Visa fullständig version : Ändrat inredningen vad tycks? -bilder-
Hejsan!
Har nu bytt ut engelska sjöstenen mot sand o släpat hem stenar av ungefär samma färg etc, va tycker ni om resultatet? Något inte inte gillar, nåt som kan göras bättre/snyggare?
Vattnet hade inte hunnit bli riktigt klart än på bilden, växten vid pumpen ska med pmdd:s hjälp snart täcka den helt är tanken, växten i mitten av den högra bakrutan är oxå en snabbväxande sak så deär blir det lite mer höjd på växterna senare.. :)
va säger ni om´et?
http://img137.imageshack.us/my.php?image=firre3xy.jpg
NY BILD! Nu med klart vatten på den nya inredningen
http://img133.imageshack.us/my.php?image=dsc001337rg.jpg
... Något inte inte gillar, nåt som kan göras bättre/snyggare?...
Hej Androxe, jag skulle byter bakgrund från "skrikande" blå till svart. Då blir också tekniken mindre i ögonfallande...
Hejhopp. Ralp
Nils Holmström
2006-02-20, 10:02
Jag säger detsamma, inredningen är fin, och fiskarna också, men tyvärr ser man mest blå bakgrund. jag hade skaffat någon neutral planch (typ med sten-motiv) eller kört med svart, som ralp säger.
Ser desvärre inte naturtroget ut alls. Skaffa dig lite svart färg
på baksidan glaset och om du har råd skaffa en ordentlig bakgrund.
Sedan får du jobba med stenarna så att det inte ser "uppgjort" ut .
Detta är skit svårt att få snyggt , själv lyckas jag inte heller med detta.
Därremot har du ett bra upplägg att starta med ... hörnakvarium , dessa
är lättast att få fina om man täcker sidorna med någon snygg bakgrund.
Då blir det inget abrupt slut som man finner i de flesta rektangulära.
Lycka till!
/Baggen
ok tack för åsikter, jag bad ju om det så då får jag väl tåla lite kritik ;)
Personlig är jag rätt svag för kontrasten som blir mellan växterna o den blåa bakgrunden, dessutom blir det ljus o fräscht på nåt vis, men det är möjligt att det kanske inte ser naturtroget ut, mer akvarieaffär-akvarium kanske?
Stenarna ligger uppgjort, hm tycker alla det? har försökt göra så mycket gömställen som möjligt för fiskarna, det är ju ändå viktigare än att det ser 100% naturligt ut väl..
Tycker att fiskarna framhävs väldigt fint mot en helfärgad blå bakgrund, skulle inte en svart bakgrund göra det väldigt mörkt?
Det jag egentligen var mest nyfiken på var att höra var a ni tyckte om skillnaden mellan som det såg ut för några veckor sedan (övre bilden) mot hur det ser ut idag (den undre bilden) m.a.o, jag vill känna att det var värt besväret att cykla hem 35 kg sand och 40 kg sten... [:I]
Nils Holmström
2006-02-21, 09:15
Sanden är ju fin, så det är inget problem. Jaghade haft i ÄNNU mer sten, och placerat den längs bakkanterna med lite extra i hörnet, varfifrån ajg byggt upp ett stenröse och sen gjort så att stenröset försvann ut i sanden i mitten. (Lägg stenar i sanden som itne skapar grottor, utan bara finns där, samt stenar av olika storlek, från grus upp till de du har nu)
Växterna hade jag haft kvar som du har dem nu, dvs längst kanerna, så att det växer upp bland stenarna.
När det gäller bakgrunden tror jag att en mörk bakgrund hade fått fiskarnas färger att framhävas mer, kan du så sätt i ett powerglo-rör i rampen också, så tror jag att dte blir skitsnyggt.
Jag tycker att stenen och sanden är fin men att det är lite kalt.. Mer växter säger jag, mycket mer... Och många höga buskiga.. :D
Själv är jag svag för dom här i olika varianter.. Har själv några låga och två runt 15 cm... Echinodorus sp. "Ozelot" (http://www.zoopet.com/vaxter/vaxt.php?NR=52) Dom finns med både gröna och med röda blad.. Kolla på www.tropica.com (http://www.tropica.com) eller liknande.. Inte så buskig men fin...
Sen hade jag planterat växterna i grupper för mer effekt..
Mitt förslag: Byt till mörkare bakgrund. Flytta växterna på vänster sida till höger sida. Skaffa vallisneria och plantera längs med hela vänster sida, från rutan ända till filtret. Efter du har gjort det kan du se om du vill ändra något med stenarna (jag skulle eventuellt ha i lite fler stenar längre bak...).
