handdator

Visa fullständig version : Vad för lysrör?

PlatyYngel
2006-02-22, 20:51
Vad bör jag ha för lysrör?

Just nu har jag ett som inte är anpassat till akvarier och det ger för lite ljus till mina växter. Jag skulle vilja ha ett som ger ett blåvitt sken och som hjälper mina växter lite... kan någon? :confused:

PlatyYngel
2006-02-22, 20:55
Om det spelar någon roll så är lysröret 59 cm långt. Spelar väl ingen roll igentligen men annars är det väl någon som frågar.

y0da
2006-02-22, 21:20
Förmodar att det är T8 du har iaf.
Ger samma svar som jag alltid ger: Philips Aquarelle!
Det har en "hög andel" blått ljus och är väldigt bra för växter. Jag kör dem i samtliga kar :D

Lenmar
2006-02-22, 21:21
Min rekommendation är aquarelle. Prova att söka bland gamla trådar i forumet så kommer du hitta massor av information!!

Lenmar
2006-02-22, 21:24
Förmodar att det är T8 du har iaf.
Ger samma svar som jag alltid ger: Philips Aquarelle!
Det har en "hög andel" blått ljus och är väldigt bra för växter. Jag kör dem i samtliga kar :D
Några sekunder snabbare än mig men samma rekommendation!! [:-68]

SpaderEss
2006-02-22, 22:40
vill bara sticka in en fråga

jag ska ha en ramp för två lysrör.
är det någon ide att blanda två olika sorters lysrör eller är det bättre/snyggare att ha två likadana?

gigardt
2006-02-22, 22:57

är det någon ide att blanda två olika sorters lysrör eller är det bättre/snyggare att ha två likadana?

Jag har ett aquarelle och ett aquaglo i mitt ena kar,det blev en bra kombination tycker jag.
MvH Richard

Nils Holmström
2006-02-22, 23:10

det kan vara rätt bra att blanda två olika rör, då akn man tex ha ett som gynnar växterna och ett som framhäver fiskarnas färger.

sunkan aspidoras
2006-02-22, 23:11
Sylvania aquastar anses vara ett av de bästa rören för ett naturligt ljus och plantors tillväxt!(lätt rosa ton)
Rör med blå ton funkar bättre till saltkar för átt framhäva koralldjur men inte som växtrör!

Nils Holmström
2006-02-22, 23:12
Däremot är ljus med blå ton ofta bra för att framhäva färger hos fiskarna.

PlatyYngel
2006-02-23, 17:32
Jag kanske kan skriva in vilket lysrör jag har nu så kanske ni vet hur bra det är...

Osram L 18W warmton LUMILUX Warm White

Det är kanske lite gammalt med... Det är över ett år... Skulle kanske byta...

MagicFingers
2006-02-23, 21:02
Jag kanske kan skriva in vilket lysrör jag har nu så kanske ni vet hur bra det är...

Osram L 18W warmton LUMILUX Warm White

Det är kanske lite gammalt med... Det är över ett år... Skulle kanske byta...

byt byt byt byt!
warmvit, blä!

plorozen
2006-02-23, 21:50
du behöver inte överdriva med ljuset, kör du inte med näring och koldioxid så är det inte ljuset som begränsar dina växter, så kan ganska lugnt välja bland de flesta sorters lysrör.
på http://saurama.aqua-web.org/ kan du jämföra hur olika lysrör och lysrörskombinationer ser ut. och på http://www.defblog.se/permalink/1402.html kan du jämföra "effektiviteten" hos olika lysrör.

MoZZe
2006-02-24, 00:01
enligt deffens sida så är ju detta den bästa:
Sylvania Aquastar (Saurama spectrum) 36w, 2200lm: 0.92
annars är det aquarelle som gäller.

o som tidigare sagt, det går att kombinera 2 olika. 1 till växterna o 1 till fiskarna, som framhäver färgerna. grymt snyggt på på Svärdbäraren o andra röda fiskar.