Visa fullständig version : Hur ofta byta vatten?
Kockfrallan
2006-02-12, 01:28
Tjena. Jag har just monterat mina BTN moduler i mitt 450l kar och mina fiskar få nu gå i ett 90 L kar under tiden.
Jag har tagit allt vatten i från det stora karet till det lilla och kör det med ett innerfilter som jag har utöver ytterfiltret i det stora.
Fiskarna kommer ju nu att gå i det lilla 2-3 dygn. Behöver jag byta vatten under denna tid eller ska jag låta det vara?
Jag har ca 20 neontetror
8 geophagus tocatins (ca 6-9 cm)
2 sajica ciklider
4 pittbull pleco
6 pansar malar
6 skalarer
3 siamesiska algäter.
Mvh Marcus
Du behöver inte börja byta vatten så tidigt.Var rädd om bakteriekulturen i filtret!
4 pitbull plecon? Var fick du tag på dem? Jag vill ju också ha :p !
Kockfrallan
2006-02-12, 09:23
Okej tar det lungt med det då. Jag ska inte mata dem något heller va?
Köpte dem på åleds utanför halmstad 5 för 200 eller 250 har jag för mig. De tar alla mina alger utom dem som är på rutorna.
De är små mörkgröna prickar annars är dem kanon.
Köpte dem på åleds utanför halmstad 5 för 200 eller 250 har jag för mig. De tar alla mina alger utom dem som är på rutorna.
De är små mörkgröna prickar annars är dem kanon.
Jag har inte lyckats hittat några i Göteborg...
Kockfrallan
2006-02-12, 16:00
Okej jag tror intr åleds har några hemma heller va där igår och kollade men tittade inte så noga.
Okej jag tror intr åleds har några hemma heller va där igår och kollade men tittade inte så noga.
Jag har blivit informerad om att Hornbach har fått in dem. Ska nog dit i morgon :p
Kockfrallan
2006-02-12, 21:38
Okej lycka till..
Okej lycka till..
Tack :)
Kockfrallan
2006-02-13, 13:30
Hälp!!
Silikonet har inte härdat i 48 timmar än och mina fiskar andas nu jätte häftigt.
Jag bytte 10 l vatten men dem gör samma sak..
Ska jag byta mer? Ska man chansa på att släppa i dem i det nya ikväll när det gått 48 timmar. Det luktar fortfarande lite ättika om det?
Tacksam för snabba svar.
Mvh Marcus
Hälp!!
Silikonet har inte härdat i 48 timmar än och mina fiskar andas nu jätte häftigt.
Jag bytte 10 l vatten men dem gör samma sak..
Ska jag byta mer? Ska man chansa på att släppa i dem i det nya ikväll när det gått 48 timmar. Det luktar fortfarande lite ättika om det?
Tacksam för snabba svar.
Mvh Marcus
Nej, vänta tills silikonet är helt härdat. Du får antingen byta nästan allt vatten en gång eller göra små vattenbyten flera gånger om dan.
Hade du inte nåt filter till det lilla karet som fiskarna är i nu då ??
Har du inte ytterfiltret inkopplat på 90 liters karet ??
Det är rätt korkat isåfall får ja säga för nyttobakterierna lär ha dött nu om inte.
När silikonet härdat klart så är ett hett tips att fylla karet med vatten och tömma ut några gånger för det går att få bort skit och resten på det viset oxå.
Sen ser du ju om modulerna sitter kvar oxå ;) hehe
Kockfrallan
2006-02-13, 15:07
I det stora hade jag ett ytterfilter ehiem2217 och ett innerfilter. Jag kör innefiltret i 90l nu och ytterfiltret i en stor plast tunna som jag har sparat akvarievatten i. Vågar inte ha bägge igång i 90l då det blir för strömt för dem.
Modulerna sitter stehårt nu så dem lossnar nog inte.
Ska det vara helt lukt fritt?
Mvh Marcus
I det stora hade jag ett ytterfilter ehiem2217 och ett innerfilter. Jag kör innefiltret i 90l nu och ytterfiltret i en stor plast tunna som jag har sparat akvarievatten i. Vågar inte ha bägge igång i 90l då det blir för strömt för dem.
Oops! kör du filtret i en tom plasttunna med bara vatten? Då måste jag tyvärr informera dig om att bakterierna har dött. De har ju inget att äta.
