Visa fullständig version : omstart av akvarium
andreassofus
2006-02-14, 00:03
tja!!! om några veckor ska ja köpa discus o då ska ja göra om i mitt akvarium på 400l som ja nu har fisksoppa i, dom ska få flytta till ett mindre kar.
de ja ska göra är o tömma ut allt vatten o ta ur de gamla gruset o byta till en annan sort, o så ska ja flytta fram karet från väggen o sätta dit en helsvart bakgrund.
nu undrar ja om alla bra bakterier i filtret har hunnit dö och blivit giftiga innan jag är färdig med mitt arbete??
ja vill ju inte att pumpen ska spruta ut massa gift i vattnet.
någon som har gjort liknande saker o kan hjälpa mig på traven??
Japps, jag har gjort samma, dvs bytt bottesubstrat, inte så stort akvarium kanske men jag har låtit filtret gå under tiden medans jag hållt på i en sån där flyback från IKEA (eller vad de nu kallas???) När jag sedan har satt tillbaka det har jag kramat ur det lite försiktigt och satt tillbaka det. Jag inbillar mig att det funnits nyttobakterier kvar för det har alltid gått bra för fisken!
Till lycke!
Idanajad
2006-02-14, 00:11
Låt pumpen vara igång i tex en hink vatten under tiden så är det inga problem.
andreassofus
2006-02-14, 00:16
glömde o säga att det är ett juwel akvarium så pumpen o filtret är ju "inbyggt" i akvariet.
Idanajad
2006-02-14, 00:23
Åhå, det var ju lite trixigare. Går det att ta ur filterpatronen? I så fall kan du kanske lägga den i en bytta med cirkulation (luftpump tex) medan du håller på.
andreassofus
2006-02-14, 00:27
ja de e lite jobbigt de här,, det är ju en behållare med 5-6 svampar i som filter, o själva pumpen går ju o ta lös kom ja på.
skulle de funka o lägga både pumpen och svamparna i en balja??
Idanajad
2006-02-14, 00:38
Jag är inte hemma på juwelfilter, men om det går att köra det utan höljet så borde nitrifikationsbakterierna klara sig. Antagligen smiter en del ut i vattnet, men det kan du ju hälla tillbaka i akvariet.
andreassofus
2006-02-14, 00:41
hur ska ja va säker på att det vattnet inte blir giftigt?? vill ju inte sätta i en billig fisk i o prova för den är värd exakt lika mycke för mig som en discus för 1000kr är det nåt annat än nitrit som bildas då om bakterierna dör i filtret? elelr är det nåt annat "gift" som bildas?
Jag körde ner hela filterpaketet i en flajback och kramade som sagt ur det försiktigt så värsta skiten försvann. Fick aldrig nån nitrit. Juwel Vision 450 liter. Borde vara samma antal filterkuddar och samma pump??? Obs! Finns en annan tråd uppe om ett snarlikt ämne som inte är så himla korrekt i sina beskrivningar! Orkar bara inte ge mig in i diskussion i den tråden... [:-5]
andreassofus
2006-02-14, 00:45
jepp det är nog samma saker ja. hade du inte i pumpen alltså?`ja du bara svamparna iblöt med andra ord??
hur länge hade du dom där? o nu ska ja ju inte sätta i discus i karet samma dag heller men de ja undra på mest var om det är något annat gift än nitrit som bildas om nyttobakterierna dör?
Hade pumpen i, åtminstone några timmar. Den tid det tog att röja runt bland rötter och flytta växter. I och för sig så handlade det inte om att byta bottensubstrat så där fanns ju allt det gottiga kvar men vi härjade ändå en del med botten och det är ju inte alltid till fördel... Skickar med de "tjusiga" bilderna vi tog... Så visst kan man kalla det en omstart...
andreassofus
2006-02-14, 01:03
ja har inte sett den tråden du pratade om faktiskt.
ja de kan man väl kalla för en omstart.
men då kanske ja gör så all ja lägger både pumpen o filterpaketet i en hink eller liknande o hoppas på att de går bra. kan ju ev. köpa lite medel mot nitrit för säkerhets skull.
Den tråden du kollade alldeles nyss :rolleyes: !
andreassofus
2006-02-14, 01:11
ja:) såg de nu.. batski skrev ju nåt intressant där om att bakterierna inte har nåt o äta i baljan/hinken så dör dom ändå :confused:
Det är ju märkligt... När jag var ny akvarist så lärde jag mig allt om nitrittoppar! Jag fyllde på i mitt akvarium med fisk, jag bytte vatten, jag matade och jag fick nitrit. Jag köpte preparat efter preparat för att ta bort nitriten och inget verkade särskilt länge. Dyrt blev det. Till sist när inget annat hjälpte så fick jag från den bästa akvarieaffären i hela världen med mig urkramat filtervatten. Efter det kom inte nitriten tillbaka. Vad lärde jag mig då? Jo, att det finns inget som är så bra som gamla filter. Alla våra senare elva akvarium kom att starta av urkramade gamla filter. Toksäkert!! Å bättre än all Nitrivec och Dentrol i hela världen!! Å skulle jag få nitrit idag så vet jag att det är vattenbyte, vattenbyte och återigen vattenbyte å lite urkramat filter som tar bort nitriten bäst! 50% var tredje timme!! Å när nitriten är noll pytsar jag på med Nitrivec eller Dentrol. Ingen mening att kasta dyra preparat ner i toastolen???
Om nu filtret stått igång i gammalt akvarievatten så är det det absolut toksäkraste sättet att få igång akvariet på igen. Att säga något annat är att fara med osanning!! Att ljuga!! Kramar man bara ur det värsta så är det kanobra att sätta tillbaka det gamla filtret. Vaddå skulle de inte ha nåt att knapra på de små bakterierna? De har ju gammalt akvarievatten med fiskkiss och söndersmulad fiskbajs!!!
Fasiken nu börjar jag låta grisk och sur, likabra att jag går å lägger mig så jag får ny kraft och energi.
Lycka till med omstarten andreas och kör på din känsla. Det är den som utvecklar dig till en duktig akvarist! Å ger dig våta händer!
Goafton!
andreassofus
2006-02-14, 01:26
tack lenmar för ditt raka svar.
ja kommer o ta efter dina tips som du har gett mig ikväll. det kommer helt säkert o gå bra.
tack så mycket!!
vBulletin® v3.7.4, Copyright ©2000-2009, Jelsoft Enterprises Ltd.