handdator

Visa fullständig version : Hur byta vatten utan hink?

Björken
2006-02-09, 19:01
När jag byter till ett större akvarium uppstår ett problem: det blir för omständigt att byta vatten via hink som jag hittills har gjort. Så jag undrar- hur gör man egentligen när man byter med hjälp av en lång slang direkt från kranen? Slangen köper man var (trädgårdsbutik??)? Men viktigast: hur gör man med alla preparat som ska till sättas?:confused: Jag tillsätter nu ekextrakt ca 1,5 krm / hink för att sänka pht samt vattenberedningsmedel. Hur gör ni? Kan man ha i ungefär rätt mångd vattenberedningspreparat direkt i akvariet? Ekextraktet blir ännu svårare för det måste vara så exakt rätt mängd..... Hur gör ni? [:o]

/ Maria

qenzo
2006-02-09, 19:06
Jag har nu slang, som jag kopplar med snabbkoppling direkt från duschslangen. De medel jag tillsätter är uträknat per 100 l... direkt ner i karet alltså.

Björken
2006-02-09, 19:13
Jag har nu slang, som jag kopplar med snabbkoppling direkt från duschslangen. De medel jag tillsätter är uträknat per 100 l... direkt ner i karet alltså.

Men hur kan du veta exakt hur mycket du tömmer ut så att du vet hur du ska dosera? Var köpte du slangen?

Sonja
2006-02-09, 19:37
Du kan ju tömma med hink en gång och sätta en bit tejp eller ett streck med tuschpenna någonstans bak på sidan när du tömt ca 1/3 del. Då har du räknat hinkarna och vet hur många liter det är vid strecket när du tömmer med slang.

miiaoo
2006-02-09, 19:40
slangen finns på tex coop. Eller k-rauta eller liknande, du behöver 2 kopplingar för att koppla på slangen på kranen. Fråga nån personal om hjälp..:D

PsyM
2006-02-09, 19:41
följ denna länk http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=190553&gid=483009 och klicka på bilderna så ser du hur jag gör mina vattenbyten!

smidligt och enkelt!

kentk
2006-02-09, 19:50
Finns någon guide på första sidan om jag inte minns fel med tips på hur man gör enkla vattenbyten med slang...

Edit: Länk

http://www.zoopet.com/index.php?option=com_content&task=view&id=297&Itemid=143

Björken
2006-02-09, 20:00
Tack för alla svar och bra idéer. Bra tips att sätta markering på akvariet vid ett visst antal liter.....

Psym: Det var bara en sak jag inte fattade: Hur får du vattnet att börja rinna ut ur akvariet och ner i toaletten? Man måste ju sätta igång flödet på något sätt.....

Det är alltså inte nödvändigt att sätta på slamsugen på slangen när man tömmer ur eller?

peterhaack
2006-02-09, 20:03
Hävert metoden = ena änden av slangen i karet och den andre ände vid dasstolen när du står vid dasstolen sug och vips det kommer vatten ur slangen

Björken
2006-02-09, 20:07
Hävert metoden = ena änden av slangen i karet och den andre ände vid dasstolen när du står vid dasstolen sug och vips det kommer vatten ur slangen

Jasså.....precis som jag gör nu fast med liten slang som leder till en hink. Trodde att det inte funkade när slangen är så lång. Tack!

Men slamsugen då? Behöver man ha på den, och i så fall varför? Verkar krångligt....

PsyM
2006-02-09, 20:12
Psym: Det var bara en sak jag inte fattade: Hur får du vattnet att börja rinna ut ur akvariet och ner i toaletten? Man måste ju sätta igång flödet på något sätt.....

Det är alltså inte nödvändigt att sätta på slamsugen på slangen när man tömmer ur eller?