Kockfrallan
2006-02-13, 16:03
oo fan det trodde jag dem gjorde om man stängde av den..
Jag har kört ner ytterfiltret i typ 5 min 2 ggr om dagen i 90l för att cirkulera runt vattnet riktigt. Är det kört ändå?
Ska jag rengöra det nu eller bara fortsätta. Finns det inte några saker för bakterierna att äta i det gamla akvarie vattnet då?
Mvh Marcus
Man kan skynda på härdningen av silikonet genom att ställa en hink eller annan behållare med varmt vatten i karet och sen sätta på täckglaset så att det blir extremt fuktigt i karet. Jag använde denna metod (stresshärda) när jag installerade min BTN bakgrund och den härdade på 48 timmar, sen är det som tidigare nämnt klokt att göra några vattenbyten innan man börjar inreda karet och stoppa i invånare.
oo fan det trodde jag dem gjorde om man stängde av den..
Jag har kört ner ytterfiltret i typ 5 min 2 ggr om dagen i 90l för att cirkulera runt vattnet riktigt. Är det kört ändå?
Ska jag rengöra det nu eller bara fortsätta. Finns det inte några saker för bakterierna att äta i det gamla akvarie vattnet då?
Mvh Marcus
Jag skulle inte våga chansa om jag vore du, utan tycker att du ska rengöra filtret innan det är dags att börja använda det i det stora akvariet. Sen får du börja om från början med bakteriekultur, mata sparsamt och sånt. För jag antar att det inte finns en väletablerad bakteriekultur i det lilla filtret, med tanke på att fiskarna är uppe och kippar efter syre.
Bakterierna behöver ammoniak och nitrit för att kunna leva. Är det inga fiskar i vattnet måste man mata bakterierna genom att tillsätta ammoniak eller fiskmat varje dag.
Läs mer här: http://www.algone.com/fishless_cycling.htm
Kockfrallan
2006-02-13, 16:21
Okej då får jag göra det. Men jag tror att det finns lite i det lilla. Dem är inte uppe vid ytan och chippar dem andas häftigt nere i vattnet men det kanske inte är så farligt.
Mvh Marcus
Kockfrallan
2006-02-13, 16:21
Men hur illa är det att jag körde ner det i andra katret en stund nu då?
Kockfrallan
2006-02-13, 17:36
Ska jag använda det vattnet som jag haft ytterfiltret i?
Mvh Marcus
Kockfrallan
2006-02-13, 18:38
Tacksam för ett snabbt svar..
Men hur illa är det att jag körde ner det i andra katret en stund nu då?
Åh just det! Det kan vara det som är problemet. Ett filter med döda nyttobakterier förgiftar vattnet ju. Du bör nästan göra ett väldigt stort vattenbyte direkt. Och nej du ska absolut inte använda det vattnet där du har kört filtret, för då får du samma problem igen.
Kockfrallan
2006-02-13, 19:31
Jag har även kört det lite grann i en annan tunna med vatten rötter och växter i en liten stund. Bara att hälla ut det med då.
Jag tror inte det va därför fiskarna gjorde så. Jag har inget täckglas till det och har då haft plastfilm över som hade lagt sig på vattenytan. Jag hade bara ett litet hål öppet så jag tog bort plasten så blev det mycket bättre.
Fan vad klantigt av mig när man skulle spara 150L vatten.
Men kan bakterierna verkligen dö så fort när man har filtret igång i gamalt vatten borde det inte finnas lite "skit" i det vattnet och när jag körde det i akvariet med fisken i att dem fick lite "mat" därifrån.
Tack för snabba svar batski
Men kan bakterierna verkligen dö så fort när man har filtret igång i gamalt vatten borde det inte finnas lite "skit" i det vattnet och när jag körde det i akvariet med fisken i att dem fick lite "mat" därifrån.
Tack för snabba svar batski
Det är så lite så :) Bakterierna är väldigt snabba på att bryta ner ammoniak och nitrit, annars hade man alltid haft lite av dessa gifter i akvariet, men bakterierna omvandlar som snabbt allting till nitrat. Så jag tror att de dör på ett par dagar utan mat ja.
Man gör bara så gott man kan. Inte lätt att kunna allt.
