handdator

Visa fullständig version : Försvinner kalket i akvariumet genom filtering?

Linda_A
2006-02-17, 14:06
Stämmer detta eller inte?

andreassofus
2006-02-17, 14:13
har dunågot i akvariet som innehåller kalk så kommer de ju alltid o finnas kalt i vattnet även fast de filtrerar bort en del

Kjell Fohrman
2006-02-17, 14:20
Nej inte i filtret i sig men kalk löser sig i vattnet (det är ju på så sätt vattnet blir hårdare) och det löser sig naturligtvis snabbare om vattnet cirkulerar runt kalken. Hur snabbt det löser sig beror också på pH-värdet - vid ett pH på över ca. 7.6-7.7 löser det sig inte alls.
Så om man t.ex. lägger ner lite finmald kalk i vattnet så kommer det så småningom att försvinna om inte pH ligger högt.

andreassofus
2006-02-17, 14:22
om man har en kalksten i akvariet, då kommer ju vattnet va hårt o kalkrikt VÄLDIGT länge väl?

Linda_A
2006-02-17, 14:35
andreassofus: Jag menade inte om man tillför kalk som genom en sten utan det kalket som finns med i vattnet ifrån kranen.

Alltså så här, en kille påstod att om man tar vatten ifrån akvariumet så finns det inget kalk kvar i vattnet oavsett vilka mängder av kalk som fanns i vatten ifrån början. Alltså så ska man vattna växter som inte gillar kalk i vattnet med akvarievatten.

andreassofus
2006-02-17, 14:38
jaså du menar så ja :) ok.. har du mätt ditt kranvatten så du vet att de innehåller klk?
mitt kranvatten är väldigt mjukt o innehåller praktiskt taget inget kalk

Linda_A
2006-02-17, 14:41
jaså du menar så ja :) ok.. har du mätt ditt kranvatten så du vet att de innehåller klk?
mitt kranvatten är väldigt mjukt o innehåller praktiskt taget inget kalk

fast det handlar inte om just MITT vatten eller så. Men jo vi har en del kalk här i nordöstra skåne. :p

Utan bara om själva poängen, om kalket stannar I akvariumet/filtret och inte följer med vattnet.

Det blir lite skumt kanske, hoppas att ni fattar.:D

Kjell Fohrman
2006-02-17, 14:42
om man har en kalksten i akvariet, då kommer ju vattnet va hårt o kalkrikt VÄLDIGT länge väl?
Nja - är det en stor sten så kommer det ofta att bildas en yta (alger etc) på stenen efter en tid i akvariet vilket gör att den kalk som löser sig blir mindre och mindre med tiden även om kalkstenen är kvar. Vill man att kalk skall lösa sig är det därför ofta bäst att ha smått (nästan mjölaktigt) och gärna lite poröst kalk i akvariet.

Alltså så här, en kille påstod att om man tar vatten ifrån akvariumet så finns det inget kalk kvar i vattnet oavsett vilka mängder av kalk som fanns i vatten ifrån början. Alltså så ska man vattna växter som inte gillar kalk i vattnet med akvarievatten
Det håller jag INTE med om alls

andreassofus
2006-02-17, 14:46
tack så mycke för svaret kjell

Linda_A
2006-02-17, 14:46
Var nästan som jag trodde då kort sagt, om kalket försvinner beror på vilket KH man har ifrån början och inget med att själva filtret att göra.

Tack för svaren. :)

Rainbowalker
2006-02-17, 15:34
Nja - är det en stor sten så kommer det ofta att bildas en yta (alger etc) på stenen efter en tid i akvariet vilket gör att den kalk som löser sig blir mindre och mindre med tiden även om kalkstenen är kvar.

Det stämmer bra. Jag har en gamal kalksten som ja skrubbat en del och som det är lite alger på..den ger inte ifrån sig något nu, men dom nya är det som en gloria runt som mjölkar av sig lite i vattnet :)

Tropfrog
2006-02-18, 18:24
Lite kortfattat om kalk:

1: Kalk är en fast instabil mineral.
2: Kalk består av två beståndsdelar: Kalcium och karbonat.
3: Kalk kan aldrig finnas löst i vattnet, det finns därmed inget som heter kalkhalt i vatten.
4: Om kalk utsätts för syra så delas den upp i dess beståndsdelar, dvs Kalcium och karbonat.
5a: Nivåerna av kalcium i ett vatten är mätbart och är en del av totalhårdheten (gh). Det kan konsumeras av både kalkbindande organismer och till viss del av växter. Fiskar kan inte ta upp kalcium ur vattnet.
5b: Nivåerna av karbonater i vattnet är det samma som vattnets karbonathårdhet/alkalinitet (kh). Det är samtidigt ett mått på vattnets förmåga att motstå ph sänkningar vid tillsats av syra. Om syra tillsätts övergår karbonaterna i co2.
6: Om de totala nivåerna av kalcium och karbonater upplösta i vattnet överstiger mer än vad vattnet kan bära så kommer de att binda sig till varandra och lösa ut sig ur vattnet och bilda nytt kalk. Detta ser man som en snöstorm i akvariet (extremt ovanligt i sötvatten). När snöstormen väl har börjat pågår den till nästan intill något av ämnena har tagit slut.

Om det är någon som vill komentera min samanfattning så välkomnar jag det. Jag är inte kemist utan hobbyist.

När det gäller svaret på frågan så inehåller inget vatten som inte är vitgrumligt kalk. Det gäller såväl kranvatten som akvarievatten. Om vattnet skulle inehålla fast kalk så fastnar det väldigt lätt i filtret och försvinner således ur karet. Om han däremot menar kalcium så har han helt fel, det kommer inte att försvinna ur vattnet bara för att du stoppar det i akvariet. Om han menar karbonater så har han delvis rätt. Ett inkört filter som fungerar bra konsumerar karbonater till viss del. Är akvariet riktigt gammalt och riktigt fullt av humusämnen så kan det faktiskt hända att alla karbonaterna försvinner så fort du stoppar kranvatten i karet. Men det gäller extrema survattenskar och extremt mjukt kranvatten.

Hoppas att jag har kunnat hjälpa till.
MVH
Magnus