Precis som peterhaack skriver så är det bara att suga i andra änden, det funkar oavsett hur lång slangen är. (klickar du på bilderna så kommer en bildtext upp, där näms även detta)

Slumsugen kan du sätta på ifall du vill slamsuga botten, annars behöver du inte ha den på.

mvh PsyM

Sonja
2006-02-09, 20:13
Nej, nej du ska inte suga... kopplar du in slangen till duschkranen och öppnar lite så ser du i andra änden, som ligger under vattenytan i karet, när det slutar bubbla. Då är slangen full med vatten och du tar snabbt av den med snabbkopplingen och lägger ner den i badkaret eller en golvbrunn. Tänk på att sätta på en bit filtermatta eller dyl i änden på slangen som är i karet så inga fiskar sugs in, och sätt gärna fast den med en klämma eller nåt så den inte hoppar ur karet.

Björken
2006-02-09, 20:16
Tack :)

rea
2006-02-09, 20:20
Eller som jag skrev i en annan tråd:
Tips! [:-79]
Man behöver inte suga (eller fylla med vatten från kranen, som jag gjorde tidigare) det är bara att stoppa ner PET-flaskan i akvariet med botten uppåt, alltså den bortskärda botten =), å fylla den. Lyft upp den högt så vattnet åker ner, sen gör man så en gång till, å vips så suger den av sig själv. Hoppas någon fattar [:)]

Edit:PET-flaska = slamsugen

Rambo
2006-02-09, 22:26
Det är ju inte särskilt svårt att räkna fram hur mycket vatten du tömmer ut. Mät bara hur mycket du har sänkt ytan med och multiplicera det med bottenytan på akvariet. (har du ett standard 375l så tömmer du altså ut ca75l per dm du sänker ytan).

qenzo
2006-02-09, 22:30
Jag har satt min slamsug i slangen,Pumpa och voilá...vattnet rinner ner i toastolen. Slangen snodde jag faktiskt;) av min hyresvärd....får väl ersätta den i sommar antar jag.

Jag har bra ögonmått och har ju bytt vatten x antal gånger så jag vet hur mkt 1 tredjedel är (plus minus ett par liter).

peterhaack
2006-02-09, 23:22
Varför slösa med vatten, när ett sug i slangen gör att det sätter igång??

qenzo
2006-02-09, 23:23
Slösa med vatten??

peterhaack
2006-02-09, 23:34
Nej, nej du ska inte suga... kopplar du in slangen till duschkranen och öppnar lite så ser du i andra änden, som ligger under vattenytan i karet, när det slutar bubbla. Då är slangen full med vatten och du tar snabbt av den med snabbkopplingen och lägger ner den i badkaret eller en golvbrunn. Tänk på att sätta på en bit filtermatta eller dyl i änden på slangen som är i karet så inga fiskar sugs in, och sätt gärna fast den med en klämma eller nåt så den inte hoppar ur karet.

Ja slösa med vatten.... hehe citatet föll bort hehe

Vesper
2006-02-09, 23:45
Mät (i dm) hur stora bredden och längden är på ditt akvarie. Multiplicera dessa. Sen ser du hur mycket vatten du häller ut om du sänker vatten-nivån med 10cm. Exempel: ett akvarie är 12dm långt och 4,3dm djupt = 51,6dm2 alltså försvinner 51,6 liter med 10cm sänkning av vattnet (hoppas det hjälpte)

Erik Åhlander
2006-02-10, 00:21
Ekextraktet blir ännu svårare för det måste vara så exakt rätt mängd..... Hur gör ni? [:o]

Genom att ha en massa eklöv, boklöv och/eller torv i akvarierna behöver jag inte bekymra mig om ekextrakt.

Björken
2006-02-10, 08:29
Problemet med alla beräkningar av hur mycket vatten man tömt ut vid en viss sänkning av vattenytan (beräknat på akvariets mått) är att det inte stämmer om något "ligger i vägen", alltså inredning....

plorozen
2006-02-10, 09:31
använd då hinkar första gången du tömmer akvariet. så får du en mer exakt mätning.

mayday
2006-02-10, 09:47
mät hur mycke akvariet rymmer

räkna ut en skala på höjden

Exempel
rymmer karet 500l och är 50cm högt så är varje decimeter du tappar ur 100l

hur mycket sten o skit du har i spelar ingen roll såvidare den inte går ända upp till ytan men du får ett ungifärligt mått som duger

grebom
2006-02-10, 11:57
Jag gör precis som PsyM, orka använda hinkar, då kommer man ju få ryggvärk ganska snart...