Kockfrallan
2006-02-13, 20:21
Okej tack. Hur kommer det bli nu när dem bara kommer få nytt vatten? Eller ska jag ta allt vatten från 90L fast det har varit överbefolkat för att få lite gammalt vatten eller ska jag bara ta nytt och köra i innefiltret och det rengjorda ytterfiltret direkt?
Jag kan inte känna att silikonet luktar ättika längre och det har gått exakt 48 timmar nu. Har haft en spann med varmt vatten i nu dem sista timmarna.
Jag ska jobba imorgon så jag vill helst få det klart ikväll så dem slipper trängas i det lilla karet.
Jag rengjorde ytterfiltret för ca 3 veckor sen så det lär ju inte vara så skitigt.
Tack
Okej tack. Hur kommer det bli nu när dem bara kommer få nytt vatten? Eller ska jag ta allt vatten från 90L fast det har varit överbefolkat för att få lite gammalt vatten eller ska jag bara ta nytt och köra i innefiltret och det rengjorda ytterfiltret direkt?
Jag kan inte känna att silikonet luktar ättika längre och det har gått exakt 48 timmar nu. Har haft en spann med varmt vatten i nu dem sista timmarna.
Jag ska jobba imorgon så jag vill helst få det klart ikväll så dem slipper trängas i det lilla karet.
Jag rengjorde ytterfiltret för ca 3 veckor sen så det lär ju inte vara så skitigt.
Tack
Du ska inte rengöra det för att få bort skit utan de döda bakterierna.
Jag tror det är bra att låta det nya akvariet gå tomt i några dagar med ytterfiltret på få att få bort den vanliga "dimman" och för att lufta ut en del otrevligheter. Men om du kör med vattenberedningsmedel går det nog bra tidigare.
Jag tror nästan på nytt vatten med bakteriekultur. JBL:s Denitrol är bra.
Kockfrallan
2006-02-13, 22:00
Okej men hur länge vågar man ha de andra fiskarna i ett sånt litet kar är det lungt att ha dem några dagar till?
Men är det inte bättre att så fort som möjligt att få in innefiltrett i det stora karet och få in bakterier på det hållet.
Okej men hur länge vågar man ha de andra fiskarna i ett sånt litet kar är det lungt att ha dem några dagar till?
Men är det inte bättre att så fort som möjligt att få in innefiltrett i det stora karet och få in bakterier på det hållet.
Nej, inte utan fiskarna. Dels så behöver bakterierna nåt att äta och dels kan du inte ha fiskarna i det lilla akvariet utan filter. Flytta över det gamla filter till det stora akvariet bara när det dags för fiskarna att flytta också.
Jag tror du inte behöver vänta så många dagar innan den ursprungliga dimman har försvunnit lite. Ett par tre kanske. Det borde fiskarna klara. Mata sparsamt bara.
Men hoppla... har det andra filtret varit igång hela tiden är det ju absolut inget problem att dra igång det i det nya akvariet!!! Har det stått i vatten, dessutom gammalt akvarievatten, och varit igång så är det bara att dra igång det i det nya! Hellre det än nytt vatten!!
andreassofus
2006-02-14, 01:09
Oops! kör du filtret i en tom plasttunna med bara vatten? Då måste jag tyvärr informera dig om att bakterierna har dött. De har ju inget att äta.
hur ska man göra då menar du.. ja tänkte precis göra de samma med mitt filter .. har startat en tråd nu om detta för o få sreda på hur ja ska göra vid omstart av akvarium
Batski.... ärligt talat!!
Vilket tror du gör mest skada??
Om du har ett filter som varit igång med gammalt akvarievatten?
Eller en nystart med total avsaknad av ALLT???
Du är en aldrig sinande källa av kunskap min vän....
Batski.... ärligt talat!!
Vilket tror du gör mest skada??
Om du har ett filter som varit igång med gammalt akvarievatten?
Eller en nystart med total avsaknad av ALLT???
Du är en aldrig sinande källa av kunskap min vän....
Om bakterierna i det gamla filtret har hunnit dö pga näringsbrist så gör det mycket större skada en att börja om från början med Denitrol och sparsam matning så klart.
Jag blir faktiskt förvånad över att så många verkar tro att bakterierna kan leva på luft (eller i detta fall vatten).
