Visa fullständig version : 60litrare
jag skulle vilja ha tips på lite olika fisksorter och växter som passar...
både fiskarna och växterna får gärna växa fort och yngla av sej...
sen blir jag ju inte lessen om det är nån som har lite att sälja till mej...
har doppvärmare i så det är inga problem med värmen...den går ju att reglera..
helst lite fiskar med färg.....;)
www.zoopet.com/fiskar (http://www.zoopet.com/fiskar)
www.zoopet.com/vaxter (http://www.zoopet.com/vaxter)
Är det någon speciell fisk du hade tänkt dig? Annars så är ju platy och guppy bra och tåliga nybörjarfiskar som dessutom (väldigt) lätt ynglar av sig tills man får för många.
helst lite fiskar med färg.....;)
Hej :)
Växter : dom du tkr om :D kan du väll köpa.. Köp iaf lite Javamossa Och någon flyväxt.
Den nästan viktigaste fråga är har du Filter ? Doppvärmare hjälper inte att starta igång akvariet så jätte bra.. Du kan göra av dig med filtret sen men det är bäst att ha det i starten av ett akvarie så slipper du massa nitrit å sånt.
Fiskar med färg är nog platy och guppy.. Dom ynglar lätt och är lättskötta.
Endler guppy skulle jag nog rekomendera ( sök på google efter den )
ja jag har filter glömde skriva det...
Okej.. Vilket ? Bra å veta (A)
Du kan göra av dig med filtret sen men det är bäst att ha det i starten av ett akvarie så slipper du massa nitrit å sånt.
Men vad är det du säger? Göra sig av med filtret sen????? Då skulle hon få en nitritspik direkt!!!!
jag har ett filter som heter Eheim ytterfilter 2231 ECCO skulle vara bra sa dom....
men skulle jag kunna få ett bra svar på varför man ska ha filter när man har pump????
för att få en bra bakteriekultur
ok då hänger jag med...eftersom ingen som jag känner har filter med....
men hoppas mitt filter är ok...jag har ju som sakt bara ett 60l akvarium så det borde la räcka...
nått mera jag ska tänka på????
smurfmats
2006-02-13, 09:41
läst detta?
http://www.zoopet.com/index.php?option=com_content&task=view&id=166&Itemid=84
lycka till nu med din hobby! :)
ja det har jag gjort...
men jag blir inte klokare för det...men tack ändå.....
Men vad är det du säger? Göra sig av med filtret sen????? Då skulle hon få en nitritspik direkt!!!!
Det beror på.. Har sett massa som gör av sig med filtret efter ett halvår och förlitar sig på att bakterirna i sanden ska ta han dom det.
Nils Holmström
2006-02-13, 10:40
Det beror på.. Har sett massa som gör av sig med filtret efter ett halvår och förlitar sig på att bakterirna i sanden ska ta han dom det.
Verkar ganska tokigt. Hur gör man med syresättningen då?
Birgitta W
2006-02-13, 11:54
VARFÖR ska man göra sig av med filtret, när man nu köpt ett?
Och hur många är "en massa"? Själv har jag aldrig, förrän nu, hört talas om att någon gör så... :confused:
jag har ett filter som heter Eheim ytterfilter 2231 ECCO skulle vara bra sa dom....
men skulle jag kunna få ett bra svar på varför man ska ha filter när man har pump????
Eh... vad menar du med pump? Är det inte ett innerfilter du tänker på?
Det skulle i så fall vara i ett low-tech akvarium med jordbotten, *många* växter och få fiskar. I ett vanligt sällskapsakvarium skulle det aldrig funka. Men även de allra flesta som har low-tech akvarier kör med filter.
Nils Holmström
2006-02-13, 14:31
Jag tror det ligger en förvirring i begreppen här.
Ett filter kan sitta både i och utanför akvariet. En pump driver filtret.
Läs om inner och ytterfilter här: http://www.zoopet.com/index.php?option=com_content&task=view&id=175&Itemid=92
gladhertha
2006-02-13, 14:57
Vad det gäller filterfrågan. Det är viktigt att skilja på filter och pump. En pump, filtrerar inte. Det finns lite olika pumpar. Cirkulationspump syresätter och cirkulerar vattnet. En luftpump är en liten manick *kunde inte beskriva det bättre ;)* som med hjälp av luft kan driva ett filter. Filter som en luftpump kan driva är bl.a bottenfilter och skumgummifilter. Ett bottenfilter är en plastplatta som man lägger under gruset i karet. Sedan kopplar man i luftpumpen. ;) Kan inte så mycket mer om det, för jag använder inte bottenfilter. Kan någon annan som är mer klar i huvudet förklara? Ett skumgummifilter kan antingen vara en liten trekant eller en skumgummipatron m.m. Luftpumpen syresätter även vattnet i båda fallen.