Sen med alla vattenpreparat och växtnäring å skit, alltså....det e ju som att krydda maten när du står vid spisen, jag har alltid kört lite på känn...
mina växter är underbart fina, växer som dom ska, fiskarna mår kanonbra, leker hela tiden, dom är pigga och superfina färger....orka va så petig med alla ml hit och dit.

mayday
2006-02-10, 12:13
Håller med Grebom
Ju mer exakta värden du har i ditt akvarie ju mer känsliga är fiskarna för variationer

lever dom i en totalt isolerad miljö utan några ändringar så försvinner deras försvar mot det också

robban
2006-02-10, 12:59
tja när man byter i runda slängar 1 kbm i veckan så är ju hinkar inget alternativ :)

Kjell Fohrman
2006-02-10, 13:10
Håller med Grebom
Ju mer exakta värden du har i ditt akvarie ju mer känsliga är fiskarna för variationer

lever dom i en totalt isolerad miljö utan några ändringar så försvinner deras försvar mot det också
Självklart är det viktigt med en så stabil miljö som möjligt i akvariet vilket lättast fås med täta och regelbundna vattenbyten

Björken
2006-02-10, 13:24
Ja, detta med stabilitet i ph är ju särskilt viktigt och jag tor säkert fiskarna skulle tycka det var ok med en viss föränderlighet, men det krångliga med ekextrakt är att det krävs sånt otroligt finlir med måtten eftersom något kryddmått hit eller dit gör en mycket stor förändring. Det kan till och med göra så stor förändring att karet kollapsar om man har otur (om det råkar sjunka under 6,0 eller så).

gigardt
2006-02-10, 23:26
Hur stort akvarie har du eftersom det är så känsligt.Jag har ett 600 liters kar,när jag gör vattenbyte så har jag i ekbarksextrakt lite på känn bara.Det har inte gjort att Ph har fladdrat iväg.
MvH Richard

Björken
2006-02-12, 10:20
Nuvarande akvarium är på 180 liter, det nya är på 480.

plorozen
2006-02-12, 15:46
mayday: som saltvattensfiskar gör i naturen? lever i en miljö där vattenvärdena inte förändras nämnvärt?

grebom
2006-02-13, 00:07
mayday: som saltvattensfiskar gör i naturen? lever i en miljö där vattenvärdena inte förändras nämnvärt?

jag är ingen marinbiolog direkt...men alltså, du snackar om ett helt ekosystem, koralrev osv....jag antar att det är det du menar iaf ?

är det inte lite väl overkill att jämnföra ett liten akvarium med det ?
fiskar som har odlats fram i hur många generationer som helst här, blir inte dom lite mer härdade eller vad man ska säga ? nu pratar jag inte om saltvattensfiskar utan sötvatten, tex ciklider. Jag har mjukt vatten här som jag bor och alla djuraffärer också....jag känner inte till nån som tillsätter nåt i vattnet för att göra det hårdare. Jag gör det inte, har grejer till det men låter bli....alla mina djur mår prima iaf.

