Visa fullständig version : Filter i akvariet, bakteriekultur??
PlatyYngel
2006-02-23, 17:15
Mitt filter sitter i akvariet (vet inte om det kallas innerfilter) och det har skummgummi som filtermaterial. Skummgummit måste jag göra rent 1-2 ggr per vecka och jag tror inte att jag då kan få en stadig om ens överlevande bakteriekultur. Eller överlever den?
Fiskarna verkar inte ha några problem med detta iaf.
Om du tvättar filtret i ungefär samma temperatur som du har i akvariet så överlever en hel del av bakterierna..
Nils Holmström
2006-02-23, 17:38
Ännu hellre kan du krama ur och rensa svampen i en hink med vatten från akvariet..
PlatyYngel
2006-02-23, 19:43
Men om jag använder samma vatten i en hink och inte rinnande så fastnar väl skiten i skummgummit igen?
Filtret är riktigt skitigt alltså... som en lerklump nästan.
sunkan aspidoras
2006-02-23, 19:55
tycker då att du ska köpa ett större filter med större filteryta...Jag menar måste du göra rent 1-2ggr/veckan så betyder det att det är alldeles för litet till antalet fiskar!
PlatyYngel
2006-02-24, 15:30
Jo, jag vet att det äe alldeles för litet för att jag jag för mkt fisk, men jag håller på att ordna det genom att ge bort fiskar.
Kjell Fohrman
2006-02-24, 15:39
Men om jag använder samma vatten i en hink och inte rinnande så fastnar väl skiten i skummgummit igen?
Filtret är riktigt skitigt alltså... som en lerklump nästan.
Du kan precis lika gärna använda rent vatten - däremot bör temperaturen inte skilja så där jättemycket.
Men om filter är så skitigt så har du ett alldeles för litet filter i förhållandende till hur du matar.
rengörd du 1-2 ggr i veckan kanske du ska välja ett större filter
har inte rengjort mina filter på 2mån och jag kommer nog inte behöva göra de på minst 3mån till
vBulletin® v3.7.4, Copyright ©2000-2009, Jelsoft Enterprises Ltd.