Bara ett förslag...
/P
Som du själv skrev känns det lite som ett butiksakvarium, vilket inte behöver vara helt negativt utan mest betyder att man har inrett karet så att fiskarna syns mycket.
Personligen skulle jag före dra att ha färre växtsorter, tycker det blir lite plottrigt om man har en växt av varje sort.
Den blå bakgrunden störnog mest för att det blir ganska stora fria ytor av den, främst på högersidan.
Sanden och stenarna passar utmärkt ihop och ger ett vackert naturligt intryck. Jag tycker du har fått till en bra balanserad kompositon mellan stenar, roten och fria sandytor.
Jag tycker inte att du ska ha massor med fler växter, det kan förstöra "luftigheten", möjligtvis en till planta av den du har längsbak planterad på motsvarande ställe på högersidan så du bryter det stora blåa fältet på högersidan.
Personligen tror jag en svartbakgrund skulle göra karet mörkt och minst lika onaturligt som den blåa, sattsa på att mjuka ut övergången mellan sanden och bakgrunden och minska de fria blå ytorna så kommer du ha ett kanon kar enligt min smak. Det viktigaste är dock att du kommer fram till vad du tycker om och jobbar fram en stil som du trivs med, alla akvarium kan bli lite bättre och inget kar är helt färdigt (och skulle det vara det så kommer man ändå ändra på det)
Sanden är ju fin, så det är inget problem. Jaghade haft i ÄNNU mer sten, och placerat den längs bakkanterna med lite extra i hörnet, varfifrån ajg byggt upp ett stenröse och sen gjort så att stenröset försvann ut i sanden i mitten. (Lägg stenar i sanden som itne skapar grottor, utan bara finns där, samt stenar av olika storlek, från grus upp till de du har nu)
Växterna hade jag haft kvar som du har dem nu, dvs längst kanerna, så att det växer upp bland stenarna.
När det gäller bakgrunden tror jag att en mörk bakgrund hade fått fiskarnas färger att framhävas mer, kan du så sätt i ett powerglo-rör i rampen också, så tror jag att dte blir skitsnyggt.
Jag har ju några stenar som "bara finns" men ja förstår va du menar, ska fundera på det där med att ha lite småstenar nästan grusstorlek också.
Power-glo, jag trodde att jag redan hade power-glo, iaf så har jag nåt rör som växter ska tycka om...
Som du själv skrev känns det lite som ett butiksakvarium, vilket inte behöver vara helt negativt utan mest betyder att man har inrett karet så att fiskarna syns mycket.
Personligen skulle jag före dra att ha färre växtsorter, tycker det blir lite plottrigt om man har en växt av varje sort.
Den blå bakgrunden störnog mest för att det blir ganska stora fria ytor av den, främst på högersidan.
Sanden och stenarna passar utmärkt ihop och ger ett vackert naturligt intryck. Jag tycker du har fått till en bra balanserad kompositon mellan stenar, roten och fria sandytor.
Jag tycker inte att du ska ha massor med fler växter, det kan förstöra "luftigheten", möjligtvis en till planta av den du har längsbak planterad på motsvarande ställe på högersidan så du bryter det stora blåa fältet på högersidan.
Personligen tror jag en svartbakgrund skulle göra karet mörkt och minst lika onaturligt som den blåa, sattsa på att mjuka ut övergången mellan sanden och bakgrunden och minska de fria blå ytorna så kommer du ha ett kanon kar enligt min smak. Det viktigaste är dock att du kommer fram till vad du tycker om och jobbar fram en stil som du trivs med, alla akvarium kan bli lite bättre och inget kar är helt färdigt (och skulle det vara det så kommer man ändå ändra på det)
Den plantan som är i mitten på högersidan har tidigare växt ca 5 cm i veckan, så det blir ju snart lite mer växter där...
Tack så mycket alla för bra svar!!
Dock fortf ingen som kommenterat skillnaden mot hur de såg ut förut :$
Nils Holmström
2006-02-21, 14:30
Jag har ju några stenar som "bara finns" men ja förstår va du menar, ska fundera på det där med att ha lite småstenar nästan grusstorlek också.
Power-glo, jag trodde att jag redan hade power-glo, iaf så har jag nåt rör som växter ska tycka om...
power-glo är inte så mycket för växternas skull, utan är till för att ge fiskrn fina färger, och det fukar fint för malawi.
Mer stenar som bygger upp grottor så att fiskarna får lite gömställen:)
Ta bort roten.;)
vBulletin® v3.7.4, Copyright ©2000-2009, Jelsoft Enterprises Ltd.