äh vet inte riktigt vad jag ville komma fram till med detta inlägget....hehe
jag har säkert helt fel som vanligt så om det är nån som kan lära mig nåt nytt så är jag bara tacksam....

plorozen
2006-02-13, 01:27
grebom: om man bortser från varitaioner som följer med årstiderna(översvämningar, regn och hetta) så lever merparten av våra avariefiskar i vilt tillstånd i extremt stabila miljöer där vattenvärden inte ändras från vecka till vecka och denna brist på förändring gör dem ju knappast svaga.

att laga mat på känn är en sak, en helt annan att baka en suffle.

grebom
2006-02-13, 01:39
grebom: om man bortser från varitaioner som följer med årstiderna(översvämningar, regn och hetta) så lever merparten av våra avariefiskar i vilt tillstånd i extremt stabila miljöer där vattenvärden inte ändras från vecka till vecka och denna brist på förändring gör dem ju knappast svaga.

att laga mat på känn är en sak, en helt annan att baka en suffle.

njae....vet du det säkert eller gissar du ?
käns som det är mkt billigare för en grossist att odla själv än att importera ?
Sen hur stabila miljöerna är nu med alla totalt uttorkade floder och skadade sjöar och totalt utrotade djurarter är nu så vetta fan....gissar du där också ?

Att få till en perfekt suffle är bara att se till att formen är rund, kanterna jämna samt välsmorda och sockrade.

Som sagt, jag är ingen marinbiolog men hotel & restaurang har jag faktiskt gått.....tyvärr =)

Glajdarn
2006-02-13, 04:36
Jag har helt enkelt tagit en trädgårdssland som jag har satt ihop med en duschslang. Duschslangen passar ganska perfekt i slangen, så jag behövde bara tillverka en packning av papperstejp bakom den lilla "flensen" som sitter på duschslangen. Sedan var det bara att trycka in den en bit i trädgårdsslangen och fylla upp med silikon bakom packningen. Alltihop säkrades sedan med silvertejp.

Sedan är det bara att skruva fast "duschändan" i vattenblandaren, fylla slangen med vatten, skruva av och lägga vid duschbrunnen - och häpp!

Fungerar utmärkt för mig! Fast jag har inte så många tillsatser att blanda i - bara lite bikarbonat...

Kramfors
2006-02-13, 07:27
Jag har 3/4" slang med pumphuvud på 1800 l/t går mycket snabbare tömma/fylla.

plorozen
2006-02-13, 08:55
grebom: självfallet dör all fisk om man häller ner gifter i deras vatten, men det är ju inte det det här handlar om, utan hurvida fiskarna har något slags skydd mot variationer i miljön som kan försvagas av att de lever i en stabil miljö.
jag hävdar att så inte är fallet eftersom merparten av fiskarna i det vilda lever i stabila miljöer där ph och gh inte ändras nämnvärt, malawiciklider och saltvattensfisk är prima exempel på det.
sen finns det också prima exempel på fiskar som är oerhört känsliga för förändringar av vattenvärden, laxen till exempel.

Erik Österlund
2006-02-13, 10:04
Tänkte bara varna för att trädgårdsslangar kan innehålla antimögelmedel. Vet inte hur det kan påverka fiskarna men det är onödigt att chansa!

Själv använde jag trädgårdslang förut, hade en del problem med sjukdommar då, nu när jag kör med vanlig "akvarieslang" så har jag inte haft några problem alls. Vet inte om det var trädgårdsslangen eller ej men...

Mvh Erik

grebom
2006-02-13, 10:23
grebom: självfallet dör all fisk om man häller ner gifter i deras vatten, men det är ju inte det det här handlar om, utan hurvida fiskarna har något slags skydd mot variationer i miljön som kan försvagas av att de lever i en stabil miljö.
jag hävdar att så inte är fallet eftersom merparten av fiskarna i det vilda lever i stabila miljöer där ph och gh inte ändras nämnvärt, malawiciklider och saltvattensfisk är prima exempel på det.
sen finns det också prima exempel på fiskar som är oerhört känsliga för förändringar av vattenvärden, laxen till exempel.

plorozen : vadå gift i vattnet ?! inte riktigt det jag syftade på utan växthuseffekten eller naturkatastrofer tex. nu orkar inte jag längre...tror inte riktigt vi förstår varanadra.

