Visa fullständig version : Kan man ha för hårt vatten?
Kanelyoggi
2006-02-12, 18:35
Hej
Jag fick mitt vatten testat i butik förra veckan. Han sade att värdena var bra men att jag hade väldigt hårt vatten. Detta är ett välkänt problem i vår kommun som får vatten från en slags djupborrad brunn...
Har läst igenom både forumet och det som står i menyn om vatten men får inte riktigt klarhet i vad som är viktigt.
Det verkar som det som är det viktigaste att mäta är pH och nitriten... eller?
Så om jag har väldigt hårt vatten så behöver jag inte bry mig om det? Verkar mest vara om man har för mjukt vatten? Det står också att det är viktigare att mäta karbonathårdheten än totalhårdheten, men gäller bara det om den är låg?
Tänkte börja med att köpa pH-test, nitrittest och Denitrol... tror ni det behövs ett KH-test?
Mvh Robin
Det beror nog på vad det är för fiskar du har. Vissa fiskar trivs ju bättre i lite mjukare vatten. Vad gäller ph så gör hårt vatten att pht inte sjunker särskilt mycket och snabbt utan håller sig mer stabilt- på gott och ont. Du riskerar inte att pht sjunker till en så låg nivå att allt kollapsar men samtidigt kan det bli problematiskt med ett högt ph som inte gärna sjunker fast man kanske vill det. Jag tror att ett hårt vatten ofta har ett högt ph.
Kjell Fohrman
2006-02-12, 18:44
Är vattnet väldigt hårt så är det inte instabilt i alla fall.
Men om du har survattensfiskar är det ju inte så lyckat - vad har du för fiskar och vilket pH har du?
erikthur
2006-02-12, 18:48
Jag var akvarist i Uppsala på 1980-talet.
Uppsala har också problem med hårt vatten.
Men om man nu inte till varje pris vill odla extrema mjukvattensarter är det inget större problem.
Om man gillar Malawi är vattnet faktiskt utmärkt.
pH-test helt onödigt om du inte tänker mixtra med vattnet - du kommer knappast få några överraskningar, likaså KH och liknande.
Själv köpte jag in lite tester för något år sedan och använde dom någon gång i alla fall. Men om man sköter matning och vattenbyten som man skall - och tittar på hur fiskarna mår är det onödigt med tester. Möjligen är nitrit ett undantag när det gäller oerfarna akvarister.
Kanelyoggi
2006-02-12, 19:29
Tack för snabba svar.
Jag har ingen biotop med mina fiskar utan började med att köpa ett stim med kardinaltetror som jag sedan utökade till 20 st.
Efter ett tag så köpte jag ett par av Palettciklid "pulcher" super röd.
Frågade i affären om andra ciklider som inte åt upp mina växter och han föreslog bl.a. kurvcikliden som jag då köpte ett par av också.
Har precis haft lite vita pricksjukan i karet men behandlingen verkar gå ganska bra, dock tycker jag att kurvcikliderna inte verkar vara så pigga, därför tänkte jag att jag skulle ha lite koll på vattnet om det kunde vara det.
Men dom kanske repar sig, verkar må lite bättre...
Dock har jag förtått att dom vill leva med lugna fiskar och det kan jag väl inte kalla mina paletter....
Men nitrittest bör man ha kanske... eller? Behövs inte pH-test då eftersom jag har så hög buffringsförmåga(?) i vattnet?
Denitrol verkade vara ett bra medel istället för nitrivec vad jag förstod.
Testet han gjorde i affären gjorde han med stickor vilka inte är så väldigt exakta vad jag har förstått. Han sa att pH låg runt 7.
Lite därför jag tänkte köpa typ JBL:s dropptester till det viktigaste, och utöka senare vid behov. Tänkte mest höra vilka man ska välja före andra...
Mvh Robin
Kjell Fohrman
2006-02-12, 20:01
Jag tycket att pH är ett klart intressant värde
erikthur
2006-02-12, 20:09
Jag tycket att pH är ett klart intressant värde
Kanske i Göteborg...
Eller möjligen också i Huskvarna...