Man kan köra ett välinkört filter i en tom plasttunna med bara vatten, men då MÅSTE MAN MATA BAKTERIERNA, antingen med fiskmat eller genom att tillsätta några droppar ammoniak varje dag.
Jag kan fishless cycling (vilket detta delvis är) eftersom jag både har läst på om det och själv kört metoden när jag startade mitt akvarium
PS. Jag tyckte faktiskt inte om din ironiska ton DS.
andreassofus
2006-02-14, 01:36
måste man mata i den tomma baljan om det bara gäller i 2-3 timmar?
längre tar det ju inte o byta bottengruset. eller hinner bakterierna dö då oxå?
Om bakterierna i det gamla filtret har hunnit dö pga näringsbrist så gör det mycket större skada en att börja om från början med Denitrol och sparsam matning så klart.
Jag blir faktiskt förvånad över att så många verkar tro att bakterierna kan leva på luft (eller i detta fall vatten).
Man kan köra ett välinkört filter i en tom plasttunna med bara vatten, men då MÅSTE MAN MATA BAKTERIERNA, antingen med fiskmat eller genom att tillsätta några droppar ammoniak varje dag.
Jag blir faktiskt fövånad ibland över de saker DU slänger ur dig. Baserar du dina kunskaper på din fisklösa cykling så vet du att du blivit kritiserad för den förut! Skulle inte det gamla vattnet innehålla fiskkiss då? Eller fiskbajs? Inte är det luft eller vatten då!!!
Om jag nu, ponera, fick för mig att idag skall jag flytta ut alla fiskar ur mitt akvarium. Så gör jag och jag låter akvariet med pumpen och vattnet vara igång. Menar du då att det inte skulle finnas nåt kvar för bakterierna att äta då??? Att fiskarna skulle dö om jag flyttade tillbaka dem??? *host*BS *host*!! Vari består skillnaden att man tappar upp en tunna med 150 liter begagnat vatten och det gamla filtret jämfört med mitt exempel? Helt nytt vatten med outvecklad bakteriekultur skulle faktiskt göra större skada!! Jag tycker du skall tänka dig för innan du hystar ur dig massa halvsanningar!! För visst har du rätt till viss del men du har oxå fel!!
måste man mata i den tomma baljan om det bara gäller i 2-3 timmar?
längre tar det ju inte o byta bottengruset. eller hinner bakterierna dö då oxå?
Nej nej, inte några timmar. Kockfrallan pratade ju om flera dygn.
andreassofus
2006-02-14, 01:51
Nej nej, inte några timmar. Kockfrallan pratade ju om flera dygn.
ok. tack för de
Jag blir faktiskt fövånad ibland över de saker DU slänger ur dig. Baserar du dina kunskaper på din fisklösa cykling så vet du att du blivit kritiserad för den förut! Skulle inte det gamla vattnet innehålla fiskkiss då? Eller fiskbajs? Inte är det luft eller vatten då!!!
Maria jag försöker hjälpa en medakvarist och delar gärna med mig av mina kunskaper. Att vissa människor har nånting emot fishless cycling är INTE mitt fel. Du brukar ju själv säga att det är härligt när folk pratar om det de har egen erfarenhet av. Men tydligen gäller det bara vissa...
Jo det gamla vattnet innehåller fiskkiss ett tag, tills det att bakterierna gjort det som de gör hela tiden - bryta ner ammoniak och nitrit. Om denna process skulle ta flera dygn skulle vi alltid ha dessa gifter i våra akvarier, men som tur är så är bakterierna väldigt effektiva.
Om jag nu, ponera, fick för mig att idag skall jag flytta ut alla fiskar ur mitt akvarium. Så gör jag och jag låter akvariet med pumpen och vattnet vara igång. Menar du då att det inte skulle finnas nåt kvar för bakterierna att äta då??? Att fiskarna skulle dö om jag flyttade tillbaka dem??? *host*BS *host*!! Vari består skillnaden att man tappar upp en tunna med 150 liter begagnat vatten och det gamla filtret jämfört med mitt exempel? Helt nytt vatten med outvecklad bakteriekultur skulle faktiskt göra större skada!! Jag tycker du skall tänka dig för innan du hystar ur dig massa halvsanningar!! För visst har du rätt till viss del men du har oxå fel!!