Antar att det finns oändligt många sätt att sköta sina akvarier på och nästan lika många bra. Jag kör på som vanligt, lite på känn ;) Skulle det ändå gå åt pipsvängen nån gång i framtiden så får jag väll ställa mig vid spisen. Fast det käns som att det skulle hänt för länge sen isf...

ytterliggare en diskussion utan lärdom.

prima prima

Kramfors
2006-02-13, 14:19
Lax går mellan söt och saltvatten då är de väl inte så känslig för förändringar av vattenvärden.

Björken
2006-02-16, 15:46
Tänkte bara varna för att trädgårdsslangar kan innehålla antimögelmedel. Vet inte hur det kan påverka fiskarna men det är onödigt att chansa!

Själv använde jag trädgårdslang förut, hade en del problem med sjukdommar då, nu när jag kör med vanlig "akvarieslang" så har jag inte haft några problem alls. Vet inte om det var trädgårdsslangen eller ej men...

Mvh Erik

Var får man tag på en slang med munstycke som inte är antimögelbehandlad och som är tillräckligt lång för att man ska kunna leda den ända till badrummet? Borde inte akvariebutiker sälja sådana?

/ Maria

miiaoo
2006-02-16, 16:30
Jo, det gör dom men det kostar!!! Blää...Mer än 40 spänn metern.. :(

Björken
2006-02-16, 16:33
Jo, det gör dom men det kostar!!! Blää...Mer än 40 spänn metern.. :(

Kan man köpa saker till också så att man kan koppla slangen till kranen och så? Jag har sett att man kan köpa vanlig slang i olika tjocklek men har inte sett att det finns några slangar som kan kopplas till vattenkran......

miiaoo
2006-02-16, 16:36
mja, jag köpte kopplingar på k-rauta.
En(metall) som man gängar på kranen men med gängorna på utsidan i andra änden sen en i plast som ser ut som en vanlig trädgårdsslang men som man skruvar fast på metall delen.
Sen är det bara att koppla på som vanlig trädgårdsslang..

Björken
2006-02-16, 16:39
mja, jag köpte kopplingar på k-rauta.
En(metall) som man gängar på kranen men med gängorna på utsidan i andra änden sen en i plast som ser ut som en vanlig trädgårdsslang men som man skruvar fast på metall delen.
Sen är det bara att koppla på som vanlig trädgårdsslang..

Så då får man köpa kopplingarna först och ta med dem till butiken så att man får rätt diameter på slangen då? Eller det kanske inte finns olika storlekar på kopplingarna? Verkar ju vara en bra idé.

plorozen
2006-02-16, 17:05
kramfors: enligt vad jag läst om lax så är den mycket känslig för låga ph-värden, laxen har ca 5 procents dödlighet redan under ph 6,5, och 50% dödlighet vid ph 5,3(jämförelsevis så påverkas inte öringen innan ph 6,3 och har 50% dödlighet vid ph 4,7)http://ccrew.sek.slu.se/hjalmar/pdf/Miljotrender_HjL2005.pdf
laxen går inte heller omedelbart från sött till salt, utan passerar bräckvatten emellan (vad jag läst iaf).

miiaoo
2006-02-16, 17:16
Så då får man köpa kopplingarna först och ta med dem till butiken så att man får rätt diameter på slangen då? Eller det kanske inte finns olika storlekar på kopplingarna? Verkar ju vara en bra idé.

Nä, kopplingarna är bara en stlk tror jag.. Men det svår a kan vara att få tag i tillräckligt grov slang.. Har bara testat med vanlig trädgårdsslang..
Men det är bara att kolla i butiken vad som finns att få tag i...:D

Björken
2006-02-16, 17:45
Nä, kopplingarna är bara en stlk tror jag.. Men det svår a kan vara att få tag i tillräckligt grov slang.. Har bara testat med vanlig trädgårdsslang..
Men det är bara att kolla i butiken vad som finns att få tag i...:D

Tack för ditt engagemang!

qenzo
2006-02-16, 19:20
Gå/ring till närmaste järnhandel och säg att du ska ha slang (antal meter) och kopplingar till vattenkranen (jag bad om standard storlek).

