Visa fullständig version : Vad gör ni med era yngel?
Vad gör ni med era fiskar när det börjar bli för många yngel och man hittar nya hela tiden?
går det verkligen att sälja så vanliga fiskar som platy, och isåfall till vem?
Klart de går..
Tag kontakt med någon zoobutik el försök å skaffa dej ett litet kontaktnät med akvarieintresserade.. Haru större mängd yngel.. 60-100 yngel/ungdjur så rekomenderar jag zoobutik.. svårt att bli av med så många till privatpersoner.. många butiker betalar ganska så bra ifall man väljer betalning i tillgodopengar.. dvs. att du tar varoro för pengarna..
Sen måste det ju va en viss storlek på fisken innan butiker normalt sett taremot dom...
anars kan du sätta ut en anons nån stans och sälga till preivatpersoner
vill du bums inte ha yngel så köp en fisk som klarar o äta ynglen
kan låta grymt men naturens gång ...
hur fungerar en kampfisk i det syftet och tillsammans med platy i ett 54l?
(glömde fråga: Är platy mix mycket svårare att sälja än andra?)
PlatyYngel
2006-02-12, 12:06
Jag håller med på att du bör ha en fisk som äter ynglen. Annars brukar föräldrarna äta upp sina yngel om dom får. Brukar du plocka upp ynglen från föräldrarna eller växer dom upp med dem?
Jag plockar upp!!
//Adamb
PlatyYngel
2006-02-12, 12:45
Om du slutar plocka upp dem kanske bara några överlever och då bara dom starkaste.
Sen när du tycker att du har plats igen kan du börja plocka upp dem igen.
Klart de går..
Tag kontakt med någon zoobutik el försök å skaffa dej ett litet kontaktnät med akvarieintresserade.. Haru större mängd yngel.. 60-100 yngel/ungdjur så rekomenderar jag zoobutik.. svårt att bli av med så många till privatpersoner.. många butiker betalar ganska så bra ifall man väljer betalning i tillgodopengar.. dvs. att du tar varoro för pengarna..
Jag trodde inte butikerna var så pigga på att köpa fisk som man själv fött upp pga smittrisken, men jag kanske har fel? Tänker främst på alla diskussioner om hur svårt det är att få butiker att ta emot fiskar som man av någon anledning inte kan ha kvar och på Kjells kommentar i en annan tråd om att han ibland när han hade butik tog emot fisk från någon entusiast för att främja intresset men att dessa avlivades....eller minns jag fel? Inte säker på att det var så han skrev.....
PlatyYngel
2006-02-12, 20:55
Jag vet inte vad Kjell skrev men jag håller med dej på detta om att affärerna inte tar emot hemmaodlade fiskar pga smittorisken. Jag tror att det är så har hos mej.
Jag trodde inte butikerna var så pigga på att köpa fisk som man själv fött upp pga smittrisken, men jag kanske har fel? Tänker främst på alla diskussioner om hur svårt det är att få butiker att ta emot fiskar som man av någon anledning inte kan ha kvar och på Kjells kommentar i en annan tråd om att han ibland när han hade butik tog emot fisk från någon entusiast för att främja intresset men att dessa avlivades....eller minns jag fel? Inte säker på att det var så han skrev.....
Jag har läst tråden.. Och det var nog ungefär så han sa :) ... Det är storskillnad på att komma med 3st fiskar som man inte har plats med.. än att som jag menar.. Åka dit varannan månad å sälja 60st Molly tex. Arbetar man upp ett förtroende med butiken så tror jag de funkar på många ställen.. Men kanske inte går att gå in el ringa å seja.. "tjabba, köper du in yngel el?" å ägaren sejer Nää inte för sjukdomsrisk.. då kanske man inte får ge sej där utan som sagt.. bygge upp ett förtroende å sen hålla sej till denne affär.. Inte sälja el ge bort till polare.. till billigt pris.. för då kommer affären inte sälja å inte kunna köpa dina fiskar typ..
Nu såg jag va du skrev om Kjell.. de kan ja inte bekräfta.. ja läste en annan grej.. sorry
ojj.. hittade tråden igen.
Jag endast en gång plockat upp ett yngel och sedan har resten överlevt selektionstrycket. Jag har kanske 15st som jag ser.
Finns det någon bra yngeljägare då?
går det att göra platy mindre leksugna?
vBulletin® v3.7.4, Copyright ©2000-2009, Jelsoft Enterprises Ltd.