
ja vi får hoppas att nån svarar som har testat ett sånt kit
Nocturna
2006-02-23, 22:35
kör sådan i 2 av mina akvarium jag e jättenöjd med resultatet :)
skulle det göra nån verkan i mitt 375 l? Den är ju för mindre kar. Men bättre än inget,eller?
andreassofus
2006-02-23, 22:59
kör sådan i 2 av mina akvarium jag e jättenöjd med resultatet :)
vad är det för resultat du är nöjd med? blir vattnet syremättat så bladen bildar syrebubblor?
Nocturna
2006-02-23, 23:29
framför allt växer det nått enormt i karen mot innan!
andreassofus
2006-02-23, 23:33
framför allt växer det nått enormt i karen mot innan!
om nu växterna ser hängiga o risiga ut då.. blir de bättre om man kör med mäsk?
Nocturna
2006-02-24, 00:57
mina rykte upp sig rejält tomen del jag trodde var döda satte fart!
Har använt min sedan förra året i mitt 170-liters och nu både växer och bubblar det något oerhört. Tidigare dog växterna efter några månader men nu får jag rensa akvariet på en mängd växter varje vecka. Nämnas bör också att jag byter 50% vatten och tillsätter PMDD varje vecka. Algerna har också försvunnit nästan helt.
har inte kört paketet utan köpte enbart "trappan" för en hundring och blandade egen jäst men tyckte trappan va ineffektiv.
i mitt lilla 37liters kar kom ja ner i som lägst ph 6.2 vilket ger runt 60ppm co2 trots 4-5 bubblor per sekund.
diffusorn ska enligt tillverkarn klara upp till 200 liter akvarie
Vad tror ni, är det bortkastade pengar att köpa ett sånt kit till mitt 375 l? Vill helst slippa petflaskor pga klåfingriga barnen. :)
Det är väl bättre än ingenting???
även med ett sånt kit slipper du inte undan flaskan utan antingen får du satsa på att bygga in de på nåt sätt eller göra nåt åt "dom klåfingriga"
vBulletin® v3.7.4, Copyright ©2000-2009, Jelsoft Enterprises Ltd.