Visa fullständig version : Black molly hona?
Hej!
Köpte ett par black molly för några veckor sedan. Både handlaren och jag tyckte det var en hane o en hona, men nu är jag oskäker... :confused: "Honans" analfena är i så fall ovanligt lik en gonopodium (el hur det nu stavas). Jag har också försökt studera deras beteende o fisken "viftar" m den, precis som hanar kan göra ibland. Kan honor göra det m sin fena? :confused:
*ville ju ha yngel* :( Tacksam för synpunkter! :)
Om den liknar den andre hanens så är det nog en hane..
pauldahlqvist
2006-02-13, 22:25
en hane har en styv ryggfena medans en hona har en lite mjukare den fladrar lite :)
Säljaren sa även till mig att på hanen kan man även sen en liten snopp.. Själv har jag inte lyckats se nån på några av våra hanar...:confused:
Okej, då ska jag försöka titta lite extra på ryggfenan... Fast jag kan inte minnas att det är någon skillnad :confused: .
Tack för hjälpen! :D Någon som har ng fler idé?
hannens analfena är ju snoppen typ
fälls fram vid penetration
en hane har en styv ryggfena medans en hona har en lite mjukare den fladrar lite :)
:confused:
pauldahlqvist
2006-02-14, 20:38
Okej, då ska jag försöka titta lite extra på ryggfenan... Fast jag kan inte minnas att det är någon skillnad :confused: .
Jo det är skilland.. Jag ser direkt på mina vilket kön dom har
Fattar mig lite kortare för det jag skrev försvann... :mad:
Ang. ryggfenan:
Har haft en black molly (när man var lite :p ) som hade ett litet segel till ryggfena, o det var INGEN segelfens molly. Den här var liten, tom nästan "dvärg". Så jag kan förstå det där m ryggfenan. Men de jag har nu har samma typ av fena o det hade alla i akvariet o det var både honor o hanar (*säker*). Men det kanske är en skillnad ändå, om man tittar extra noga? :confused:
riverhorse
2006-02-15, 08:12
här finns en bra bild på gonopodium fast det är på en Guppy ,ända skillnaden är färgen. Obs! bilden med pil på
http://aqualandpetsplus.com/Livebearer%2C%20Guppies.htm
vBulletin® v3.7.4, Copyright ©2000-2009, Jelsoft Enterprises Ltd.