Har du läst hela tråden? Det är klart att det finns nåt kvar för bakterierna att äta - ett tag - nåt dygn eller så. Men inte i flera dygn. Då är risken stor att de dör av näringsbrist. Inte minst när man använder en mindre mängd vatten att köra filtret i.
Maria jag försöker hjälpa en medakvarist och delar gärna med mig av mina kunskaper. Att vissa människor har nånting emot fishless cycling är INTE mitt fel. Du brukar ju själv säga att det är härligt när folk pratar om det de har erfarenhet av. Men tydligen gäller det bara vissa...
Jo det gamla vatten innehåller fiskkiss ett tag, tills det att bakterierna gjort det som de gör hela tiden - bryta ner ammoniak och nitrit. Om denna process skulle ta flera dygn skulle vi alltid ha dessa gifter i våra akvarier, men som tur är så är bakterierna väldigt effektiva.
Har du läst hela tråden? Det är klart att det finns nåt kvar för bakterierna att äta - ett tag - nåt dygn eller så. Men inte i flera dygn. Då är risken stor att de dör av näringsbrist. Inte minst när man använder en mindre mängd vatten att köra filtret i.
Jag har läst hela tråden och det handlade ju inte om nån vecka precis! Det var ju ett par dagar. Men ärligt talat... vilken är din erfarenhet av att starta om akvarier och bäst ta var på filtret? Jag måste bara säga att det du svarar går stick i stäv med allt vad jag har provat själv och allt jag diskuterat med gamla erfarna akvarister INNAN jag själv testat att starta om... Du svarar så glasklart att det kommer gå åt pipsvängen, det kan nite misstolkats men jag tycker no att kockfrallan gjort rätt som sparat det gamla vattnet i en tunna för att senare återanvända det i nya akvariet. 90-litersakvariet är en helt annan femma..... som jag inte kommenterar.
Nej de hade inte dött! De hade gammalt fiskkiss och finmalet fiskbajs!!
Jag har läst hela tråden och det handlade ju inte om nån vecka precis! Det var ju ett par dagar. Men ärligt talat... vilken är din erfarenhet av att starta om akvarier och bäst ta var på filtret? Jag måste bara säga att det du svarar går stick i stäv med allt vad jag har provat själv och allt jag diskuterat med gamla erfarna akvarister INNAN jag själv testat att starta om... Du svarar så glasklart att det kommer gå åt pipsvängen, det kan nite misstolkats men jag tycker no att kockfrallan gjort rätt som sparat det gamla vattnet i en tunna för att senare återanvända det i nya akvariet. 90-litersakvariet är en helt annan femma..... som jag inte kommenterar.
Jag skrev att risken är stor ja. Jag jag tror inte på att ta såna risker när det gäller liv.
Jag har förklarat så gott jag kan varför jag inte tror att det kommer att funka, men eftersom mina kunskaper tydligen är värdelösa föreslår jag då att Kockfrallan lyssnar på Maria istället.
Paul!
Jag tar gärna en diskussion om detta den 25:e när vi ses! Dumt att tjabba här, nu har jag gjort det och det var puckat av mig! Sorry!
Paul!
Jag tar gärna en diskussion om detta den 25:e när vi ses! Dumt att tjabba här, nu har jag gjort det och det var puckat av mig! Sorry!
Ok, jag uppskattar att du säger det. Men snälla tänk på hur du skriver. Jag sitter ju inte här för att vara märkvärdig eller jävlas med folk.
Men snälla tänk på hur du skriver. Jag sitter ju inte här för att vara märkvärdig eller jävlas med folk. Ömsesidigt! Kan vi ta det den 25:e?
Ömsesidigt! Kan vi ta det den 25:e?
Visst!
Kockfrallan
2006-02-14, 16:29
Jag har nu rengjort filtret gjorde det igår kväll och håller nu på att skölja ur karet.
Kan jag inte krama ur filter mattan i det lilla filtret ner i det stora gör inte det lite grann nytta?
Det borde väl hjälpa till lite.
Mvh Marcus
Tropfrog
2006-02-14, 16:44
Batski: De gifter som kan bildas i ett kar med belastning, helt nytvättat filter och helt nytt vatten heter amoniak och nitrat. Men, vad är det exakt för gifter som bildas i vattnet när ett inkört filter kör runt inkört vatten i ett kar utan belastning? Jag har aldrig hört något sådant innan.