Björken
2006-02-16, 19:22
Gå/ring till närmaste järnhandel och säg att du ska ha slang (antal meter) och kopplingar till vattenkranen (jag bad om standard storlek).

Ja, men då är det ju det där med antimögelbehandlingsmedel.......som man inte vill ha i akvariet helst.

qenzo
2006-02-16, 19:26
Jag kör med helt vanlig grön trädgårdslang, men hade kunnat ta gul eller orange om jag haft tillgång till det;)
Spola ur slangen för att få bort ev lösa gummirester... sedan tvivlar jag starkt på att du någonsin för några problem pga slangen...
Och jag har då heller inte sett en trädgårdslang som INTE möglat om den legat ute i ur och skur... så..

Björken
2006-02-16, 19:28
Tack för alla synpunkter!

qenzo
2006-02-16, 19:30
Jo, en sak till.
När du ska köpa slangen... säg då att du inte vill ha en behandlad.... om det finns olika val.
De som jobbar kan leda dig rätt i djungeln av slang.

Björken
2006-02-16, 19:35
Jo, en sak till.
När du ska köpa slangen... säg då att du inte vill ha en behandlad.... om det finns olika val.
De som jobbar kan leda dig rätt i djungeln av slang.

Tack :)

Krax
2006-02-17, 13:03
Malawiciklider och saltvattensfisk lever normalt i stora vattenvolymer och där förändras inte förhållandena särskilt ofta. Men en stor storm grumlar vattnet ganska rejält.

Lax lever i rinnande vatten liksom många akvariefiskar från Amazonas till exempel. De måste tåla väldigt snabba och kraftiga förändringar av vattnet. Ett rejält regn efter en lång torrperiod (inte vanlig i amazonas men ändå) förändrar miljön duktigt. Fast hur fiskarna påverkas beror på vad som förändras. Regn ger erosion och kraftigt förhöjda fosforhalter i åar, men det spelar ingen roll för fisken. Det är så låga halter ändå och inget giftigt. Då är det betydligt värre med surt regn eller snösmältning som ger lågt pH. Det tål inte fisken och särskilt inte ynglen.

De känsligaste fiskarna har vi inte i akvarier. Försök att stoppa en harr i ett litet akvarium och se vad som händer. Den dör nog på vägen hem. Eller vid rumstemperatur...

plorozen
2006-02-17, 18:51
krax: jag håller med dig, men vad menar du? =)

hur ska man mäta känsligheten hos fiskar? deras förmåga att anpassa sig till nya miljöer snabbt, eller deras förmåga att anpassa sig till miljöer öht?
laxen klarar av att gå mellan söt, bräck och saltvatten utan att ta skada, medans de är oerhört känsliga för förändringar av ph, med tanke på att laxen lever kring neutralt ph så tycker jag att det är "känsligt" av dem att ha en mätbart ökad dödlighet vid ph 6,5.

Krax
2006-02-19, 15:02
:D Haha, vet faktiskt inte själv vad jag menar! Men akvariefiskar måste nog kunna tåla stora förändringar ofta.

Björken
2006-02-25, 11:43
Var hittar ni förresten de där klämmorna som ni använder för att fixera slangen vid vattenbyte? Har inte sett sådana någonstans.....

PsyM
2006-02-25, 11:49
Var hittar ni förresten de där klämmorna som ni använder för att fixera slangen vid vattenbyte? Har inte sett sådana någonstans.....

Finns lite Överallt! Claes Ohlson och Bauhaus har garanterat iaf.

qenzo
2006-02-25, 12:02

Jag sätter fast slamsugen i slangen, på den sitter en sugklocka som jag trycker fast i glaset.
I övrigt kniper jag bara ihop slangen då vattnet inte ska rinna mer, men det ger en del spill tyvärr.

Hur går det med slangandet?