handdator

Visa fullständig version : Avluftning av diskusvatten

drd
2006-02-22, 09:32
Tja alla !!

Har ett 125 liters kar just nu som jag tappar upp kranvatten i och har värmare,syresten och bra cirkulation med en fluval 2+ i så att jag "luftar" av vattnet.

Hur länge ska det stå typ innan jag riskfritt kan ha det som bytesvatten tro ?

Har en stor kull miniskalarer som får detta avluftade vatten dagligen då jag inbillar mig att det är hälsosammare än att ta direkt ur kranen.

Nån som har koll på om det kan räcka med ett dygn el. 8-10 timmar ?

Funderar på att hänga en s.k torvstrumpa där i oxå för att ev. få ner ph´t litegrann.

Lucas_no1
2006-02-22, 12:21
Vad är det för klor du har i vattnet?
Är det kloramin så räcker det nog inte med ett dygn.
Snarare fyra.
Jag körde en tunna ett tag och då hade jag i phbuffer 6,5 i stället för torv och det fungerade mycket bättre. :-)

drd
2006-02-22, 12:50
Jag har alltid bytat till lite kallare kranvatten än det som är i karen tidigare men så fick jag för mig att testa att "bereda" vattnet lite bara eftersom jag hade en balja över utan fisk.
Vet inte hur mycket skit det igentligen är i vattnet som sagt, bara en fix idé.

Tropfrog
2006-02-22, 13:04
Det är väl väldigt begränsat vad för skit man kan lufta ur vattnet. Den vanligaste kloreringsmetoden är kloraminer som inte går att lufta ur vattnet. Inga tungmetaller eller närsalter går att lufta ur. Då är det egentligen bara co2 kvar som går att lufta ur, och det är jag ganska säker på att det inte påverkar diskus nämvärt.
MVH
Magnus

LN
2006-02-22, 13:06
Av misstag så gav jag mina Discus varmare vatten vid ett vattenbyte för ett tag sedan. Mina fiskar ialla fall tycker att det är mycket roligare.
har just nu 29 gr. Ger dom 34gr. vatten vid 50% vattenbyte.
Har du flera kar igång så prova i ett och jämför,, funkar kanon.

drd
2006-02-22, 14:09
Jag tillsätter ett preparat som heter Nutrafin Aqua+ i beredningskaret som ska binda metaller,ta bort klor och kloramin och lite annat för säkerhets skull.

Ända skillnaden jag ser när jag byter vatten nu med "avluftat" vatten är att vattnet inte är lika fyllt med små bubblor.