Visa fullständig version : PMDD-gödning
Jo jag undrar kan man fulldosgöda pmdd även utan Co2-gödning. Jag har ett 325-liters med som jag göder medCo2 från tub plus pmdd och det fungera bra. Men jag har också ett 375- Syd amerikakar som jag startade upp för två månader sedan med Hygrophila polysperma, Svärdsplantor och cryptoryne och det är i det karet jag undrar om jag kan fulldosgöda med pmdd eller skall jag använda mig av TMG och i sådana fall hur mycket.
kör du stadiga vattenbyten kan du köra med pmdd.
kör du inga vattenbyten typ så kan du köra med tmg alternativt nutrisi och låta fiskmaten förse växter med nitrat genom fiskskit och biologisk bearbetning.
Jag byter 50% en gång i veckan i alla mina kar i 375-literskaret går det nu cirka 100 stycken 40dagar gamla red shoulder skalöare yngel vilket innebär att det matas rätt flitigt- Då kanske det vore klokare med TMG. Jag har ett 2215 Eheim ytterfilter som pumpar 620-liter i timmen och ett Sigma 3 inner filter som pumpar 950-liter i timmen.
Pechvogel
2006-02-16, 01:08
jag göder fulldos pmdd i samband med 50% vattenbyte 1g/v och ingen CO2. funkar finfint i mina 2 kar iaf :) märker faktiskt stor skillnad på växtligheten.
lycka till!
andreassofus
2006-02-16, 01:11
är det någon nackdel o göda med pmdd istället för TMG om man inte gör 50% vattenbyte varje vecka?
vattenbytet görs för att nollställa alla näringsnivåer för att förhindra övergödning.
pmdd går att använda även utan vattenbyten men då bli det i en helt annan division.
andreassofus
2006-02-16, 01:19
hmm om man frågar varenda akvarieaffär så får man ju samma svar " 50%??? det är på tok för mycke" och att det inte är så bra för alla fiskar.
och varje gång ja gör ett stort vattenbyte så blir mitt infusorieproblem mycke värre.
är det inte meningen att växterna ska ta åt isg all gödning då?? för i så fall blir det väl inte nån övergödning?
stora vattenbyten går i regel bra men beror mycke på vilka fiskar man har och det vatten som kommer ur kranen.
har själv kört 50% byten och märkt att fiskarna tyckt de varit kul å varit framme och inte gömt sej.
ett problem är om man kör utan co2 då co2 finns i vattnet och växterna går från att hämta kol från karbonater och gör över till att hämta kol från co2 i vattnet och tar tid innan växterna kan gå tillbaka till karbonater som gynnar växter.
problemet med att göda utan vattenbyten är att man inte vet var halterna av dom olika näringsämnena är och den X-faktorn tar vattenbytet hand om.
kan ju tilläggas att ja själv experimenterar hejvilt med minskade vattenbyten och pmdd och har rätt god tillväxt av grönalger samt trådalger som kommer direkt om ja har i för mycket mikronäring.
andreassofus
2006-02-16, 02:13
ok.. jo de har ja oxå märkt att vid vattenbyte så kommer minaa fiskar fram o simmar omkring i de nya vattnet som ja häller i.
har dock inte problem med trådalger. enda algerna ja har är nån typ av bruna alger som sätter sig på stenarna.. vad är det som är fel då?
Pechvogel
2006-02-20, 01:40
hmm om man frågar varenda akvarieaffär så får man ju samma svar " 50%??? det är på tok för mycke" och att det inte är så bra för alla fiskar.
och varje gång ja gör ett stort vattenbyte så blir mitt infusorieproblem mycke värre.
är det inte meningen att växterna ska ta åt isg all gödning då?? för i så fall blir det väl inte nån övergödning?
jag har så kallade "känsliga akvarieindivider" (bilbukar, fjärilsciklider, kulfiskar, otocinclus, räkor, ampularior mm) och de lever och frodas bra med mina vattenbyten. Jag ser dock till att det nya vattnet är av samma temperatur som det i akvariet så de inte får en smärre chock i form av temperaturskillnad (kallt). märker att det blir liiite mer alger på rutan precis efter bytet men det försvinner snabbt ner i magarna. på stenar och rötter ser jag inte en tillstymmelse till alg :)
vBulletin® v3.7.4, Copyright ©2000-2009, Jelsoft Enterprises Ltd.