I Skåne eller Uppsala är det däremot sällan en överraskning...
Kanelyoggi
2006-02-12, 20:17
Ja då blir det ett nitrittest och kanske en flaska denitrol, men den behöver jag väl bara använda om nitriten skulle höjas?
Visade noll nitrit hos affären, men det var som sagt stickor...
Mvh Robin
:) [:o] (skulle bara prova, nybörjare som man är)
Ja då blir det ett nitrittest och kanske en flaska denitrol, men den behöver jag väl bara använda om nitriten skulle höjas?
Visade noll nitrit hos affären, men det var som sagt stickor...
Mvh Robin
:) [:o] (skulle bara prova, nybörjare som man är)
Tänk på att medicineringen mot vita prick även tar död på nyttobakterierna. Så efter en medicinering bör man alltid börja tillsätta Denitrol och hålla koll på nitriten.
Så jag tycker definitivt att det är aktuellt för dig med både Denitrol och ett nitrittest. Vänta inte med att tillsätta Denitrol tills du har fått en nitritspik, för då har fiskarna antagligen redan fått skador, plus att det är mycket bättre att förebygga än att behöva kämpa för att få ner nitriten.
Kanelyoggi
2006-02-13, 09:53
Tänk på att medicineringen mot vita prick även tar död på nyttobakterierna. Så efter en medicinering bör man alltid börja tillsätta Denitrol och hålla koll på nitriten.
Så jag tycker definitivt att det är aktuellt för dig med både Denitrol och ett nitrittest. Vänta inte med att tillsätta Denitrol tills du har fått en nitritspik, för då har fiskarna antagligen redan fått skador, plus att det är mycket bättre att förebygga än att behöva kämpa för att få ner nitriten.
Tack Batski.
Det är efter dina inlägg om Denitrol som jag har besatämt mig för det.
Jag har ett nystartat 200 liters akvarium, så där var kanske inte så mycket nyttobakterier innan heller...?... men det ska jag göra. Tack
Mvh Robin
Tack Batski.
Det är efter dina inlägg om Denitrol som jag har besatämt mig för det.
Jag har ett nystartat 200 liters akvarium, så där var kanske inte så mycket nyttobakterier innan heller...?... men det ska jag göra. Tack
Mvh Robin
Var så god :) Nej precis. I nystartatde akvarier finns det aldrig tillräckligt med nyttobakterier eftersom de alltid behöver liter tid på sig för att etablera sig i filtret. Samma sak efter en medicinering då alla bakterier i akvariet har dött.
vita prick medicin påverkar inte nyttobakterierna vad jag vet, däremot jbl furanol och liknande gör rent hus i filtrerna. rätta mig gärna om jag har fel :) kan vara bra att veta
vita prick medicin påverkar inte nyttobakterierna vad jag vet, däremot jbl furanol och liknande gör rent hus i filtrerna. rätta mig gärna om jag har fel :) kan vara bra att veta
Jag är inte säker på det. Det är bäst att kolla så det inte blir fel.
sunkan aspidoras
2006-02-13, 21:05
Hej
Jag fick mitt vatten testat i butik förra veckan. Han sade att värdena var bra men att jag hade väldigt hårt vatten. Detta är ett välkänt problem i vår kommun som får vatten från en slags djupborrad brunn...
Har läst igenom både forumet och det som står i menyn om vatten men får inte riktigt klarhet i vad som är viktigt.
Det verkar som det som är det viktigaste att mäta är pH och nitriten... eller?
Så om jag har väldigt hårt vatten så behöver jag inte bry mig om det? Verkar mest vara om man har för mjukt vatten? Det står också att det är viktigare att mäta karbonathårdheten än totalhårdheten, men gäller bara det om den är låg?
Tänkte börja med att köpa pH-test, nitrittest och Denitrol... tror ni det behövs ett KH-test?
Mvh Robintycker iallafall, oavsett vilka tester du köper att du skall satsa på arter som trivs i hårt vatten så du slipper mixtra med vattnet!!
Hur hårt vatten har du egentligen?
vBulletin® v3.7.4, Copyright ©2000-2009, Jelsoft Enterprises Ltd.