MVH
Magnus
Batski: De gifter som kan bildas i ett kar med belastning, helt nytvättat filter och helt nytt vatten heter amoniak och nitrat.
Stämmer ja.
Men, vad är det exakt för gifter som bildas i vattnet när ett inkört filter kör runt inkört vatten i ett kar utan belastning? Jag har aldrig hört något sådant innan.
Jag har läst det här på zoopet. Och att man därför ska rengöra filtret efter ett strömavbrott som varat längre än nån timme.
Kramfors
2006-02-14, 17:51
När bakterierna dör av syrebrist och man startar filtret utan rengöring och låter vattnet rinna i en hink så händer något jag inte hittat förklaring till och det är att det första vattnet ur filtret innehåller mer nitrit än ammonium.
En liten notering, när man kramar ur ett sk*tigt filter i ett akvarium så stiger ammoniumvärdet kraftigt.
sunkan aspidoras
2006-02-14, 18:31
Tjena. Jag har just monterat mina BTN moduler i mitt 450l kar och mina fiskar få nu gå i ett 90 L kar under tiden.
Jag har tagit allt vatten i från det stora karet till det lilla och kör det med ett innerfilter som jag har utöver ytterfiltret i det stora.
Fiskarna kommer ju nu att gå i det lilla 2-3 dygn. Behöver jag byta vatten under denna tid eller ska jag låta det vara?
Jag har ca 20 neontetror
8 geophagus tocatins (ca 6-9 cm)
2 sajica ciklider
4 pittbull pleco
6 pansar malar
6 skalarer
3 siamesiska algäter.
Mvh MarcusFörsent nu... men jag tycker du skulle kört ytterfiltert i lilla karet under tiden för att hålla bakteriefloran i det! innerfiltret har ju så lite biologisk kapacitet så det kunde du bara stängt av och gjort rent... sen tycker jag du ska fylla ditt stora kar med vattnet från 90L karet och resten nytt!!! vattnet du haft i tunna är väl inte lämpligt att använda tycker jag.
Tropfrog
2006-02-15, 22:16
Stämmer ja.
Jag har läst det här på zoopet. Och att man därför ska rengöra filtret efter ett strömavbrott som varat längre än nån timme.
Vid strömavbrott utsätts bakterierna för syrebrist, det är något helt annat än när de utsätts för matbrist. Precis som för mäniskor så klarar sig bakterierna avsevärt längre utan mat än utan syre. Dessutom så händer det massor av andra otäcka saker i syrefattiga filter som man inte gärna vill ha ut i karet, både bakteriellt och kemiskt.
Ett filter som går utan belastning tappar i effektivitet med tiden, men det tar lång tid innan du tagit död på alla bakterierna. I vilket fall så kommer ett sådant filter aldrig vara farligt för fiskarna och deffinitivt aldrig sämre än ett helt nytvättat. Det är klart bättre med några få överlevande bakterier än inga bakterier alls. Så var rädd om era filter!!
MVH
Magnus
Vid strömavbrott utsätts bakterierna för syrebrist, det är något helt annat än när de utsätts för matbrist. Precis som för mäniskor så klarar sig bakterierna avsevärt längre utan mat än utan syre. Dessutom så händer det massor av andra otäcka saker i syrefattiga filter som man inte gärna vill ha ut i karet, både bakteriellt och kemiskt.
Ett filter som går utan belastning tappar i effektivitet med tiden, men det tar lång tid innan du tagit död på alla bakterierna. I vilket fall så kommer ett sådant filter aldrig vara farligt för fiskarna och deffinitivt aldrig sämre än ett helt nytvättat. Det är klart bättre med några få överlevande bakterier än inga bakterier alls. Så var rädd om era filter!!
MVH
Magnus
Tack Magnus för att du rett ut detta! Jag missuppfattade alltså det, så jag trodde filtret blev giftigt av de döda bakterierna och trodde därför att det var samma sak om de dog av matbrist som av syrebrist. Jag är verkligen hemskt ledsen att jag kom med felaktigheter.
Men hur länge kan bakterierna klara sig utan mat tror du? Utifrån vad jag läst så har jag fattat det som att det skulle gå ganska fort ändå.
vBulletin® v3.7.4, Copyright ©2000-2009, Jelsoft Enterprises Ltd.