Visa fullständig version : Tips på tester..
Hej kan ni ge mig tips på vilka olika tester till akvarievattnet jag ska köpa.
Men, det får inte vara något krångligt...så enkelt som möjligt..
Tack ni där ute....
mvh Nina
bobbyfuller
2006-02-08, 20:22
Hej kan ni ge mig tips på vilka olika tester till akvarievattnet jag ska köpa.
Men, det får inte vara något krångligt...så enkelt som möjligt..
Tack ni där ute....
mvh Nina
Det enda du behöver till ett vanligt sällskaps akvarie är
Ph-test Och Nitrit test
Dropp test är enklast
Det går till så att du tar 5 ml akvarie vatten tillsätter därefter x antal droppar ( beroende av fabrikat) skakar innehåller och tittar på den medföljande färgskalan va just ditt vatten hamnar.
Folk kommer säkert säga att du ska ha både det ena och det andra
men det är överkurs. jag har bara kollat ph och nitrit så länge jag har hållt på
utan problem,Nitrit är ju inget man mäter vare dag (förutom vid nystart) utan bara om man ser att inte allt står rätt till. Ph brukar jag kolla 1 gång i månaden. Kan oxå rekommendera dig att ALLTID ha en flaska Sera Nitrivec hemma.
/bobbyfuller
Tack snälla bobbyfuller...
Ettklart och tydligt svar, ska fixa lite tester och Nitrivec i morgon...
Tack än en gång.....Nina
Idanajad
2006-02-09, 00:32
Jag håller helt med bobbyfuller, vill bara tipsa dig om att köpa JBL:s tester om du kan hitta dem. Av de jag provat är de överlägset lättast att läsa av.
kör ph och nitrit själv.
ska dock köpa ett nitrattest men det är pga att ja experiementerarlite.
Jag håller helt med bobbyfuller, vill bara tipsa dig om att köpa JBL:s tester om du kan hitta dem. Av de jag provat är de överlägset lättast att läsa av.
Håller med. JBL är ett mycket bra märke. Skulle även rekommendera deras bakteriekultur Denitrol framför Sera Nitrivec.
Håller med. JBL är ett mycket bra märke. Skulle även rekommendera deras bakteriekultur Denitrol framför Sera Nitrivec.
Jag har använt båda och har absolut inte märkt någon skillnad på dessa!
Ett tips! Förutom Nitrivec eller Denitrol skaffa gärna en flaska Toxivec som är den bästa hjälpen om en nitritspik inträffar, ja även vid andra typer av förgiftat vatten!:)
Jag har använt båda och har absolut inte märkt någon skillnad på dessa!
Ett tips! Förutom Nitrivec eller Denitrol skaffa gärna en flaska Toxivec som är den bästa hjälpen om en nitritspik inträffar, ja även vid andra typer av förgiftat vatten!:)
Skillnaden mellan Denitrol och Nitrivec är att Nitrivec verkar mer förebyggande medans Denitrol är mer snabbverkande på att få ner ammoniak och nitrit, men även förebyggande - vilket låter som en blandning mellan Toxivec och Nitrivec (jag har dock ingen egen erfarenhet av Toxivec).
bobbyfuller
2006-02-10, 06:18
Skillnaden mellan Denitrol och Nitrivec är att Nitrivec verkar mer förebyggande medans Denitrol är mer snabbverkande på att få ner ammoniak och nitrit, men även förebyggande - vilket låter som en blandning mellan Toxivec och Nitrivec (jag har dock ingen egen erfarenhet av Toxivec).
Tror Toxivec är seras motsvarighet till Denitrol jag har använt mig av det det får ner de giftiga nivåerna mycket snabbt, jag försöker dock att använda så lite tillsatser och kemikalier som möjligt men i bland måste man tyvärr göra undantag
/bobbyfuller
vBulletin® v3.7.4, Copyright ©2000-2009, Jelsoft Enterprises Ltd.