De vanligaste FILTREN är innerfilter och ytterfilter. Ytterfilter används mest för stora akvarium (200l och uppåt, men kan även användas för mindre akvarium). Innerfilter kan man ha i vilket akvarium som helst, finns i många olika storlekar och märken. Hur du avgör vilket innerfilter/ytterfilter du ska ha beror mestadels på hur mycket den pumpar. Den ska pumpa i alla fall 3ggr akvariumets volym. I ditt fall 180l/h, om det är lite mindre gör det inget, och om det är mer så är det bara bra. Det är ett bra ytterfilter du köpte. Eheim är ett bra märke. Låt filtret gå, ta inte ut det som det föreslogs. Speciellt inte om man är nybörjare. Det är väldigt enkelt för nitritspik (för att göra det enkelt= DET ÄR INGET BRA MED NITRIT! ;)). Filtret filtrerar bort partiklar och andra dåliga saker som kan leda till att akvariumet helt "kollapsar" (rent bildligt).
Mina nybörjartips är dessa:
Slarva inte med vattenbyten. Byt en tredjedel vatten varje vecka.
Köp inte en växt, UTAN MÅNGA! Växter jag rekommenderar starkt är hornsärv, anubias, cryptocoryne-arter och javaormbunke. Otroligt bra nybörjar växter. Har hornsärv i 4 kar nu. Började med 8 stänglar av en kompis. *ler* Det växer otroligt mycket.
Läs ALLTID om fiskar innan du köper dom, eller växten för den delen. Av erfarenhet säger jag detta: att dom i djuraffärn oftast/många gånger inte vet vad dom pratar om. Nu vet jag inte riktigt var du bor, men kolla om det finns en riktigt seriös akvarieaffär du kan besöka. (själv gillar jag Akvarielagret i Bromma ;))
Och sist men inte minst, var aktiv på Zoopet ;)
Ett bottenfilter är en plastplatta som man lägger under gruset i karet. Sedan kopplar man i luftpumpen. ;) Kan inte så mycket mer om det, för jag använder inte bottenfilter. Kan någon annan som är mer klar i huvudet förklara?
Det var många brad råd gladhertha! Jag vill även tillägga ett par viktiga saker om filtret.
Det är i filtret som de allra flesta nyttobakterierna (som bryter ner ammoniak coh nitrit) etablerar sig. Därför ska man inte rengöra filtret i onödan. Filtret behöver rengöras bara när man märker att genomströmningen börjar avta. Inte innan. Sen när det väl är dags att rengöra filtret ska man vara rädd om bakterierna. Det bästa är att skölja filtermaterialet i en hink med akvarievatten. Alternativt försiktigt under kranen och med vatten som håller ungefär SAMMA TEMPERATUR som akvarievattnet. Man ska bara ha filtret avstängt under den korta tiden som det tar att rengöra det. Annars ska filtret ALLTID vara igång.
Beträffande bottenfilter så använder de gruset som biologisk filtermassa. Luftpumpar är annars faktiskt inte så bra på att syresätta vattnet. Bättre med många växter och cirkulation vid vattenytan.
Filter som en luftpump kan driva är bl.a bottenfilter och skumgummifilter. Ett bottenfilter är en plastplatta som man lägger under gruset i karet. Sedan kopplar man i luftpumpen.
bottenfilter kan med fördel drivas med cirkulationspump så driver man inte ut co2 samt är avsevärt mycket tystare.
håller med gladhertha om att du bör se upp med djuraffärernas personal. kommer fortfarande ihåg när en person ritade upp ett område på ca 35x30 som bottenyta när jag frågade hur stort akvarie en ancistrus skulle ha.
håller med gladhertha om att du bör se upp med djuraffärernas personal. kommer fortfarande ihåg när en person ritade upp ett område på ca 35x30 som bottenyta när jag frågade hur stort akvarie en ancistrus skulle ha.
Jag håller också helt med! Vet inte hur många knäppa råd jag har hört som folk har fått i akvariebutiker.
tror en del av problemet beror på personliga definitioner.
sunkan aspidoras
2006-02-13, 20:43
helst lite fiskar med färg.....;)Ett stim (ca 20st) neon el. kardinaltetra är väldigt snyggt tycker jag... dem är alldrig på botten så den kan du då täcka med låga växter med inslag av rötter o sten! skall väl tillägga att du får dock inga yngel av dem!
tack för alla tips men har ni mera får ni gärna säga dom....
Ett stim (ca 20st) neon el. kardinaltetra är väldigt snyggt tycker jag... dem är alldrig på botten så den kan du då täcka med låga växter med inslag av rötter o sten! skall väl tillägga att du får dock inga yngel av dem!
Ett stim på 20 st kardinaler i ett 60 liters låter för mycket tycker jag. Jag har 20 st. i mitt 250 liters och tycker de är överallt :) Så jag skulle nöjt mig med 10 stycken i ett 60 liters.
vBulletin® v3.7.4, Copyright ©2000-2009, Jelsoft Enterprises Ltd.